Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 19. august, 2018 | Meniny má Lýdia
Nájdete nás na webe

Druhá rúra v Branisku je podľa šéfa diaľničiarov nevyhnutná

Róbert Auxt obnovil prípravu jej výstavby.

Tunel Branisko. Druhá rúra je vraj nevyhnutná.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA, PREŠOV. Dobudovanie druhej rúry v tuneli Branisko je podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róberta Auxta nevyhnutnosťou. V tomto prípade teda podľa neho nie je otázka, či ju stavať, ale kedy. Aj preto vydal príkaz na obnovenie prípravy výstavby tejto druhej tunelovej rúry.

"Druhá rúra Braniska nemá alternatívu. Ak nechceme dopravný kolaps a absolútne odstrihnutie východu, druhá rúra by mala vodičom slúžiť najneskôr v roku 2025," zdôraznil Auxt vo svojom utorkovom stanovisku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá rúra tunela bude mať vtedy podľa jeho slov za sebou viac ako 20 rokov užívania a potrebuje generálnu opravu.

"Doprava teda pôjde istý čas aj tak jednou rúrou, kým sa pôvodný úsek Braniska nezrekonštruuje," vysvetlil.

Áut výrazne pribudlo

Nárast intenzít dopravy je v tomto úseku podľa Auxta nespochybniteľný. Nech by aj doprava rástla, ako za posledných desať rokov, čiže približne o 5,58 % ročne, druhá rúra by aj v tomto prípade mala podľa neho stáť okolo roku 2025.

"Znamená to, že začiatok výstavby je otázkou niekoľkých rokov. To je jadrom debaty, uviedol.

Nárast dopravy okrem prognózy NDS predpokladá podľa Auxta aj technická štúdia pre úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh. Tá projektuje dopravné zaťaženie na rok 2025 na úseku diaľnice D1 Svinia - Prešov na úrovni 21.810 vozidiel denne.

Úsek D1 Svinia - Prešov sa pritom nachádza medzi východným portálom tunela Branisko a západným vjazdom do mesta Prešov, dá sa preto podľa NDS predpokladať, že tieto vozidlá prejdú aj Braniskom.

Napriek tomu, že daná technická štúdia predpokladá o 2586 áut menej ako publikovaná prognóza NDS v tuneli Branisko v roku 2025, stále ide podľa šéfa diaľničiarov o priemernú intenzitu vyššiu ako 20.000 vozidiel denne.

Prečítajte si tiež: V tuneli Branisko má byť druhá rúra vraj v roku 2022

Koľko to bude stáť?

Zároveň podľa neho nie je pravdivá informácia, že sedemkilometrový úsek diaľnice v úseku Braniska bude stáť vyše 50 miliónov eur na kilometer.

"V sume potrebnej na výstavbu druhej rúry Braniska vo výške 350 miliónov eur je totiž zahrnutá aj kompletná rekonštrukcia existujúcej rúry vo výške 115 miliónov eur," vysvetlil Auxt.

Náklady na kilometer novej diaľnice tak podľa neho dosahujú asi 33,6 milióna eur, čo nevybočuje zo štandardu výstavby podobných úsekov aj v zahraničí, keďže 70 % úseku tvorí tunel.

Auxt pripomenul, že s výnimkou problematického úseku D1 Turany - Hubová a druhej rúry Braniska sú dnes rozostavané všetky úseky diaľnice D1.

Po dokončení úseku Turany - Hubová by tak podľa neho ostal medzi Košicami, Prešovom a hlavným mestom jediný lievik v podobe chýbajúcej druhej rúry Braniska.

"Samozrejme, bez druhej rúry by generálna oprava existujúceho tunela znamenala pre motoristov nepredstaviteľné problémy," upozornil.

Región druhej kategórie

Plnohodnotný rozvoj východného Slovenska je tak podľa neho bez kompletného Braniska nemysliteľný.

Pripomenul, že neexistencia diaľničného úseku v plnom profile po Prešov a Košice spôsobuje, že východné Slovensko je v očiach potenciálnych investorov oproti západnému Slovensku vnímané ako región druhej kategórie.

Šéf NDS tak rovnako za nevyhnutnosť označil aj výstavbu diaľničného obchvatu Košíc, čiže úseku na diaľnici D1 Budimír - Bidovce a časti rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Olšany a zároveň aj výstavbu juhozápadného obchvatu Prešova.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 12 202
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 405
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 8 426
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 162
  5. Vizuálny smog je problém 3 070
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 820
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 582
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 276
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 781
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 342

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Obchvaty Prešova

Neprehliadnite tiež

Na pretekoch sa predstavili furmani s ôsmimi konskými záprahmi

V Sobranciach súťažili vo furmanskom slalome, práci s drevom a silovej súťaži

Pred kaštieľom v Betliari rozložili unikátny turecký stan

Je súčasťou výstavy Sudán 1911 – Andrássyovci vo svete, svet v Betliari.

Fotil okupáciu v Košiciach, snajper ho zasiahol do hlavy, ostal ochrnutý

Augustové udalosti pripravili o život mladých ľudí.

Reportér: Nechápal som, čo sa deje, po Štúrovej šli v protismere tanky

Televízny redaktor Jozef Mríz na námestí zakrýval kameramanov.

Hlavné správy zo Sme.sk

PÍŠE SHASHI THAROOR – FÓRUM

Indii hrozia etnické čistky

Tlejúca kríza hrozí eskaláciou.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pohodlný brexit by nevybavil ani Trump

Za obchod sa platí.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop