Primátor Prešova Pavel Hagyari (nez.) pred rokom sľúbil, že vyrokuje s ministerstvom dopravy denné spojenie medzi Prešovom a Bratislavou severnou trasou, teda cez Žilinu.
PREŠOV. Po vlaňajších petíciách k novému grafikonu, ktoré podpísalo 10-tisíc ľudí, sa zdalo, že ministerstvo ustúpi a vlak neskončí len v Košiciach, ale bude prichádzať do Prešova. Nie je to tak. Rezort dopravy už rozhodol.
Skúšobné jazdy nového spojenia Prešov – Bratislava cez Žilinu očakávali východniari už o pár dní. Mali sa začať v marci, ale nestane sa tak. Cestujúci budú musieť aj naďalej využívať len dlhšiu južnú trasu, alebo prestupovať v Kysaku.
Mimochodom, jazda vlakom po tejto trase trvá 8 hodín, preto sa ľudia, najmä študenti, tešili na skrátenie času aspoň o dve hodiny. Podľa predsedu petičného výboru a Federácie strojvodcov Róberta Šmigallu o zriadenie tohto vlaku sa snažia už minimálne päť rokov.
Hovorí, že by to nebol žiadny problém. Stačilo by niektoré rýchliky z Košíc presmerovať do Prešova. Jeden večer a jeden ráno, pričom by nešlo o vytvorenie nového vlakového spojenia, ale len o jeho predĺženie.
Bude premávať len rýchlik Poľana
Keď ministerstvo dopravy vlani zverejnilo zámer redukovať vlakové spojenia a spustila sa petícia, Pavel Hagyari niekoľkokrát rokoval s ministrom dopravy a padla dohoda.
Jej výsledkom bolo, že zavedú na skúšku spojenie severnou trasou od marca 2013. Tento dátum je síce na dosah, ale už teraz je isté, že to tak nebude. Definitívne rozhodnutie už padlo.
Ako nám potvrdil hovorca ministra dopravy Martin Kóňa, zachovaný ostane len nočný rýchlik Poľana ako priame spojenie medzi Prešovom a Bratislavou, a to južnou trasou, teda cez Plešivec a Zvolen.
Primátor sa však vraj nevzdáva a chce s ministerstvom rokovať opäť.
Župa zvolila iný prístup
Minister dopravy Ján Počiatek sa vlani v septembri stretol v tej istej veci aj so županom Petrom Chudíkom (Smer). Ten na severnej trase netrval.
„Rokovania boli dlhé a detailné. Ministerstvo nám predložilo aj analýzu, ktorá hovorila o vyťaženosti vlakových spojení na východnom Slovensku. Ukázalo sa, že vlak z Prešova by nebol tak vyťažený ako vlak smerujúci len do Košíc. Väčšej skupine cestujúcej do Košíc by zmena spojenia spôsobila problémy, museli by prestupovať v Margecanoch. Cestujúci z Prešova by túto zmenu nedokázali zaplatiť. Kvôli týmto ekonomickým dôvodom sme sa rozhodli, že nepôjdeme hlavou proti múru,“ vysvetlila dôvody hovorkyňa Úradu Prešovského samosprávneho kraja Veronika Fitzeková.
Dodala však, že vybojovali prísľub, že sa čakacie lehoty na prípoj v Kysaku znížia. Nemali by presahovať dvadsať minút.
Hovorca ministra dopravy Martin Kóňa potvrdil, že aj tieto argumenty rozhodli o tom, že pôvodnú dohodu zo 4. septembra 2012 o skúšobnej prevádzke rýchlika severnou trasou, teda na trati Bratislava – Žilina – Košice z Košíc na Prešov napokon zrušili.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári