Ľudia z Krušinca (okres Stropkov) sú spojení so svetom cez most, ktorý je už roky v havarijnom stave. V zime cez neho preteká voda. Ak by padol, do dediny by sa nedostala ani záchranka. Na jeho opravu však nie sú peniaze. V kraji je však niekoľko ďalších mostov, ktoré potrebujú opravu.
KRUŠINEC. Most je už dlhodobo vyhodnotený, že je v havarijnom stave. Ľudia sa boja, že prídu o jedinú prístupovú cestu do obce.
„Najhoršie je to v zime. Preteká cez neho voda. Keby prišli také záplavy, aké tu boli pred tromi rokmi, tak neviem, čo by sa stalo. Je to jediná prístupová cesta, ktorú tu máme. Veľa detí chodí do školy,“ povedal starosta Krušinca, Viktor Bochin (ĽS-HZDS).
Most však nepatrí do katastra obce. Starať by sa o neho mal vyšší územný celok v Prešove. Ľudia sa o svoju jedinú prístupovú cestu boja.
„Ak by most padol, bola by to katastrofa. Nemali by sme kadiaľ chodiť, je to jediný prístup do obce,“ povedal obyvateľ dediny, Stanislav Baran. Pridal sa k nemu aj Alexander Bohdan: „Mali by ten most opraviť. Je to strašné. Ak spadne, budeme odrezaní od sveta.“
Most chcú opraviť zo zdrojov únie
Most do Krušinca je v hodnotení mostov v siedmom stupni, čo znamená, že má trvalo vykazovaný havarijný stav.
„Nosná časť mosta potrebuje nutnú výmenu. Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja má spracovaný návrh nového oceľového mosta, ktorý dané územie preklenie bez pilierov. Nachádza sa totiž v povodňovom území, preto je osadenie mosta navrhované len na oporách,“ informovala hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Veronika Fitzeková.
Ak by sa do opravy pustili, stálo by to 1,6 milióna eur. „Vzhľadom na vysokú čiastku na rekonštrukciu hľadáme možné zdroje v rámci európskych fondov, ale až v nasledujúcom programovacom období 2014 – 2020. Zo svojho rozpočtu v súčasnosti zabezpečujeme spadnuté mosty, zničené povodňami v rokoch 2009 a 2010,“ uviedla V. Fitzeková.
Mosty v kraji vyhodnocujú
V kraji je však niekoľko ďalších mostov, ktoré potrebujú opravu.
„Najvážnejšie stavy mostných objektov v Prešovskom kraji chceme riešiť prostredníctvom Regionálneho operačného programu. Rekonštrukcia mostov je rozdelená do dvoch projektov – ide o 3. a 4. etapu rekonštrukcie mostov v kraji. Projekty sme predložili v marci a momentálne prebieha proces hodnotenia. V prípade úspešnosti by k realizácii došlo v roku 2014,“ povedala hovorkyňa kraja.
Rekonštrukcia mostov je rozdelená do dvoch častí. „Jedna rieši východnú a druhá západnú časť kraja. Spolu ide o deväť mostov s plánovaným rozpočtovým nákladom viac ako 2,5 milióna eur. Finančne najnáročnejší je most v Ľubici v časti Pod lesom, kde sa plánuje preinvestovať 400–tisíc eur. V rámci tohto projektu sa riešia aj mosty Veľká Lesná - Haligovce (350–tisíc eur) a výstavba úplne nového mosta na úseku Lažany – Svinia (320–tisíc eur),“ zdôraznila Fitzeková.
V druhej etape – na severovýchode kraja - sú na rekonštrukciu vybraté mosty v úsekoch Ruská Poruba – Košarovce (380–tisíc eur), Oľka – Radvaň nad Laborcom (300–tisíc eur), Zubné – Vyšný Hrušov (233–tisíc eur), Dlhé Klčovo – Sačurov (270–tisíc eur, Jasenovce – Holčíkovce (220–tisíc eur) a Mičakovce – Hanušovce (69–tisíc eur).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári