Obyvatelia Vyšnej Šebastovej a Severnej pri Prešove už roky bojujú za to, aby aj pre nich bola dostupná mestská hromadná doprava (MHD). S požiadavkou sa obrátili na Dopravný podnik mesta prešov, a.s. (DPmP) a ten zaujal k žiadosti kladné stanovisko. Všetky podmienky sú vytvorené a obec deklarovala, že sa bude podieľať na financovaní linky z vlastného rozpočtu. Rozhodnúť však musí radnica.
PREŠOV. Napriek tomu, že existujú k požiadavke kladné stanoviská, proces schválenia sa zastavil na tom, že licenciu musí údajne schváliť mestské zastupiteľstvo (MsZ). Komisia pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie pri MsZ, ktorá zasadala v utorok, si však osvojila návrh člena komisie.
Uzniesla sa na tom, že odporúča primátorovi, aby licenciu vydal priamo, ako mu to zákon prikazuje. „Úradníci nám potvrdili, že licenciu vydáva za mesto primátor a v podstate môže rozhodnúť hneď,“ informoval nás po zasadaní komisie Richard Drutarovský (Nova).
Na rokovanie komisie prišli aj starosta obce Vyšná Šebastová Stanislav Šváby (Nova) a obyvatelia, aby vysvetlili, prečo potrebujú linku MHD.
Starosta: Doprava je najväčší problém
Ešte v novembri 2012 v obci zorganizovali anketu, z ktorej vyplynulo, že s doterajšou dopravnou obslužnosťou nie sú spokojní. Dochádzajú do mesta za prácou, do školy, k lekárom, za športom aj kultúrou a pritom sú často odkázaní na individuálnu dopravu. Tamojšie obecné zastupiteľstvo vyčlenilo z rozpočtu na financovanie linky peniaze.
„Vo Vyšnej Šebastovej je toto top téma už vyše 20 rokov. Máme síce spoje SAD, ale je ich len deväť a posledný ide o 19.10 večer. Ľudia, čo pracujú dlhšie, sa už nemajú ako dostať domov. Študenti sa vzdávajú obedov, lebo z Prešova idú dva spoje v priebehu trištvrte hodiny a ďalšie až o dve hodiny, takže zo školy doslova šprintujú, aby to stihli. Cez víkendy spoje SAD chodia po jednom ráno a podvečer. Keby sme mali MHD, získali by sme lepšiu dopravnú dostupnosť do mesta a spoj každé tri hodiny,“ popísal realitu starosta.
Veronika Hasarová býva v časti Vyšnej Šebastovej Severná a tam nechodia spoje SAD cez víkendy vôbec, cez týždeň zriedka.
„Máme pocit, že bez auta sme doslova odrezaní od mesta. Tam je zase problém s parkovaním, nehovoriac o platených parkoviskách a všetko sa pre nás predražuje. Žije tu asi 200 obyvateľov, mladé rodiny majú deti a komplikuje sa pre nich aj dostupnosť do prešovských škôl. Rozhodne by sme MHD uvítali. Máme slušnú cestu, točňu pre autobus, ale čo je najdôležitejšie, nemuseli by sme sa dopravovať len autami,“ myslí si Veronika Hasarová.
PSK s licenciou nesúhlasí
Stanovisko predstavenstva DPMP k žiadosti je kladné. Tiež odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu v Prešove.
V ňom dokonca vedúci odboru Vladimír Luterán odporúča zriadiť okrem plánovaných aj zastávku na znamenie pri Stredisku údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja (PSK).
Odbor dopravy Úradu PSK však nesúhlasí. V stanovisku uvádza, že udelenie zmeny dopravnej licencie by výrazne zasiahlo do plnenia záväzkov dopravcu SAD Prešov, a.s., ktorý má s PSK uzavretú dlhodobú zmluvu.
Potenciálne zníženie tržieb linky Prešov - Podhradík (cez V. Šebastovú), s ktorou dopravca ráta, by spôsobilo zvýšenie úhrady za služby vo verejnom záujme z rozpočtu PSK.
Na ťahu je primátor
Šebastovčania však neodmietajú spoje SAD, ale dostupnosťou k MHD chcú dosiahnuť väčšiu pravidelnosť spojov a viac zastávok.
Keďže trasa linky 13 má ísť cez tri katastre, obce Vyšná Šebastová aj Ľubotice už v januári 2014 licencie vydali. Na ťahu je mesto Prešov. Zaujímalo nás, prečo primátor Pavel Hagyari (nez.) trvá na tom, aby licenciu schvaľovalo MsZ.
„Rozšírenie mestskej hromadnej dopravy je mimoriadne závažné rozhodnutie, o ktorom by malo rozhodnúť mestské zastupiteľstvo. Najmä z dôvodu, že mesto vzhľadom na lacnejšie pozemky v okolitých obciach prichádza o obyvateľov, prichádza o dane, pričom náklady na chod mesta zostávajú rovnaké. Perspektívou je integrovaná doprava, ktorej projekt sa v súčasnosti pripravuje,“ sprostredkovala nám stanovisko primátora hovorkyňa radnice Veronika Kmetóny Gazdová.
Šváby: Nebudú to náklady navyše
Starosta S. Šváby však oponoval, že licencia je originálna kompetencia samosprávy a na predkladanie zmeny licencie do zastupiteľstva nevidí dôvod.
Faktom je aj to, že DPMP predĺženie trasy až do V. Šebastovej a časti Severná nebude nič stáť. Náklady uhradí obec, na nákladoch za prejazd cez mestskú trasu sa bude podieľať 50 percentami a nebude potrebných ani viac vodičov.
Na druhej strane 1 150 obyvateľov Vyšnej Šebastovej a Severnej získa pravidelnejšiu dopravu, ktorá pokryje aj miesta, kam doteraz spoj vôbec nechodil.
Šebastovčania sa chcú spojiť s Ľuboticami, kam chodia deti do školy, so Sekčovom, kde navštevujú lekárov a nakupujú, ale aj s centrom mesta a úradmi.
Fakty
Linka Č. 13 má obsluhovať mesto Prešov, Ľubotice a Vyšnú Šebastovú na trase:
Smer tam: Veľká pošta - Plzenská - Rusínska -Arm. gen. Svobodu - MK2 (Prešovská ul.) – Ľubotice (Nižnianska -Makarenkova - Kapušianska) - Nižná Šebastová (Šebastovská - Vranovská - Herlianska) – Vyšná Šebastová - Severná.
Smer späť: Vyšná Šebastová - Severná - Nižná Šebastová (Herlianska - Vranovská - Šebastovská) - Ľubotice (Bardejovská - Kalinčiakova -Nižnianska) - MK2 (Prešovská ul.) - ul. Arm. gen. Svobodu - Rusínska - Lesík delostrelcov –Veľká pošta.
Na území mesta Prešov ide o nové, priame prepojenie centra mesta s južnou časťou lokality Nižná Šebastová a obcou Ľubotice. Zavádza sa obsluha na Herliansku ulicu, kde sa zriadia dve nové obojsmerné zastávky MHD. V súčasnosti táto ulica nie je obsluhovaná žiadnou linkou verejnej dopravy.
Zriadenie zastávok MHD na Herlianskej ulici je v súlade s územným plánom mesta Prešov. Južná časť Nižnej Šebastovej (oblasť medzi Vranovskou ulicou a Ľuboticami) ďalej získa priame a pravidelné spojenie so sídliskom Sekčov - predovšetkým s poliklinikou a zdravotnými ambulanciami na Jurkovičovej ulici, nákupnými centrami na nosné linky MHD 8,32, 32A 38, ako aj Č. 10, 12,34,48.
V rámci obce Ľubotice sa trasa linky nemení, je totožná s terajšou trasou linky č. 34S (navrhovanou na zrušenie), mení sa rozsah cestovného poriadku v - rozšírenie počtu spojov v dňoch pracovného pokoja.
Linka č. 13 do Vyšnej Šebastovej nahradí linku č. 34S, ktorá v súčasnosti obsluhuje sídlisko Sekčov, miestnu časť Nižná Šebastová a obec Ľubotice. Ďalej čiastočne nahradí spoje na linke č. 32 a vytvorí nové možnosti pre obsluhu časti Nižná Šebastová a V. Šebastová.
Linka č 13 bude obsluhovaná štandardnými vozidlami MHD (v čase prepravnej špičky v intervale 60 minút, v čase sedla v pracovnom dni 120 minút, cez víkendy 180 minút).
Predpokladané náklady na prevádzku linky 13 sú 85 318 eur, pričom obec V. Šebastová bude mesačne prispievať sumou 2,5–tisíca eur.
Zdroj: DPMP
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári