Prešovský župan Peter Chudík tvrdí, že po ústupkoch, ktoré mu sľúbil minister Počiatek, je s grafikonom železníc spokojný.
PREŠOV. Predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Peter Chudík je po rokovaní s Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR o novom grafikone osobnej dopravy spokojný.
Chudík rokoval v stredu priamo s ministrom Jánom Počiatkom a podľa neho došlo k dohode medzi tým, čo chcel dosiahnuť PSK, a medzi návrhom ministerstva.
"Ak by bol od decembra zavedený priamy rýchlik Prešov - Bratislava, bol by som s výsledkom rokovania úplne spokojný," konštatoval Chudík.
Nočný rýchlik cez Zvolen ostane, má byť viac prípojov
Pokiaľ ide o priame prepojenie Prešov - Bratislava, výsledkom rokovania je, že od 9. decembra ostane premávať rýchlik Poľana, ktorý bude vychádzať večer z Prešova a ráno budú ľudia v Bratislave.
Frekvencia sa obmedzí na jeden spoj. Ostatné denné spoje na tejto linke sa rušia pre nízky záujem verejnosti.
"Rokovali sme aj o tom, aby aspoň jeden priamy rýchlik Prešov - Bratislava bol aj denný, minister však namietal, že až 80 % ľudí cestuje týmto vlakom do Košíc a len 20 % do Prešova," dodal predseda PSK.
Dohodli sa však, že najneskôr od marca 2013 bude zabezpečené prepojenie z Kysaku k rýchlikom a od rýchlikov tak, aby ľudia nečakali na prípoje viac ako 20 minút.
Po zavedení nového grafikonu od decembra sa bude čakať v Kysaku na prípoj od 33 do 188 minút.
"Budeme ďalej bojovať o denné spojenie dvoch rýchlikov Prešov - Bratislava a späť, ktoré idú smerom Košice - Bratislava - Košice. Ráno totiž idú z Košíc dva rýchliky krátko po sebe. Ide IC o 5.28 h a rýchlik o 6.15 h. My by sme chceli, aby ten rýchlik o 6.15 vychádzal z Prešova," objasnil Chudík.
"Takisto je to aj opačne, keď z Bratislavy vychádzajú krátko po sebe dva spoje do Košíc. Popoludní ide rýchlik o 15.53 h a o 17.37 h ide IC. Takže snahou PSK je, aby rýchlik krátko pred 16. h bol nasmerovaný do Prešova. Verím, že sa to podarí. Malo by to byť od marca, ak by toto bolo splnené, tak by som bol úplne spokojný," konštatoval Chudík.
Vlaky chcú prispôsobiť práci a školám
Predseda tiež rokoval o tratiach Prešov - Košice a Prešov- Lipany, kde boli vlaky nastavené tak, že chodili alebo prichádzali približne o celej hodine.
"Napríklad odchádzali z Prešova na Lipany o 13.12 h, 14.12 h, 15.12 h atď., ale keďže ľudia končia prácu obyčajne o celej hodine, nestihli sa dostať za 12 minút na vlak. Preto bolo dohodnuté, že tieto vlaky budú presunuté zhruba na pol," konkretizoval Chudík.
Toto chcú dosiahnuť aj ráno smerom z Košíc do Prešova. Tieto vlaky však treba koordinovať aj s prípojmi na rýchliky. Podľa predsedu PSK to zatiaľ nie je doriešené, bude sa o tom ďalej rokovať.
Snahou je docieliť, aby boli prípoje nastavené tak, že občania nebudú prichádzať do Prešova ráno o 6.59 alebo o 7.01 h, ale aby najneskôr prichádzali o trištvrte a stihli tak prísť do práce a škôl.
Kompromisom je tiež dohoda, že vlak z Košíc s príchodom do Prešova o 21:02 bude mať ďalšie pokračovanie až do Lipian, najbližší prípoj do Lipian bol totiž až o 23:00.
Od decembra železničiari rušia dva spoje na trati Prešov – Humenné. Tento stav by sa mal zmierniť od marca, keď jeden zrušený pár spojov opäť obnovia.
Posilní sa tiež o jeden vlakový spoj prepojenie miest Humenné – Snina – Stakčín. Počiatek za tento ústupok chcel zrušenie autobusovej dopravy na tomto úseku. Zatiaľ to ostáva ako neuzavretá vec.
Chudík je s rokovaniami spokojný, ťažko by sa podľa neho dalo dosiahnuť všetko, čo chceli. Je mu však ľúto, že sa mu dohodu nepodarilo uskutočniť skôr, keďže zmenu grafikonu od decembra už nebude možné ovplyvniť.
"Malo sa rokovať skôr, teraz už tá úprava nie je možná, keďže sa musí riešiť grafikon nákladnej dopravy, ktorý je nutné urobiť do 9. decembra. Ja som, žiaľ, bol vážne chorý a nemohol som rokovať skôr," uzavrel Chudík.
Pod Tatrami bude jazdiť sedem párov vlakov
Rokovanie Chudík – Počiatek neprinieslo zvýšenie vlakových spojov medzi Kežmarkom a Starou Ľubovňou. Definitívne končí aj trať Stará Ľubovňa – Plaveč.
STARÁ ĽUBOVŇA. Župan Peter Chudík mal na rokovaniach s ministrom dopravy Jánom Počiatkom hovoriť aj o redukovanej trati Kežmarok – Stará Ľubovňa.
V tlačovej správe, ktorú vydal Prešovský samosprávny kraj (PSK), župan informoval, že namiesto súčasných jedenástich párov vlakov chceli železnice znížiť stav na štyri.
„Po stredajšej dohode však ostane sedem párov,“ citoval PSK Chudíka.
Faktom však je, že predseda PSK neinformoval správne. Už v navrhnutom grafikone totiž železnice počítali so siedmimi pármi vlakov.
Budúca trasa medzi Kežmarkom a Starou Ľubovňou tak nie je výsledkom rokovaní Chudík – Počiatek.
O bližšie vysvetlenie vo veci sme požiadali aj PSK. Úrad zatiaľ nereagoval.
Ďalšou definitívou je aj zrušenie osobnej vlakovej dopravy medzi Starou Ľubovňou a Plavčom. To pri rokovaniach nezvrátil ani P. Chudík.
Jeden pár vlakového spojenia za týždeň sa zachová na trati Plaveč - Lipany, ktorý využívajú študenti. Od decembra inak táto trať definitívne končí.
Peter Rindoš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári