Prešovskí poslanci minulý týždeň schválili plánovanú investíciu na kúpu 11 trolejbusov a 9 autobusov, z ktorých bude 6 midibusov. Tie sa totiž osvedčili najmä počas víkendov a sviatkov. Šetria náklady na pohonné hmoty. Ďalšie peniaze pôjdu na obnovu palubných počítačov a rádiovej siete do všetkých vozidiel mestskej hromadnej dopravy. Celková plánovaná investícia je 6,6 milióna eur.
PREŠOV. Dopravný podnik mesta Prešov, a. s. (DPmP) ich chce financovať z vlastných zdrojov a bankového úveru.
Tento postup schválilo predstavenstvo mestského podniku s tým, že dopravca plánuje získať externé zdroje z operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
Rezortné ministerstvo chce takto podporiť viacero miest na Slovensku a jedným z nich je aj Prešov.
Ak bude DPmP v žiadosti úspešný, spolufinancovanie pri nákupe vozidiel bude vo výške piatich percent z celkových nákladov.
Mesto ako stopercentný akcionár teda dalo dopravnému podniku zelenú, ale podľa riaditeľa Petra Janusa, reálny nákup vozidiel sa môže uskutočniť až na budúci rok.
„Čaká nás ešte proces verejného obstarávania a samotná dodávka vozidiel od výrobcov trvá podľa doterajších skúseností asi šesť mesiacov,“ uviedol Janus.
Do obnovy počítačov a siete investujú 265-tisíc eur
Ešte tento rok obnovia palubné počítače a rádiové siete pre lepšiu komunikáciu dopravného dispečingu s vodičmi.
Tá, ktorú majú teraz k dispozícii, je totiž zastaralá a nespoľahlivá, čo potvrdili aj septembrové výpadky a meškanie trojebusov a autobusov pri dopravných kolapsoch.
Podľa Janusa okrem samotnej obnovy palubných počítačov a siete vznikne aj možnosť telefonického spojenia na dopravný dispečing a zariadenie tiež zabezpečí sledovanie polohy vozidiel (GPS) v reálnom čase.
Pri novej technike bude mať dispečing on-line informácie o polohe vozidiel a bude ich môcť v prípade potreby presmerovať na inú, voľnejšiu trasu a tým minimalizovať dopady vo vzťahu k cestujúcim.
Najstaršie vozidlá majú 20 rokov
Obnova vozového parku síce v posledných rokoch napreduje, ale aj tak má dopravca autobusy staré v priemere 9,6 roka. U trolejbusov je priemerný vek zhruba 13 rokov.
Peter Janus však upozornil, že okolo 20 vozidiel má za sebou už 15-20 rokov služby pre verejnosť. Ich neustále opravy sú nákladné a ovplyvňujú rozpočet dopravcu.
Nové vozidlá by mali byť klimatizované a nízkopodlažné. Dĺžka jednotlivých vozidiel by mala byť 9, 12 a 18 metrov.
Najvyšší počet, čo je 7 kusov ( cena za jeden je 510-tisíc eur), sa týka 18-metrových kĺbových trolejbusov, nasledujú kratšie midi autobusy (cena za jeden je 110-tisíc eur) v počte šesť kusov.
V zozname sú ešte 4 štandardné 12-metrové trolejbusy (cena za kus je 380-tisíc eur), 2 štandardné 12-metrové autobusy (jeden stojí 180-tisíc) a jeden 18-metrový kĺbový autobus za 270-tisíc eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári