Prešovský samosprávny kraj (PSK) neschválil licenciu pre súkromného prepravcu spoločnosť RegioJet na prevádzku autobusov v kraji na linke Svidník - Prešov - Kysak a Bardejov - Prešov- Kysak. O tomto rozhodnutí bola v utorok reč aj na krajskom zastupiteľstve PSK. Poslanci najmä zo Svidníka Stropkova chceli počuť vysvetlenie.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
PREŠOV. Česká spoločnosť RegioJet chcela ponúknuť spoje hlavne k vlakovým spojom do Bratislavy a Prahy.
Mestá Prešov aj Bardejov však ponuku odmietli a rovnako mesto Svidník s tým, že by išlo o súbeh spojov v takmer rovnakom čase.
PSK argumentuje tým, že by išlo o konflikt s dotovanými spojmi, čiže s prepravou vo verejnom záujme a pre verejných dopravcov by to prinieslo jediný efekt - straty. Tie odhadol predseda PSK Peter Chudík (Smer) na 300 až 500-tisíc eur.
Vlaky zadarmo ubrali SAD-kám na tržbách a odliv cestujúcich je okolo 10 percent.
Kladné stanovisko dala len obec Kysak v Košickom kraji, ale v tomto prípade by sa musela tiež riešiť otázka revitalizácie stanice, aby mali autobusy stanovištia, ako aj oprava cesty III. triedy v Kysaku či parkoviska pri železničnej stanici.
Pripomenul tiež, že v prípade linky Bardejov - Prešov- Kysak premáva aj vlak.
Poslanec zo Svidníka Ján Vook (nez.) chcel na zastupiteľstve počuť dôvody, prečo dala župa spoločnosti RegioJet stopku.
Zdôraznil, že Svidníčania a Stropkovčania nemajú dostupnosť k vlakom, keďže tam železnica nie je, nemajú ani vhodné autobusové spoje k spojom do Bratislavy. Musia sa do Prešova a následne do Kysaku dopravovať na autách alebo strácať čas zbytočným čakaním na staniciach.
„Chcem vedieť, či ste aspoň rokovali so SAD-kami, aby obyvatelia regiónu mali plynulý prístup k odchodom vlakov do Bratislavy. Teraz sú nastavené tak, že často majú nula minút na prestup a to by nestihol ani Superman,“ poznamenal Vook.
Zaujímal sa, či je možné, aby vo verejnej doprave dostali zelenú aj súkromní prepravcovia.
Prvoradá je obslužnosť kraja
Na otázky poslancov župan Peter Chudík reagoval argumentom, že pre PSK je prvoradá obslužnosť celého kraja, čo je ročne 28,2 miliónov kilometrov.
"Prepravcom dávame dotáciu 18 miliónov eur za straty vo verejnom záujme, len asi 5 liniek na seba zarobí, všetky ostatné sú stratové. Keby sme dali možnosť RegioJetu, boli by v konflikte s existujúcimi spojmi, zase by nastal úbytok cestujúcich a pre nás by to znamenalo platiť vyššiu dotáciu alebo redukovať spoje. Toto nemá zmysel, lebo aj tak by išlo o dotovaný spoj,“ argumentoval Chudík.
Podľa jeho slov sa doteraz nikto z cestujúcich neozval, že taká linka chýba. Keby existoval nejaký prieskum záujmu či potreby, bol by prístupný rokovať o tom.
„Nikto doteraz taký argument nepredložil. Nech si poslanci nájdu spôsob, ako urobiť prieskum o tom, ku ktorým vlakom na Bratislavu chýbajú spoje, a nie je problém predĺžiť priamu linku zo Svidníka až do Kysaku. Sme ochotní do toho ísť, vyskúšať to. Toto nevidím ako problém, len treba podať návrh,“ dodal prešovský župan.
Zástupcom RegioJetu navrhol, že môžu zvážať cestujúcich k vlakom aj bez licencie a to na základe platného cestovného lístka na vlak, ale túto možnosť neprijali.
Hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková po skončení zastupiteľstva informovala, že v utorok Úrad PSK dostal od spoločnosti RegioJet list, v ktorom spoločnosť stiahla svoje žiadosti na licencie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári