Spoločnosti SAD v Prešovskom samosprávnom kraji (PSK) zatiaľ nebudú redukovať spoje na prímestských linkách, a to aj napriek poklesu prepravených osôb a tržieb za posledné obdobie.
PREŠOV. Témou rokovania bola optimalizácia spojov po zavedení štátom dotovaného cestovného pre dôchodcov a študentov na železnici.
Redukcia spojov v kraji však nie je ešte zažehnaná. K tejto téme sa vedenie kraja s dopravcami vrátia v máji a v júni.
Informoval o tom predseda PSK Peter Chudík po stretnutí s verejnými autobusovými dopravcami, ktorým krajská samospráva prispieva na dopravu vo verejnom záujme.
Pokles prepravených osôb
Samosprávny kraj má podpísané zmluvy so štyrmi prepravcami autobusovej dopravy - SAD Prešov, SAD Humenné, SAD Poprad a BUS Karpaty Stará Ľubovňa.
Za minulý rok pri objeme prímestskej dopravy vyše 28,2 mil. kilometrov vykázali medziročný pokles takmer 400 tisíc prepravených osôb. Pokles cestujúcich je evidentný aj v prvom štvrťroku tohto roka.
Najväčšie straty za toto obdobie zaznamenali SAD Prešov a SAD Humenné, za prvé tri mesiace je to pokles prepravených osôb o viac ako 175-tisíc a prepad tržieb prekročil 130-tis. eur.
V prípade SAD Prešov je najväčší pokles cestujúcich na linke Bardejov – Prešov – Košice, ktorá spoločnosti prinášala najvyššie tržby.
Generálny riaditeľ spoločnosti Jozef Kičura uviedol, že okrem železnice im tržby berú aj prepravcovia, ktorí nemajú licenciu. SAD Humenné aj v tejto zlej situácii zaviedol nové spoje na trase Stropkov – Kysak, Svidník – Kysak k vlakom v smere na Bratislavu a Prahu.
Situáciu budú mapovať
Chudík uviedol, že SAD Poprad a BUS Karpaty až taký veľký prepad cestujúcich nezaznamenali, pretože tam súbeh s vlakovou dopravou nie je taký výrazný.
Situáciu budú v priebehu druhého štvrťroka podrobne mapovať, lebo straty v počte cestujúcich boli hlavne v januári a vo februári, pričom marec bol viac-menej štandardný.
Monitoring zamerajú na najviac stratové linky, dnes sú to Humenné – Snina, Bardejov – Prešov – Košice.
Straty vykrylo zlacnenie nafty
Na dnešnom stretnutí Chudík požiadal prepravcov, aby sa bližšie pozreli aj na linky, kde dochádza k najväčším stratám v letných mesiacoch.
Všetky tieto zistenia prerokujú koncom júna a až potom rozhodnú o prípadných redukciách v autobusovej doprave.
„Chceme k tomu pristupovať citlivo a chceme vychádza najmä zo situácie, ktorá sa nám ukazuje v praxi. Ak by dopravcovia dosiahli také čísla ako za marec, tak k žiadnej redukcii nedôjde,“ povedal Chudík.
Podľa jeho slov vlaňajší pokles cestujúcich vo vzťahu k tržbám čiastočne pomohlo vykryť zvýšenie cestovného na začiatku roka 2014 a zlacnenie nafty
Chudík zdôraznil, že PSK môže dotovať prepravu vo verejnom záujme v hodnote do 18 mil. eur na rok, vyššia suma znamená už pre župu problém.
PSK podľa zmluvy ročne platí verejným dopravcom 15,6 mil. eur zálohový príspevok, následne im uhrádza straty z prepravy vo verejnom záujme, čo vlani vyšlo spolu až na 18,9 mil. eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári