Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš
Nájdete nás na webe

Druhá rúra v Branisku je podľa šéfa diaľničiarov nevyhnutná

Róbert Auxt obnovil prípravu jej výstavby.

Tunel Branisko. Druhá rúra je vraj nevyhnutná.Tunel Branisko. Druhá rúra je vraj nevyhnutná.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA, PREŠOV. Dobudovanie druhej rúry v tuneli Branisko je podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róberta Auxta nevyhnutnosťou. V tomto prípade teda podľa neho nie je otázka, či ju stavať, ale kedy. Aj preto vydal príkaz na obnovenie prípravy výstavby tejto druhej tunelovej rúry.

"Druhá rúra Braniska nemá alternatívu. Ak nechceme dopravný kolaps a absolútne odstrihnutie východu, druhá rúra by mala vodičom slúžiť najneskôr v roku 2025," zdôraznil Auxt vo svojom utorkovom stanovisku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá rúra tunela bude mať vtedy podľa jeho slov za sebou viac ako 20 rokov užívania a potrebuje generálnu opravu.

"Doprava teda pôjde istý čas aj tak jednou rúrou, kým sa pôvodný úsek Braniska nezrekonštruuje," vysvetlil.

Áut výrazne pribudlo

Nárast intenzít dopravy je v tomto úseku podľa Auxta nespochybniteľný. Nech by aj doprava rástla, ako za posledných desať rokov, čiže približne o 5,58 % ročne, druhá rúra by aj v tomto prípade mala podľa neho stáť okolo roku 2025.

"Znamená to, že začiatok výstavby je otázkou niekoľkých rokov. To je jadrom debaty, uviedol.

Nárast dopravy okrem prognózy NDS predpokladá podľa Auxta aj technická štúdia pre úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh. Tá projektuje dopravné zaťaženie na rok 2025 na úseku diaľnice D1 Svinia - Prešov na úrovni 21.810 vozidiel denne.

Úsek D1 Svinia - Prešov sa pritom nachádza medzi východným portálom tunela Branisko a západným vjazdom do mesta Prešov, dá sa preto podľa NDS predpokladať, že tieto vozidlá prejdú aj Braniskom.

Napriek tomu, že daná technická štúdia predpokladá o 2586 áut menej ako publikovaná prognóza NDS v tuneli Branisko v roku 2025, stále ide podľa šéfa diaľničiarov o priemernú intenzitu vyššiu ako 20.000 vozidiel denne.

Prečítajte si tiež: V tuneli Branisko má byť druhá rúra vraj v roku 2022 Čítajte 

Koľko to bude stáť?

Zároveň podľa neho nie je pravdivá informácia, že sedemkilometrový úsek diaľnice v úseku Braniska bude stáť vyše 50 miliónov eur na kilometer.

"V sume potrebnej na výstavbu druhej rúry Braniska vo výške 350 miliónov eur je totiž zahrnutá aj kompletná rekonštrukcia existujúcej rúry vo výške 115 miliónov eur," vysvetlil Auxt.

Náklady na kilometer novej diaľnice tak podľa neho dosahujú asi 33,6 milióna eur, čo nevybočuje zo štandardu výstavby podobných úsekov aj v zahraničí, keďže 70 % úseku tvorí tunel.

Auxt pripomenul, že s výnimkou problematického úseku D1 Turany - Hubová a druhej rúry Braniska sú dnes rozostavané všetky úseky diaľnice D1.

Po dokončení úseku Turany - Hubová by tak podľa neho ostal medzi Košicami, Prešovom a hlavným mestom jediný lievik v podobe chýbajúcej druhej rúry Braniska.

"Samozrejme, bez druhej rúry by generálna oprava existujúceho tunela znamenala pre motoristov nepredstaviteľné problémy," upozornil.

Región druhej kategórie

Plnohodnotný rozvoj východného Slovenska je tak podľa neho bez kompletného Braniska nemysliteľný.

Pripomenul, že neexistencia diaľničného úseku v plnom profile po Prešov a Košice spôsobuje, že východné Slovensko je v očiach potenciálnych investorov oproti západnému Slovensku vnímané ako región druhej kategórie.

Šéf NDS tak rovnako za nevyhnutnosť označil aj výstavbu diaľničného obchvatu Košíc, čiže úseku na diaľnici D1 Budimír - Bidovce a časti rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Olšany a zároveň aj výstavbu juhozápadného obchvatu Prešova.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 744
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 286
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 837
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 729
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 9 093
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 736
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 448
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 631
  9. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 149
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 030

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Obchvaty Prešova

Neprehliadnite tiež

Nehoda sa stala v piatok popoludní.

Terasa schválila participatívny rozpočet. Ľudia navrhnú, na čo dať peniaze

Mestská časť podporí pätnásť projektov za desaťtisíce eur.

Starosta Terasy Marcel Vrchota zapojí do rozhodovania občanov.

Z účtu obce Tibava zmizlo 21-tisíc eur, prípad rieši polícia

Starosta podal trestné oznámenie. Banka neautorizovanú transakciu neeviduje.

Ilustračné foto.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Ako o Gorile klamal Jirko Malchárek

Pred rokmi rozhovory s Haščákom odmietal, dnes to nekomentuje.

Jirko Malchárek

Andruskó uzavrel dohodu o vine a treste, jeho výšku neprezradili

Dohoda je uzavretá len v trestnej veci Kuciakovej vraždy.

Polícia odváža Zoltána Andruskóa z Úradu špeciálnej prokuratúry v Pezinku.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop