PREŠOV. V Prešovskom kraji funguje 60 až 90 autoškôl. Cena vodičských kurzov sa pohybuje od 300 do 500 eur, ale po spustení monitorovacieho systému sa odhaduje, že stúpne o polovicu. Autoškoly by mali na tento systém prejsť už v novembri 2016.
Jednotný informačný systém v cestnej doprave (JISCD) prostredníctvom GPS bude znamenať dôslednú kontrolu výcviku žiakov autoškoly.
Štát bude cez satelit kontrolovať, kedy, kde a po akých trasách jazdia inštruktori so žiakmi.
GPS monitoring má zabrániť manipulácii s údajmi pri výcviku. Štát si od toho sľubuje vyššiu kvalitu vedomostí aj zručností absolventov autoškôl.
Štatistiky totiž hovoria, že mnoho mladých vodičov spôsobuje na cestách dopravné nehody a kolízie.
Existujú polemiky o tom, že niektorí síce získajú vodičský preukaz ľahko, možno aj lacnejšie, ale menej teórie či jázd sa potom prejaví v praxi.
Keď bude na palubnej doske vozidla GPS, inštruktor aj žiak sa zaregistrujú a od tej chvíle len oni dvaja a monitorovací systém bude vedieť, po akej trase sa auto vydalo, koľko kilometrov žiak odšoféroval a ako dlho trvali prestoje.
Predpísané hodiny teórie a praxe sa budú kontrolovať cez čip alebo kartu, ktoré žiak dostane.
Náklady sa zvýšia
Je tu predpoklad, že kvôli zvýšeným nákladom, ktoré budú musieť autoškoly vložiť do podmienok nového systému, budú musieť zvýšiť cenu školného.
Zatiaľ nikto nevie odhadnúť o koľko, ale hovorí sa, že kurzy budú drahšie aj o polovicu.
„Náklady, aké s tým budeme mať, doteraz nie sú známe, ale je isté, že sa budú musieť premietnuť do cien kurzov. Pravdepodobne budú v jednotlivých regiónoch odlišné. Všetko závisí aj od cien dodávateľov technických zariadení,“ povedal nám predseda Združenia Autoškôl Slovenska Andrej Buday z Prešova.
Pripomenul tiež, že už nebude možné meškať na teóriu či jazdu 10 – 20 minút, ako to bývalo u niektorých zvykom a očakávať, že sa im hodina zaráta do výcviku.
Satelit ho nepustí. Každú vymeškanú hodinu si jednoducho bude musieť žiak zopakovať a zaplatiť.
„Mne sa to nepáči. V demokratickej krajine sa mám nechať dobrovoľne sledovať a ešte aj za to zaplatiť. Myslím si, že všade v Európe sa nám za to vysmejú. Teóriu sa naučím, jazdy odjazdím, ale to ešte neznamená, že už budem vedieť jazdiť bezpečne na komunikáciách, ktoré sú v tomto meste,“ zapochyboval František Kočiš.
Už je síce v zrelom veku, ale zvažuje, že si na „staré kolená“ urobí vodičák. Donedávna nevlastnil auto a o vodičskom preukaze ani neuvažoval. Teraz však auto zdedil a nastala nová situácia.
Skúsenosti inštruktorov
Inštruktorka jednej z prešovských autoškôl Daniela Tršková v novom systéme nevidí veľa výhod ani pre inštruktorov, ani pre žiakov.
Predpísaný čas na jazdy sa podľa nej v konečnom dôsledku môže javiť ako limitujúci. Po rokoch skúseností vie, že tu veľkú úlohu zohráva ľudský faktor.
„Mala som žiačku, ktorú som osem hodín učila len jazdiť rovno a nedostali sme sa na križovatky. Pri novom systéme by sme mali napríklad so žiakom najazdiť za 45 minút 15 kilometrov, ale čo keď vojdeme do kolóny, čo sa v Prešove bežne stáva, ostaneme visieť, ale čas pobeží a žiak bude ochudobnený o skúsenosť z jazdy? Myslím si, že to nie je celkom domyslené,“ poznamenala Tršková. Nútiť žiakov, aby si práve pre také situácie doplácali hodiny jazdy, sa jej nezdá férové.
Pripomenula tiež inú situáciu. Žiak by mal stráviť na autocvičisku 6 hodín a učiť sa slalom medzi kužeľmi, cúvanie a podobne.
Doteraz bola prax taká, že keď to zvládol za 4 hodiny, mohol ďalšie 2 jazdiť na cestách a mal ich k dobru. Po novom to nebude možné.
„Keď budem mať len troch žiakov na autocvičisku a každý bude 6 hodín stláčať spojku a brzdiť, auto sa uvarí,“ dodala Tršková.
Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 27/2016, v predaji od 16. 8. do 22. 8.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári