Pravdepodobne svetovým unikátom je prešovský semafor regulujúci vstup na novú diaľnicu v smere na obec Svinia. Najmä v rannej a popoludňajšej špičke sa tam tvoria zápchy. Vodiči hromžia. Ráno i poobede stoja v dlhých kolónach.
PREŠOV. Svetelná signalizácia spomaľuje vjazd áut nielen na diaľnicu, ale aj vjazd zo štátnej cesty od Župčian na mestskú štvorprúdovku. Ľudia bývajúci v dedinách, ktoré míňa novootvorená diaľnica, pri ceste autom môžu využívať iba cestu prvej triedy. Tá vedie súbežne s diaľnicou. Vstup na autostrádu v smere od Prešova je však zúžený a v jednom pruhu ho riadi semafor.
Keď majú autá smerujúce na diaľnicu zelenú, vozidlá prichádzajúce v smere od Župčian do Prešova majú červenú. Neskôr je to opačne. Zelený signál pre autá smerujúce do mesta je však údajne krátky. "Ráno sa tu tvoria kolóny, autá stoja takmer na začiatku prvej dediny pred mestom," vravia vodiči.
Nedohodli sa s podnikateľom
Raritné riešenie napojenia na diaľnicu vysvetlil riaditeľ NDS Igor Choma takto: "Bohužiaľ, museli sme urobiť vstup do Prešova dvojsmerný, teda nie štvorprofilový. Je to také úsporné opatrenie, aby sme nezasiahli do pozemku a zároveň sa mohli napojiť na existujúcu mestskú komunikáciu. Okrem toho sme tam museli osadiť semafor, čo je dosť netradičné riešenie, pretože semafor na diaľnici si nepamätám.".
Spomínaný pozemok vlastní kontroverzný prešovský podnikateľ Peter Jarkovský. Ten sa údajne nedohodol s NDS na odpredaji. On to však popiera a tvrdí, že dohodu odmietla NDS a začala vyvlastňovací proces. "Podvodom, lebo nemali územné rozhodnutie. Aj krajský stavebný úrad začal konanie podvodom. Neskôr konanie prerušili," uviedol podnikateľ.
Dodal, že pozemok kúpil v roku 1992 a v roku 1998 získal naň územné rozhodnutie na výstavbu autopredajne.
Semafory môžu prestaviť
Zatiaľ je isté iba to, že kým problém s pozemkom strany nevyriešia, semafor tam bude stáť. Dokedy to bude, nikto nevie.
"Je to v štádiu riešenia," informoval hovorca NDS Marcel Jánošík. Prestavenie semaforu pre NDS nie je problém: "Tie časy tam boli nastavené na základe nejakých pozorovaní. Určite sa s tým dá na základe výsledkov nejakých exaktných meraní niečo robiť," dodal hovorca.
Zmluva na novú diaľnicu bola podpísaná ešte v roku 2005. Reálne stavebné práce sa začali o rok neskôr. Otvoriť ju mali minulý rok, s veľkou pompou ju otvorili začiatkom júna, tesne pred parlamentnými voľbami. Necelých osem kilometrov diaľnice postavili za takmer 120 miliónov eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári