Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 16. august, 2017 | Meniny má Leonard

Druhá rúra v Branisku je podľa šéfa diaľničiarov nevyhnutná

Róbert Auxt obnovil prípravu jej výstavby.

Tunel Branisko. Druhá rúra je vraj nevyhnutná.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA, PREŠOV. Dobudovanie druhej rúry v tuneli Branisko je podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róberta Auxta nevyhnutnosťou. V tomto prípade teda podľa neho nie je otázka, či ju stavať, ale kedy. Aj preto vydal príkaz na obnovenie prípravy výstavby tejto druhej tunelovej rúry.

"Druhá rúra Braniska nemá alternatívu. Ak nechceme dopravný kolaps a absolútne odstrihnutie východu, druhá rúra by mala vodičom slúžiť najneskôr v roku 2025," zdôraznil Auxt vo svojom utorkovom stanovisku.

Prvá rúra tunela bude mať vtedy podľa jeho slov za sebou viac ako 20 rokov užívania a potrebuje generálnu opravu.

"Doprava teda pôjde istý čas aj tak jednou rúrou, kým sa pôvodný úsek Braniska nezrekonštruuje," vysvetlil.

Áut výrazne pribudlo

Nárast intenzít dopravy je v tomto úseku podľa Auxta nespochybniteľný. Nech by aj doprava rástla, ako za posledných desať rokov, čiže približne o 5,58 % ročne, druhá rúra by aj v tomto prípade mala podľa neho stáť okolo roku 2025.

"Znamená to, že začiatok výstavby je otázkou niekoľkých rokov. To je jadrom debaty, uviedol.

Nárast dopravy okrem prognózy NDS predpokladá podľa Auxta aj technická štúdia pre úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh. Tá projektuje dopravné zaťaženie na rok 2025 na úseku diaľnice D1 Svinia - Prešov na úrovni 21.810 vozidiel denne.

Úsek D1 Svinia - Prešov sa pritom nachádza medzi východným portálom tunela Branisko a západným vjazdom do mesta Prešov, dá sa preto podľa NDS predpokladať, že tieto vozidlá prejdú aj Braniskom.

Napriek tomu, že daná technická štúdia predpokladá o 2586 áut menej ako publikovaná prognóza NDS v tuneli Branisko v roku 2025, stále ide podľa šéfa diaľničiarov o priemernú intenzitu vyššiu ako 20.000 vozidiel denne.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V tuneli Branisko má byť druhá rúra vraj v roku 2022

Koľko to bude stáť?

Zároveň podľa neho nie je pravdivá informácia, že sedemkilometrový úsek diaľnice v úseku Braniska bude stáť vyše 50 miliónov eur na kilometer.

"V sume potrebnej na výstavbu druhej rúry Braniska vo výške 350 miliónov eur je totiž zahrnutá aj kompletná rekonštrukcia existujúcej rúry vo výške 115 miliónov eur," vysvetlil Auxt.

Náklady na kilometer novej diaľnice tak podľa neho dosahujú asi 33,6 milióna eur, čo nevybočuje zo štandardu výstavby podobných úsekov aj v zahraničí, keďže 70 % úseku tvorí tunel.

Auxt pripomenul, že s výnimkou problematického úseku D1 Turany - Hubová a druhej rúry Braniska sú dnes rozostavané všetky úseky diaľnice D1.

Po dokončení úseku Turany - Hubová by tak podľa neho ostal medzi Košicami, Prešovom a hlavným mestom jediný lievik v podobe chýbajúcej druhej rúry Braniska.

"Samozrejme, bez druhej rúry by generálna oprava existujúceho tunela znamenala pre motoristov nepredstaviteľné problémy," upozornil.

Región druhej kategórie

Plnohodnotný rozvoj východného Slovenska je tak podľa neho bez kompletného Braniska nemysliteľný.

Pripomenul, že neexistencia diaľničného úseku v plnom profile po Prešov a Košice spôsobuje, že východné Slovensko je v očiach potenciálnych investorov oproti západnému Slovensku vnímané ako región druhej kategórie.

Šéf NDS tak rovnako za nevyhnutnosť označil aj výstavbu diaľničného obchvatu Košíc, čiže úseku na diaľnici D1 Budimír - Bidovce a časti rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Olšany a zároveň aj výstavbu juhozápadného obchvatu Prešova.

Téma: Obchvaty Prešova


Neprehliadnite tiež

Zlodejom z Košíc zakázali pobyt v okrese Zvolen

Odvolací súd potvrdil podmienečný trest za dve krádeže.

Prešovu odklepli dopravné projekty za vyše štyri milióny eur

Pribudnú cyklochodníky, obnovia aj predstaničný priestor.

Majko: V Tatrách sú miesta, kde nesmie zaznieť ani sláčik

Podľa šéfa TANAP-u našli vhodné lokality na hudobné vystúpenia.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

KOMENTÁRE

Fico s Bugárom verzus Danko. Ako čítať vývoj krízy

Premiér odvolal Plavčana a Danko sa cíti urazený.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 22 275
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 319
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 379
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 257
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 949
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 848
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 814
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 776
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop