Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 26. apríl, 2018 | Meniny má Jaroslava
Pridajte si svoje mesto

Žiakov autoškoly bude kontrolovať satelit

Novinka prinesie aj zvýšenie cien za vodičský kurz.

Cvičná plocha. Aj tá bude sledovaná.(Zdroj: Anna Košuthová)

PREŠOV. V Prešovskom kraji funguje 60 až 90 autoškôl. Cena vodičských kurzov sa pohybuje od 300 do 500 eur, ale po  spustení monitorovacieho systému sa odhaduje, že stúpne o polovicu. Autoškoly by mali na tento systém prejsť už v novembri 2016.

Jednotný informačný systém v cestnej doprave (JISCD) prostredníctvom GPS bude znamenať dôslednú kontrolu výcviku žiakov autoškoly.

Štát bude cez satelit kontrolovať, kedy, kde a po akých trasách jazdia inštruktori so žiakmi.

GPS monitoring má zabrániť manipulácii s údajmi pri výcviku. Štát si od toho sľubuje vyššiu kvalitu vedomostí aj zručností absolventov autoškôl.

Článok pokračuje pod video reklamou

Štatistiky totiž hovoria, že mnoho mladých vodičov spôsobuje na cestách dopravné nehody a kolízie.

Existujú polemiky o tom, že niektorí síce získajú vodičský preukaz ľahko, možno aj lacnejšie, ale menej teórie či jázd sa potom prejaví v praxi.

Keď bude na palubnej doske vozidla GPS, inštruktor aj žiak sa zaregistrujú a od tej chvíle len oni dvaja a monitorovací systém bude vedieť, po akej trase sa auto vydalo, koľko kilometrov žiak odšoféroval a ako dlho trvali prestoje.

Predpísané hodiny teórie a praxe sa budú kontrolovať cez čip alebo kartu, ktoré žiak dostane.

Náklady sa zvýšia

Je tu predpoklad, že kvôli zvýšeným nákladom, ktoré budú musieť autoškoly vložiť do podmienok nového systému, budú musieť zvýšiť cenu školného.

Zatiaľ nikto nevie odhadnúť o koľko, ale hovorí sa, že kurzy budú drahšie aj o polovicu.

„Náklady, aké s tým budeme mať, doteraz nie sú známe, ale je isté, že sa budú musieť premietnuť do cien kurzov. Pravdepodobne budú v jednotlivých regiónoch odlišné. Všetko závisí aj od cien dodávateľov technických zariadení,“ povedal nám predseda Združenia Autoškôl Slovenska Andrej Buday z Prešova.

Pripomenul tiež, že už nebude možné meškať na teóriu či jazdu 10 – 20 minút, ako to bývalo u niektorých zvykom a očakávať, že sa im hodina zaráta do výcviku.

Satelit ho nepustí. Každú vymeškanú hodinu si jednoducho bude musieť žiak zopakovať a zaplatiť.

„Mne sa to nepáči. V demokratickej krajine sa mám nechať dobrovoľne sledovať a ešte aj za to zaplatiť. Myslím si, že všade v Európe sa nám za to vysmejú. Teóriu sa naučím, jazdy odjazdím, ale to ešte neznamená, že už budem vedieť jazdiť bezpečne na komunikáciách, ktoré sú v tomto meste,“ zapochyboval František Kočiš.

Už je síce v zrelom veku, ale zvažuje, že si na „staré kolená“ urobí vodičák. Donedávna nevlastnil auto a o vodičskom preukaze ani neuvažoval. Teraz však auto zdedil a nastala nová situácia.

Skúsenosti inštruktorov

Inštruktorka jednej z prešovských autoškôl Daniela Tršková v novom systéme nevidí veľa výhod ani pre inštruktorov, ani pre žiakov.

Predpísaný čas na jazdy sa podľa nej v konečnom dôsledku môže javiť ako limitujúci. Po rokoch skúseností vie, že tu veľkú úlohu zohráva ľudský faktor.

„Mala som žiačku, ktorú som osem hodín učila len jazdiť rovno a nedostali sme sa na križovatky. Pri novom systéme by sme mali napríklad so žiakom najazdiť za 45 minút 15 kilometrov, ale čo keď vojdeme do kolóny, čo sa v Prešove bežne stáva, ostaneme visieť, ale čas pobeží a žiak bude ochudobnený o skúsenosť z jazdy? Myslím si, že to nie je celkom domyslené,“ poznamenala Tršková. Nútiť žiakov, aby si práve pre také situácie doplácali hodiny jazdy, sa jej nezdá férové.

Pripomenula tiež inú situáciu. Žiak by mal stráviť na autocvičisku 6 hodín a učiť sa slalom medzi kužeľmi, cúvanie a podobne.

Doteraz bola prax taká, že keď to zvládol za 4 hodiny, mohol ďalšie 2 jazdiť na cestách a mal ich k dobru. Po novom to nebude možné.

„Keď budem mať len troch žiakov na autocvičisku a každý bude 6  hodín stláčať spojku a brzdiť, auto sa uvarí,“ dodala Tršková.

Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 27/2016, v predaji od 16. 8. do 22. 8.

Neprehliadnite tiež

Leteckí záchranári pomáhali lesnému robotníkovi v Rejdovej

Pi manipulácii s drevom ho zasiahol strom.

Odkaz farmárov ministerke: Čakáme

Prišli už o deviatej ráno na košické stretnutie, ktoré ministerstvo zrušilo.

Na Loky chcú stavať ďalšie apartmány. Vraj pre športovcov. Aktivista: Paškova kľučka

Prvé domy už predávajú - hocikomu. Rovinský obviňuje investora a mesto z klamstva.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Markíza prehrala, Kočnerovi má platiť milióny za čudné zmenky

Sudkyňa odmietla návrh, aby sa preveril vek zmeniek, či boli skutočne podpísané v roku 2000.

DOMOV

Prokurátor Špirko už pozná disciplinárny návrh trestu

Špirko vystúpil v marci pred budovou Úradu špeciálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE

Prečo vám tí lepší ľudia zvyčajne klamú, keď hovoria o jedle

Časť populácie má pri jedení pocit morálnej nadradenosti.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 852
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 397
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 671
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 626
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 738
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 193
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 539
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 504
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 494

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop