Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 25. september, 2018 | Meniny má Vladislav
Nájdete nás na webe

Analytik Ján Kovalčík by vyriešil prešovskú dopravu lacno a efektívne

Pružnejšie vlakové spoje by vraj odľahčili upchaté cesty.

Ján Kovalčík. Analyzoval realitu.(Zdroj: Anna Košuthová)

PREŠOV. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík má na prešovskú dopravu a potrebu juhozápadného a severného diaľničného obchvatu svoj názor.

Tvrdí, že existuje lacnejšie riešenie a odporúča Prešovčanom, aby sa nad ním rýchlo zamysleli.

Mimochodom, Ján Kovalčík svojho času pracoval na ministerstve dopravy a bol členom komisie pri hodnotiacich tendroch.

Hovorí, že na Slovensku sa ročne vytvoria na diaľničné úseky projekty za 20 miliárd eur, ale štát na ne môže dať zo svojho rozpočtu len okolo 200-300 milión eur, čo je obrovská priepasť.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Len projekty, ktoré štát považuje za prioritné, majú hodnotu okolo 6-7 miliárd eur, čo je asi 20-násobok ročného rozpočtu. Je jasné, že sa to nedá postaviť, ak táto krajina nejakým zázrakom rýchlo nezbohatne,“ myslí si Ján Kovalčík.

Ako ďalej dodal, v porovnaní so zahraničím máme veľmi drahé diaľničné projekty. Ani v Prešove sa v 80. rokoch, keď sa pripravovali projekty obchvatov, nerátalo s tunelmi.

Nakoniec sme skončili pri juhozápadnom a severnom obchvate pri pláne s troma tunelmi a náklady narástli na vyše 900 miliónov eur.

Pre porovnanie uviedol, že obchvat Bratislavy, čo je dovedna 60 km štvoprúdovky, bude stáť toľko ako juhozápadný obchvat Prešova s jedným tunelom a 22 km trasou, ale s oveľa nižšou intenzitou dopravy.

Nikto nezrátal intenzitu dopravy

Podľa Jána Kovalčíka keď sa tvorili projekty, malo sa začať s prieskumom intenzity dopravy, najmä tranzitnej a nie robiť to až na konci.

Kompetentní mali podľa neho presne zistiť, akou dopravou je mesto preťažené.

„Čím je mesto menšie, tým väčšiu časť tvorí cieľová, zdrojová a vnútromestská doprava. Tranzit tvorí pomerne malé percento. Podľa posledného verejného sčítania dopravy v Prešove, ktoré robila Slovenská správa ciest v roku 2007, bol tranzit na úrovni 10 %. Iste, intenzita sa odvtedy zvýšila, ale ak je to v súčasnosti aj 20 %, obchvat toho veľa nevyrieši. Ak od Popradu prejde na D1 po úseku D1 13-tisíc vozidiel a zo západu 20-tisíc, tak na úsek za 360-miliónov sa stiahne katastrofálne malý počet vozidiel a bude to najmenej vyťažený úsek,“ vyslovil svoj názor analytik Kovalčík.

Podľa neho ani severný obchvat neprinesie želaný efekt a pritom bude s dvoma tunelmi veľmi nákladný.

Fakt však je, že sa už urobilo aj aktuálnejšie sčítanie dopravy, len výsledky ešte neboli oficiálne zverejnené.

Prešovčania napriek tomu považujú juhozápadný obchvat po rokoch príprav za potrebný a tešia sa, že sa začne v novembri tohto roku stavať.

Lacnejšie riešenia existujú

Zaujímalo nás, ako by ich riešil. Najmä v situácii, keď je vnútromestská doprava na hrane únosnosti a tranzit z Ukrajiny, Poľska aj Bieloruska ide cez najväčšie sídlisko.

Niet ho kam odkloniť a nebude to celkom možné ani po dostavbe juhozápadného obchvatu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4A97 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4A97 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 894
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 244
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 541
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 331
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 541
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 962
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 369
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 906
  9. Najužitočnejšia appka 3 030
  10. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 742

Téma: Obchvaty Prešova


Neprehliadnite tiež

Skládkovanie zrejme zdražie. Košice odpad spaľujú, ako to zasiahne Prešov?

Ministerstvo chce na samosprávy pritlačiť. Tie, ktoré netriedia, si priplatia najviac.

Iniciatíva Za slušné Slovensko pripravuje v Košiciach ďalší pochod

Požiadavky z protestov zo začiatku roka stále nie sú splnené.

Druhá liga Východ štartuje aj s Krotákom či Bartošom

Viaceré hokejové osobnosti budú nastupovať v najnižšej súťaži. Bardejov ulovil Vantrobu.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

Autorská strana Beaty Balogovej

Príbehy, ktoré odlíšia pravdu od klamstva, môžu stáť život

Prejav šéfredaktorky SME Beaty Balogovej na odovzdávaní medzinárodnej Ceny Alfreda Frieda pre fotografiu roka na tému mier.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop