Korzár logo Korzár Prešov

Minister Érsek: Obchvat pri Prešove by sa mal začať stavať na jar

Termín dokončenia bol stanovený do konca roka 2020.

Sprava primátorka Prešova Andrea Turčanová, štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpád Érsek. Sprava primátorka Prešova Andrea Turčanová, štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpád Érsek. (Zdroj: TASR/František Iván)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

PREŠOV. Minister dopravy Arpád Érsek prišiel po prvý raz do Prešova, aby sa s dopravnou situáciou reálne zoznámil. Zdôraznil, že projekt juhozápadného obchvatu, teda úseku diaľnice D1 je stále reálny, len termín začiatku výstavby sa posunie do jari 2017.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posledné týždne totiž vo verejnosti rezonovali diskusie o tom, že stavba juhozápadného obchvatu je ohrozená.

Minister dopravy Arpád Érsek plánoval dať projekt posúdiť cez analýzu hodnota za peniaze, čo naznačovalo, že sa rozhodnutie bude predlžovať.

SkryťVypnúť reklamu

V piatok prišiel do Prešova upokojiť situáciu.

Na pôde prešovskej župy sa spolu so štátnym tajomníkom Viktorom Stromčekom stretol s prešovským županom Petrom Chudíkom (Smer) a primátorkou Andreou Turčanovou (KDH).

Arpád Érsek naznačil, že od posudzovania hodnoty za peniaze cez ministerstvo financií upustil, ale cenu projektu dá ešte preveriť odborníkom z Vysokej škole dopravnej v Žiline, aby prepočítali každý kilometer diaľnice.

Ako poznamenal, tento krok chce urobiť najmä preto, aby zastavil špekulácie o tom, že juhozápadný obchvat bude najdrahšia časť diaľnice D1.

Načítavam video...

Chce zastaviť šumy

„Som tu preto, aby som zastavil všetky šumy. Máme pred sebou dve úlohy a tie keď splníme, nič nebude brániť v tom, aby sa na jar 2017 začala diaľnica stavať,“ zdôraznil minister dopravy Arpád Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Faktom totiž je, že niektorí dopravní analytici diskutujú o hodnote projektu. Ide o 356 miliónov eur. Nepôjde však len o 8 kilometrov diaľnice, ale aj o dvojrúrový tunel, 18 mostov, zložitú trojúrovňovú križovatku, ktorá bude už aj napojením na budúci severný obchvat a ďalších 6 kilometrov napájacích ciest.

Keď minister dopravy hovoril o ďalších krokoch, zdôraznil, že je ešte potrebné dokončiť EIA proces, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ten z rokov 2001-2014 nestačí, lebo trasovanie diaľnice sa v istom úseku posunulo.

Toto je zásadná podmienka k tomu, aby Európska komisia dala súhlas na to, aby sa projekt z väčšej časti financoval z európskych zdrojov a nie zo štátneho rozpočtu.

Prečítajte si tiež: Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať Čítajte 

Súťaž nespochybnil

Na otázku, či ešte môže byť spochybňovaná súťaž na dodávateľa, ktorá bola v máji tohto roku a kedy podpíše zmluvu s generálnym dodávateľom stavby odpovedal, že súťaž sa už nebude opakovať, rešpektuje ju.

SkryťVypnúť reklamu

Zmluvu podpíše, až keď bude zaktualizovaný EIA proces.

Podľa Arpáda Érseka je celkom reálne, že sa juhozápadný obchvat stihne do roku 2020 dostavať.

Úvahy o tom, že Prešovu by stačil len polovičný profil diaľnice, čo by bolo lacnejšie, minister dopravy odmietol.

„Pravda je, že vypočítaná intenzita dopravy je na hrane, ale tento koridor bude spájať tri štáty - Poľsko, Slovensko a Maďarsko. Keby sme uvažovali o polovičnom profile, bolo by to možno o tretinu lacnejšie, ale celý proces od vypracovania projektu až po súťaž by sa musel začať odznova. Hustota dopravy nasvedčuje, že nie je dôvod o tomto uvažovať,“ konštatoval Arpád Érsek.

Prečítajte si tiež: Brecely: Juhozápadný obchvat Prešova bude do roku 2020 Čítajte 

Severný obchvat je pripravený, ale nekrytý peniazmi

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček v súvislosti s juhozápadným obchvatom pripomenul, že aj severný obchvat, teda R4 v úseku do Veľkého Šariša po Kapušany je už pripravený tak, že sa na budúci rok môže spustiť súťaž. Problémom je však finančné krytie.

„Treba si sadnúť za spoločný stôl a hľadať cesty, ako R4 financovať. Prešov po dokončení juhovýchodného a severného obchvatu bude mať adekvátnu infraštruktúru pre tretie najväčšie mesto na Slovensku,“ uviedol Viktor Stromček.

Podľa prešovského župana a poslanca NR SR Petra Chudíka padol návrh, že by sa to mohlo riešiť cez dlhovú brzdu.

„Ak bude garantované, že sa tieto zdroje použijú na cestu, možno sa to bude dať presadiť v parlamente,“ povedal o možnom východisku Chudík.

Primátorka Andrea Turčanová ocenila ministrov prístup aj to, že prijal pozvanie do Prešova a prišiel sa sám presvedčiť o tom, aká je tu dopravná situácia.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 743
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 263
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 065
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 784
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 657
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 825
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 178
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 587
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.5.1925)
  2. Elena Antalová: Koho som ešte nedokázal nasrdiť? "Majiteľ"sveta z mesta T.
  3. Ján Valchár: Plánuje Maďarsko vojnu?
  4. Daniel Jankech: Čo spája voličov Róberta Fica?
  5. Jozef Pivarník: Ficov kultúrny kiks: Keď premiér "rusofóbne" kritizuje ruskú klasiku!
  6. Ján Šeďo: Zomrel Jiří Bartoška...
  7. Daniel Balko: Dnešná Moskva oslavuje vojnu, nie jej obete. Napokon, bola pri jej vzniku.
  8. Ján Šeďo: Stalin s "Číňanom a Brazílčanom", Slovák sa nezmestil do záberu.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 065
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 631
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 900
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 339
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 965
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 729
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 968
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 966
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.5.1925)
  2. Elena Antalová: Koho som ešte nedokázal nasrdiť? "Majiteľ"sveta z mesta T.
  3. Ján Valchár: Plánuje Maďarsko vojnu?
  4. Daniel Jankech: Čo spája voličov Róberta Fica?
  5. Jozef Pivarník: Ficov kultúrny kiks: Keď premiér "rusofóbne" kritizuje ruskú klasiku!
  6. Ján Šeďo: Zomrel Jiří Bartoška...
  7. Daniel Balko: Dnešná Moskva oslavuje vojnu, nie jej obete. Napokon, bola pri jej vzniku.
  8. Ján Šeďo: Stalin s "Číňanom a Brazílčanom", Slovák sa nezmestil do záberu.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 065
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 631
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 900
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 339
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 965
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 729
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 968
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 966
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu