Korzár logo Korzár Prešov

Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať

Doprava v meste je preťažená a tempo slimačie.

Juhozápadný obchvat, ktorého súčasťou má byť aj križovatka s prepojením na R4.Juhozápadný obchvat, ktorého súčasťou má byť aj križovatka s prepojením na R4. (Zdroj: Anna Košuthová)

PREŠOV. S výstavbou juhozápadného obchvatu Prešova sa malo začať v novembri.

Nový minister dopravy Árpád Érsek sa však rozhodol najprv projekt analyzovať. Reálne tak hrozí, že sa začiatok výstavby posunie. V lepšom prípade len o rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nikto nespochybňuje postup nového ministra. Má na to legitímne právo, najmä po informáciách, že stavba bude vraj až stokrát predražená. To bol dôvod na to, že minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) chce spolu s ministerstvom financií prehodnotiť projekt cez analýzu Hodnota za peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Brecely: Juhozápadný obchvat Prešova bude do roku 2020 Čítajte 

Pri rozhodovaní sa môže stať veľmi silným argumentom neplatný EIA proces (posúdenie vplyvov na životné prostredie). Trasovanie diaľnice sa totiž posunulo o 50 metrov, ale o tom aj rezortné ministerstvo aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vedeli.

Podľa neoficiálnych zdrojov je dôvodom to, že v trase diaľnice bolo medzičasom postavených niekoľko nehnuteľností a o tom zase musela vedieť samospráva. Roky plynuli a nikto z kompetentných tento fakt neriešil včas.

„Pre mňa je na celej veci nepochopiteľné to, že tieto fakty kompetentní vedeli a my sme na to upozorňovali už v apríli. Ministerstvo napriek tomu v máji vyhlásilo verejnú súťaž, vygenerovali víťaza a s konzorciom firiem mala byť podpísaná zmluva o dielo. Dnes je stav najhorší, aký môže byť, lebo o výstavbe nerozhodli a neexistujú variantné riešenia,“ myslí si šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

SkryťVypnúť reklamu

Netajil, že podobne ako väčšina Prešovčanov aj on má obavu z najhoršieho možného scenára. „ Podľa mňa sa tu teraz hrá o to, že aby sa peniaze z eurofondov využili, presunú sa na iný úsek a Prešovu zase ostanú len oči pre plač,“ vyslovil obavy Matej.

Podľa analytika Inštitútu INEKO Jána Kovalčíka, podobné obavy nie sú opodstatnené.

„Ak sa urobí poriadna analýza, zároveň sa začne pripravovať nový tender a zadá sa vypracovanie EIA, termín začiatku výstavby sa možno posunie o pol roka alebo o rok a dokončí sa v roku 2021. Ani obavy z toho, že by sa už nedali čerpať eurofondy, nie sú na mieste. Keď sa stavať začne, fondy sa môžu dočerpávať do roku 2022,“ argumentoval Kovalčík.

Načítavam video...

Prešovčania sú rozhorčení

Zápchy, zdržiavanie a slimačie tempo na prešovských cestách sú takmer každodennou realitou, a keď prišli správy o tom, že juhozápadný úsek diaľnice D1 sa bude znova prehodnocovať, ľudia znervózneli ešte viac.

SkryťVypnúť reklamu

Aktivisti sa začali mobilizovať a šíriť správy o tom, že začnú blokovať najrizikovejšie úseky ciest aj za cenu toho, že to bude znamenať pre vodičov ďalšie zdržiavanie. Niektorí sú odhodlaní ísť protestovať aj do Bratislavy.

Jednoducho, chcú upozorniť na to, že mesto už nemá ďaleko od úplného kolapsu.

Primátorka Andrea Turčanová (KDH) sa netají tým, že je odhodlaná postaviť sa na čelo protestujúcich. Absolvovala tiež rokovanie s ministrom dopravy Árpádom Érsekom, ale Prešovčanom zatiaľ nemohla doniesť jednoznačné rozhodnutie.

Upozornila však na to, že nechce nič iné, len aby sa naplnilo programové vyhlásenie vlády, v ktorom dobudovanie diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4 patrí medzi priority.

„Pozývam pána ministra dopravy do Prešova, nech sa na vlastné oči presvedčí, v akých zápchach stoja vodiči na vjazdoch do Prešova,“ povedala Andrea Turčanová.

Prečítajte si tiež: Prešovská primátorka podporí blokáciu preťažených ciest Čítajte 

Prehodnocovať sa bude efektivita a cena stavby

Osemkilometrový úsek diaľnice D1 Prešov – západ, Prešov – juh vysúťažilo združenie firiem okolo Eurovie za sumu 356,5 milióna eur, čo bolo ešte o 13 miliónov eur menej, ako bol hrubý odhad nákladov.

Dopravní analytici však spochybnili hodnotu projektu a tvrdia, že je vyše stokrát vyššia. Ján Kovalčík z INEKO argumentuje faktom, že kilometer diaľnice na juhozápadnom obchvate bude stáť 45 miliónov eur.

Zdôraznil tiež, že juhozápadný a severný obchvat Prešova s tromi tunelmi bude stáť 900 miliónov eur.

Pre porovnanie uviedol, že obchvat Bratislavy, čo je dovedna 60 km štvorprúdovky, bude stáť toľko ako 22-kilometrový úsek oboch prešovských obchvatov, ale s nižšou intenzitou dopravy.

„Obdivujem odvahu odhadovať nejakú cenu. Juhozápadný obchvat je vysúťažený, a teda vieme, koľko asi bude stáť, ale odkiaľ niekto vie, koľko bude stáť severný, keď ešte žiadna súťaž nebola? Na to máme predsa metódu verejného obstarávania. Nikto nevidel kalkulačný vzorec, podľa ktorého sa to má posudzovať,“ povedal na okraj pochybností o cene Ondrej Matej.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C4QCG na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  2. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  3. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  4. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  8. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  1. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  2. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  3. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  4. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  5. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  6. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 491
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 948
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 824
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 484
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 432
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 124
  7. Keď sa z brigády stane kariéra 2 837
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 626
  1. Viera Gáliková: "Začína sa na M"
  2. Irena Šimuneková: Miesto ticha a tajomstiev, Katarínka
  3. Vladimír Bojničan: Posledná krížová výprava proti racionalite, slobode a demokracií
  4. Jaroslav Liptak: TASS - Ruské média a ich pohľad na svet
  5. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  6. Ján Šeďo: Súdruhovia, všimli ste si ? Ako robiť "z huby r*ť", povýšil Kaliňák na nový level.
  7. Irena Šimuneková: Strážca Malých Karpát, hrad Korlátko
  8. Monika Albertiová: Pán premiér Fico, odpustite mu! Alebo ľudská tragédia Cintulu a Fica
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 470
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 457
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 10 653
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 6 528
  5. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 5 648
  6. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 4 676
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde 4 302
  8. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 3 860
  1. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  2. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  3. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  4. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  6. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  7. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  8. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu