Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Analytik Ján Kovalčík by vyriešil prešovskú dopravu lacno a efektívne

Pružnejšie vlakové spoje by vraj odľahčili upchaté cesty.

Ján Kovalčík. Analyzoval realitu.Ján Kovalčík. Analyzoval realitu. (Zdroj: Anna Košuthová)

PREŠOV. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík má na prešovskú dopravu a potrebu juhozápadného a severného diaľničného obchvatu svoj názor.

Tvrdí, že existuje lacnejšie riešenie a odporúča Prešovčanom, aby sa nad ním rýchlo zamysleli.

Mimochodom, Ján Kovalčík svojho času pracoval na ministerstve dopravy a bol členom komisie pri hodnotiacich tendroch.

Hovorí, že na Slovensku sa ročne vytvoria na diaľničné úseky projekty za 20 miliárd eur, ale štát na ne môže dať zo svojho rozpočtu len okolo 200-300 milión eur, čo je obrovská priepasť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Len projekty, ktoré štát považuje za prioritné, majú hodnotu okolo 6-7 miliárd eur, čo je asi 20-násobok ročného rozpočtu. Je jasné, že sa to nedá postaviť, ak táto krajina nejakým zázrakom rýchlo nezbohatne,“ myslí si Ján Kovalčík.

Ako ďalej dodal, v porovnaní so zahraničím máme veľmi drahé diaľničné projekty. Ani v Prešove sa v 80. rokoch, keď sa pripravovali projekty obchvatov, nerátalo s tunelmi.

Nakoniec sme skončili pri juhozápadnom a severnom obchvate pri pláne s troma tunelmi a náklady narástli na vyše 900 miliónov eur.

Pre porovnanie uviedol, že obchvat Bratislavy, čo je dovedna 60 km štvoprúdovky, bude stáť toľko ako juhozápadný obchvat Prešova s jedným tunelom a 22 km trasou, ale s oveľa nižšou intenzitou dopravy.

Nikto nezrátal intenzitu dopravy

Podľa Jána Kovalčíka keď sa tvorili projekty, malo sa začať s prieskumom intenzity dopravy, najmä tranzitnej a nie robiť to až na konci.

SkryťVypnúť reklamu

Kompetentní mali podľa neho presne zistiť, akou dopravou je mesto preťažené.

„Čím je mesto menšie, tým väčšiu časť tvorí cieľová, zdrojová a vnútromestská doprava. Tranzit tvorí pomerne malé percento. Podľa posledného verejného sčítania dopravy v Prešove, ktoré robila Slovenská správa ciest v roku 2007, bol tranzit na úrovni 10 %. Iste, intenzita sa odvtedy zvýšila, ale ak je to v súčasnosti aj 20 %, obchvat toho veľa nevyrieši. Ak od Popradu prejde na D1 po úseku D1 13-tisíc vozidiel a zo západu 20-tisíc, tak na úsek za 360-miliónov sa stiahne katastrofálne malý počet vozidiel a bude to najmenej vyťažený úsek,“ vyslovil svoj názor analytik Kovalčík.

Podľa neho ani severný obchvat neprinesie želaný efekt a pritom bude s dvoma tunelmi veľmi nákladný.

SkryťVypnúť reklamu

Fakt však je, že sa už urobilo aj aktuálnejšie sčítanie dopravy, len výsledky ešte neboli oficiálne zverejnené.

Prešovčania napriek tomu považujú juhozápadný obchvat po rokoch príprav za potrebný a tešia sa, že sa začne v novembri tohto roku stavať.

Lacnejšie riešenia existujú

Zaujímalo nás, ako by ich riešil. Najmä v situácii, keď je vnútromestská doprava na hrane únosnosti a tranzit z Ukrajiny, Poľska aj Bieloruska ide cez najväčšie sídlisko.

Niet ho kam odkloniť a nebude to celkom možné ani po dostavbe juhozápadného obchvatu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4A97 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4A97 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 219
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 443
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 349
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 190
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 996
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 933
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 205
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 917
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 717
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obchvaty Prešova

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Plocha v areáli bytového podniku, ktorá by mala slúžiť ako parkovisko pre vraky.

Bude v areáli bytového podniku.

1 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop