Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 26. apríl, 2018 | Meniny má Jaroslava
Pridajte si svoje mesto

Analytik Ján Kovalčík by vyriešil prešovskú dopravu lacno a efektívne

Pružnejšie vlakové spoje by vraj odľahčili upchaté cesty.

Ján Kovalčík. Analyzoval realitu.(Zdroj: Anna Košuthová)

PREŠOV. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík má na prešovskú dopravu a potrebu juhozápadného a severného diaľničného obchvatu svoj názor.

Tvrdí, že existuje lacnejšie riešenie a odporúča Prešovčanom, aby sa nad ním rýchlo zamysleli.

Mimochodom, Ján Kovalčík svojho času pracoval na ministerstve dopravy a bol členom komisie pri hodnotiacich tendroch.

Hovorí, že na Slovensku sa ročne vytvoria na diaľničné úseky projekty za 20 miliárd eur, ale štát na ne môže dať zo svojho rozpočtu len okolo 200-300 milión eur, čo je obrovská priepasť.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Len projekty, ktoré štát považuje za prioritné, majú hodnotu okolo 6-7 miliárd eur, čo je asi 20-násobok ročného rozpočtu. Je jasné, že sa to nedá postaviť, ak táto krajina nejakým zázrakom rýchlo nezbohatne,“ myslí si Ján Kovalčík.

Ako ďalej dodal, v porovnaní so zahraničím máme veľmi drahé diaľničné projekty. Ani v Prešove sa v 80. rokoch, keď sa pripravovali projekty obchvatov, nerátalo s tunelmi.

Nakoniec sme skončili pri juhozápadnom a severnom obchvate pri pláne s troma tunelmi a náklady narástli na vyše 900 miliónov eur.

Pre porovnanie uviedol, že obchvat Bratislavy, čo je dovedna 60 km štvoprúdovky, bude stáť toľko ako juhozápadný obchvat Prešova s jedným tunelom a 22 km trasou, ale s oveľa nižšou intenzitou dopravy.

Nikto nezrátal intenzitu dopravy

Podľa Jána Kovalčíka keď sa tvorili projekty, malo sa začať s prieskumom intenzity dopravy, najmä tranzitnej a nie robiť to až na konci.

Kompetentní mali podľa neho presne zistiť, akou dopravou je mesto preťažené.

„Čím je mesto menšie, tým väčšiu časť tvorí cieľová, zdrojová a vnútromestská doprava. Tranzit tvorí pomerne malé percento. Podľa posledného verejného sčítania dopravy v Prešove, ktoré robila Slovenská správa ciest v roku 2007, bol tranzit na úrovni 10 %. Iste, intenzita sa odvtedy zvýšila, ale ak je to v súčasnosti aj 20 %, obchvat toho veľa nevyrieši. Ak od Popradu prejde na D1 po úseku D1 13-tisíc vozidiel a zo západu 20-tisíc, tak na úsek za 360-miliónov sa stiahne katastrofálne malý počet vozidiel a bude to najmenej vyťažený úsek,“ vyslovil svoj názor analytik Kovalčík.

Podľa neho ani severný obchvat neprinesie želaný efekt a pritom bude s dvoma tunelmi veľmi nákladný.

Fakt však je, že sa už urobilo aj aktuálnejšie sčítanie dopravy, len výsledky ešte neboli oficiálne zverejnené.

Prešovčania napriek tomu považujú juhozápadný obchvat po rokoch príprav za potrebný a tešia sa, že sa začne v novembri tohto roku stavať.

Lacnejšie riešenia existujú

Zaujímalo nás, ako by ich riešil. Najmä v situácii, keď je vnútromestská doprava na hrane únosnosti a tranzit z Ukrajiny, Poľska aj Bieloruska ide cez najväčšie sídlisko.

Niet ho kam odkloniť a nebude to celkom možné ani po dostavbe juhozápadného obchvatu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4A97 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4A97 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Obchvaty Prešova


Neprehliadnite tiež

Leteckí záchranári pomáhali lesnému robotníkovi v Rejdovej

Pi manipulácii s drevom ho zasiahol strom.

Odkaz farmárov ministerke: Čakáme

Prišli už o deviatej ráno na košické stretnutie, ktoré ministerstvo zrušilo.

Na Loky chcú stavať ďalšie apartmány. Vraj pre športovcov. Aktivista: Paškova kľučka

Prvé domy už predávajú - hocikomu. Rovinský obviňuje investora a mesto z klamstva.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Markíza prehrala, Kočnerovi má platiť milióny za čudné zmenky

Sudkyňa odmietla návrh, aby sa preveril vek zmeniek, či boli skutočne podpísané v roku 2000.

DOMOV

Prokurátor Špirko už pozná disciplinárny návrh trestu

Špirko vystúpil v marci pred budovou Úradu špeciálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE

Prečo vám tí lepší ľudia zvyčajne klamú, keď hovoria o jedle

Časť populácie má pri jedení pocit morálnej nadradenosti.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 852
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 397
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 671
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 626
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 738
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 193
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 539
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 504
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 494

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop