Trolejbusová doprava na sídlisku Sekčov funguje už takmer 25 rokov. V minulosti boli plány rozširovať ju ďalej na sídlisko Šváby, do Ľubotíc, ku ZVL, na Delňu, Rusínsku aj Kuzmányho, no ostalo len pri plánoch. Teraz možno svitá na lepšie časy.
PREŠOV. V súčasnosti je sídlisko Sekčov najľudnatejšie, žije tu okolo 27-tisíc ľudí a sieť mestskej hromadnej dopravy je tu asi najhustejšia.
V čase výstavby sídliska, v roku 1978 to však tak nebolo. Rozrastajúce sa sídlisko obsluhovali výhradne autobusy, zastávok bolo málo a vzdialenosť k nim ešte väčšia.
Povestná 33-ojka zakaždým praskala vo švíkoch a ľudia sa na zastávku ponáhľali s obavami, či do nej vôbec vojdú. Občas aj nevošli a museli čakať na ďalšiu.
Premávala na trase Sídlisko III – Hlavná – Východná - Laca Novomeského.
Najťažšou skúškou trolejbusovej dopravy bola štvorročná výluka na trati do Šarišských Lúk, Širpa a Šebastovej v rokoch 1977 – 1981, kedy bola od zvyšku trolejbusovej siete odrezaná jediná vozovňa trolejbusov.
Trolejbusy vtedy garážovali v provizórnych priestoroch v Solivare. No už čoskoro prišli plány na ich rozšírenie.
V roku 1981 pod tlakom energetickej krízy došlo k prehodnoteniu politiky utlmovania trolejbusovej dopravy.
Trolejbus sa ukázal ako východisko z nedostatku a vysokých cien pohonných hmôt. Do popredia vystúpil tiež ekologický aspekt jeho prevádzky.
Oživenie plánov na rozvoj trolejbusovej dopravy sa prejavilo najprv v podobe novej trate na Sídlisko III.
Výstavba prebiehala od roku 1983 a do prevádzky bola uvedená 1. augusta 1985.
Do Ľubotíc a na Šváby sa sieť nedotiahla
V závere osemdesiatych rokov sa pozornosť upriamila na výstavbu trolejbusovej trate na sídliská Sekčov a Šváby, hoci na druhé sídlisko sa už nedostala. Výstavba na Sekčove začala v roku 1990 a dokončená bola o dva roky neskôr.
Nový traťový úsek začínal v križovatke ulíc Solivarská (vtedy Generála Petrova), Švábska a Armádneho generála Svobodu.
Trolejbusová trať mala viesť po ulici Armádneho generála Svobodu pozdĺž celého sídliska a v Šarišských Lúkach sa pripojiť na trať do Šebastovej.
Z hlavnej trate mali byť vybudované dve odbočky, jedna ulicami Laca Novomeského a Sekčovskou na zastávku Pod Šalgovíkom a druhá v dnešnom priestore medzi Sekčovom a Ľuboticami. Tá sa však nedotiahla.
Po odčlenení obce Ľubotice od mesta Prešov a zastavení výstavby sídliska sa plány trochu skresali a trať vedúca po hlavnej komunikácii sa ukončila na konci sídliska na Sibírskej ulici.
Veľké nakupovanie trolejbusov
Rozvoj trolejbusovej dopravy sprevádzali pomerne masívne dodávky nových trolejbusov Škoda 14 Tr, ktoré však predstihli tempo výstavby nových tratí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári