PREŠOV. O ďalších krokoch ohľadom podmienok nakladania s odpadmi rokovali poslanci na svojom poslednom decembrovom zastupiteľstve.
Podklady predložil druhý viceprimátor Martin Ďurišin (medzičasom bol z pozície odvolaný).
Ten opísal genézu i aktuálny stav. Podľa jeho slov sa v Prešove vyprodukuje približne 25-tisíc ton odpadu ročne.
Zriadili komisiu, ktorá mala pripraviť podklady k ďalšej súťaži. Komisia od septembra zasadala štyrikrát.
Skládkovanie je podľa hierarchie odpadového hospodárstva najmenej prijateľná alternatíva. Komisia brala do úvahy aj faktory ako ekologickosť ďalšieho nakladania, aby to nebol dopad na občana i ekonomická výhodnosť pre Prešov.
Zmluva na 14 rokov
V návrhu uznesenia predložil Ďurišin schválenie rámcových podkladov. Tie by súviseli s vypracovaním podmienok pre súťaž energetické zhodnocovanie komunálneho odpadu formou verejnej súťaže.
Komunálne odpady by sa mali zhodnocovať činnosťou R1, čo znamená, že by mali byť ďalej využívané napríklad ako forma paliva.
Zmluva by mala byť podpísaná na 14 rokov, predpokladá sa s približne 30-tisíc tonami odpadu ročne. Mesto Prešov by v tom čase malo právo dodávať také množstvo, ktoré by bolo závislé od vytriedenia.
Hodnota zákazky predpokladá so sumou vyše 30 miliónov eur bez DPH. Zmluvou by sa zároveň predkladateľ zaviazal vybudovať na vlastné náklady prekládkovú stanicu.
Poslanci sa v rámci diskusie zaujímali aj ohľadom výšky zákazky či obdobia, na ktoré by mala byť zmluva podpísaná.
Kontrolór: Treba externú analýzu
K materiálu sa vyjadril aj hlavný kontrolór mesta Alexander Ernst.
„Odporúčam vykonať externú analýzu skutočných nákladov na likvidáciu komunálneho odpadu s cieľom zníženia týchto nákladov a zvýšenia efektivity účinnosti,“ povedal.
„Určite by mal materiál obsahovať ekonomickú analýzu, čo máme a očakávame o 14 rokov,“ povedal. Počas diskusie padli nepriame narážky na fakt, že všetko sa nepriamo pripravuje pre konkrétnu firmu.
„Ak, ako hovoríte, pre jedného človeka, je to zlé,“ komentoval kontrolór.
Ak bude triediť dobre, bude platiť menej
Riaditeľ Technických služieb Milan Toth reagoval okrem iného na otázku, prečo by zmluva mala byť na obdobie 14 rokov.
„Je v príprave zákon, ktorým sa budú upravovať poplatky. Tam je sadzba vyčíslená za rok do roku 2030, to je odpoveď, dovtedy je známe, ako sa to upraví,“ vysvetlil.
Podľa neho sú poplatky za skládkovanie priamo úmerné tomu, ako bude mesto Prešov hospodáriť.
„Ak bude dobre triediť, poplatok bude nižší, ak zle, bude vyšší,“ skonštatoval Toth.
Poverili primátorku
Upravené uznesenie poslanci schválili. Ním odobrili zmluvu na 14 rokov s hodnotou zákazky na vyše 30 miliónov eur bez DPH.
Odhlasovali aj pozmeňujúci návrh poslanca Juraja Hudača (Smer-SD), ktorým odporúčali primátorke mesta bezodkladné začatie procesu rokovacieho konania s firmami, ktoré spĺňajú kritériá.
Takisto aj začatie procesu verejného obstarávania podľa schválených podmienok, s termínom január 2017. O výsledkoch následne má informovať mestské zastupiteľstvo.
Tento článok vyšiel v týždenníku MY Prešovské noviny č. 2/2017, v predaji od stredy 18. 1. do utorka 23. 1.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári