Korzár logo Korzár Prešov

Prešov mizne zo železničnej mapy

Železnice rušia jediný priamy spoj Prešov – Bratislava ako nesystémový, čakacie lehoty v Kysaku sa predĺžia.

Prešovská stanica. Dostáva sa na druhú koľaj.Prešovská stanica. Dostáva sa na druhú koľaj. (Zdroj: Michal Frank)

Železničnú dopravu čakajú škrty. Nad novým grafikonom, ktorý chystá ministerstvo dopravy, zaplačú najmä obyvatelia Prešova a Prešovského kraja. Jediný priamy spoj Prešov – Bratislava ruší ako nesystémový, nové nepribudnú, niektoré čakacie lehoty v Kysaku sa ešte predĺžia.

PREŠOV. Návrh nového grafikonu predstavilo ministerstvo dopravy cez stránku vlaky.net. Cestujúci s ním nie sú spokojní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prešovčan Jozef Róbert Šmigalla sa už ako občan zapojil do pripomienkového konania a obrátil sa listom aj na kompetentných.

SkryťVypnúť reklamu

Šmigalla je železničiar, nerobí však na úseku osobnej prepravy, no o túto problematiku sa zaujíma.

Bol tiež členom petičného výboru, ktorému sa v roku 2007 podarilo zabrániť rušeniu vlakov z Prešova. Či sa bude história opakovať, ukáže čas.

Diskriminačný grafikon

Návrh nového grafikonu sa Šmigallovi nepozdáva, považuje ho za nevýhodný pre ľudí z Prešova a okolia.

„Chcú zrušiť jediné priame spojenie medzi Prešovom a Bratislavou, ktoré je pritom vyťažené. Ďalším nedostatkom je to, že dostupnosť spojenia pri prestupovaní v Kysaku bude sťažená. Predĺžia sa čakacie doby na prestup,“ priniesol zlé správy.

Návrhu sa venoval niekoľko dní, porovnával ho s terajším grafikonom, výsledky tohto procesu tlmočil aj župe a mestu Prešov. Tí ho pred piatimi rokmi oficiálne podporili.

SkryťVypnúť reklamu

Voči návrhu vzniesol pripomienky, ale aj nový návrh. Za úspech by považoval, keby železnice ostali pri starom grafikone. Nevylúčil ani iniciovanie petície za zachovanie niektorých vlakov.

„To, čo teraz pripravili, je diskriminačné. Prešov ako jediné krajské mesto nebude mať priame vlakové spojenie s hlavným mestom republiky. Skôr mohli priame spojenia pribudnúť. Veď z Košíc ide rýchlik takmer každú hodinu, z Prešova ani jeden. Pritom by sa dalo riešiť, že by to niektoré z nich potiahli až po Prešov, zavedením tzv. taktovej dopravy. Problematická je tiež dostupnosť spojenia a čakacie lehoty. Na prípoj sa bude čakať aj hodinu či dve. Celkovo sa na východnom Slovensku nezavedie ani desať nových vlakov a zruší 75 starých,“ argumentoval Šmigalla a pridal konkrétne čísla.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhý pobyt v Kysaku

Podľa návrhu nového grafikonu sa pri rýchliku 607, s príchodom do Kysaku o 17.31, čaká na prípoj do Prešova až 68 minút.

Aj pri R120 je to takmer polhodina, pri R442 až 85 minút a pri R614 sa cestujúci v Kysaku zdržia 126 minút. To na tom budú ešte dobre. Nočný vlak (R613, príchod 23.31) nemá prípoj žiadny, až ráno z Košíc.

Kto si teraz zvykol večer nastúpiť do vlaku v Prešove a ráno sa zobudiť v Bratislave, alebo naopak, na to bude môcť zabudnúť.

A aké má možnosti? Môže využiť nočný rýchlik, keď príde do Kysaku o 22.23 a na rýchlik počkať 126 minút. Alebo ísť do Košíc a tam čakať na R800 58, v nedeľu 144 minút.

Odvoláva sa na PVV

„Je to nedôstojné,“ zdôrazňuje Šmigalla, ktorý sa pri boji proti novému grafikonu opiera o základnú premisu programového vyhlásenia vlády: „Prvý bod uvádza, že vláda sa zaviazala zmiernením dopadov krízy posilniť istoty ľudí. Tým, že ľuďom sťažíme podmienky pre cestovanie za prácou, relaxom či rodinami, určite nezmierime dopady krízy, ani im neposilníme istoty. Nezlepší to ich kvalitu života a nepomôže ani deklarovanému rozvoju regiónov.“

Reakcia

MDVRR: Rýchliky z Prešova sú nesystémové

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR chce predísť prekročeniu prostriedkov vyčlenených na financovanie železničnej osobnej dopravy. Preto chce prikročiť k reforme.

„Jej železným predpokladom je udržanie výkonov železničnej osobnej dopravy na úrovni 30,3 mil. vlakových kilometrov, podstatou je postupná rezignácia na doteraz uplatňovaný princíp vlakov idúcich ad hoc bez akéhokoľvek systémového previazania a prechod k taktovému grafikonu, pri ktorom vlaky jazdia v jednoduchom a pre cestujúcich prehľadnom režime. Vtedy vlaky toho istého smeru nasledujú za sebou v rovnakom a dobre zapamätateľnom intervale,zastavujú vždy na tých istých zastávkach a s minimálnymi zmenami režimov jazdy počas týždňa, mesiaca alebo roka,“ uviedol hovorca MDVRR Martin Kóňa.

Rýchliky z Prešova do Bratislavy považuje ministerstvo za „nesystémové ad hoc spojenia“, preto ich chce zrušiť.

Na margo dlhých čakacích dôb Kóňa uviedol, že v R607 „došlo nedopatrením k neprípoju“, pričom proces „ladenia“ návrhu cestovného poriadku práce prebieha. l R614 v aktuálnom grafikone odchádza z Kysaku o 0.19, posledný vlak k nemu prichádza od Prešova o 22.27 (priamy prípoj je len v pondelky). „Zavedenie rovnakého spojenia v novom cestovnom poriadku je otázkou, ktorá bude riešená po uplatnení záverov z parciálnych porád k cestovnému poriadku a posúdení disponibilného zostatku voľných vlakových kilometrov,“ obhajoval návrh Kóňa.

„Ministerstvo túto úpravu nepovažuje za diskriminačnú voči obyvateľom Prešova. V snahe dosiahnuť maximálnu racionalizáciu železničnej prevádzky len rešpektuje dlhodobo stabilizované prúdy cestujúcich a podľa nich čo najúčelnejšie hospodári s disponibilným rozsahom železničných výkonov.“

Zmeny cestovného poriadku, ktorý má vojsť do platnosti v období 2012/2013, pripravovalo priamo MDVRR. Nezrovnalosti chce po komunikácii so samosprávami a verejnosťou odstrániť. Desiateho júla bude porada k návrhu s vyššími územnými celkami.

frk

Rušenie vlakov na východe

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 308
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 969
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 664
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 275
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 652
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 279
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 089
  8. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 1 865
  1. Patrícia Popovičová: Budúcnosť krajiny začína v školách – bez ohľadu na to, kto ich zriaďuje
  2. Ondřej Havelka: Obřízky, šokující tradice a hluboká víra. Velká cesta mezi africké kulturní a náboženské tradice
  3. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  4. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  6. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  7. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 483
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 13 943
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 930
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 820
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 469
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 536
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 310
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 6 573
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu