PREŠOV. O ich vyradení vojsko uvažovalo už v roku 2009. Vzhľadom na nedostatok vrtuľníkov ich životnosť predĺžili do včerajška.
Konkrétne tieto prešovské bojové letové stroje použili viackrát v krízových situáciách. V roku 1995 pri monitoringu Východoslovenských železiarní v Košiciach, niekoľkokrát pri záplavách. V roku 2008 v bardejovskom regióne, keď povodeň odrezala niektoré obce od zvyšku sveta.
„Zásobovali sme nimi obyvateľstvo liekmi, potravinami,“ nostalgicky zaspomínal veliteľ Vrtuľníkového krídla v Prešove Miroslav Korba.
Preškolia pilotov
Počas ukončenia ich prevádzky preleteli dva z nich nad slávnostným nástupom pilotov a pracovníkov vojenského letiska. Neskôr s jedným zo 16 kusov Mi-24, ktoré boli v Prešove, vzlietol naposledy veliteľ Korba. Vo vojenskej akcii tieto konkrétne stroje z Prešova nasadené neboli. Bojaschopné však boli.
„Klamal by som, keby som povedal, že mám radosť z toho, že končia. Ja som tiež 'dvadsaťštvorkár'. Je to moja srdcová záležitosť, teším sa na posledný let,“ uviedol pred vzletom veliteľ.
Okrem toho, že technický život spomínaných strojov skončil, pre vzdušné sily majú vyššiu využiteľnosť vrtuľníky Mi-17. „Či už je to vzhľadom na zahraničie alebo pri krízových situáciách,“ doplnil M. Korba.
On sám nalietal na vyraďovaných helikoptérach vyše 1 500 letových hodín, celkovo má na svojom konte 2 700 letových hodín.
Armáda už začala s preškoľovaním pilotov na typ Mi-17. O prácu by teda nemal v súvislosti s ukončením životnosti Mi-24 prísť ani jeden z nich. „Každý má miesto,“ uzavrel veliteľ.
Vyradené stoje zakonzervujú a ponúknu ich múzeu. Časom možno aj na predaj. Ak si ich potenciálni záujemcovia spojazdnia, môžu na nich lietať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári