Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať

Doprava v meste je preťažená a tempo slimačie.

Juhozápadný obchvat, ktorého súčasťou má byť aj križovatka s prepojením na R4.Juhozápadný obchvat, ktorého súčasťou má byť aj križovatka s prepojením na R4. (Zdroj: Anna Košuthová)

PREŠOV. S výstavbou juhozápadného obchvatu Prešova sa malo začať v novembri.

Nový minister dopravy Árpád Érsek sa však rozhodol najprv projekt analyzovať. Reálne tak hrozí, že sa začiatok výstavby posunie. V lepšom prípade len o rok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nikto nespochybňuje postup nového ministra. Má na to legitímne právo, najmä po informáciách, že stavba bude vraj až stokrát predražená. To bol dôvod na to, že minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) chce spolu s ministerstvom financií prehodnotiť projekt cez analýzu Hodnota za peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Brecely: Juhozápadný obchvat Prešova bude do roku 2020 Čítajte 

Pri rozhodovaní sa môže stať veľmi silným argumentom neplatný EIA proces (posúdenie vplyvov na životné prostredie). Trasovanie diaľnice sa totiž posunulo o 50 metrov, ale o tom aj rezortné ministerstvo aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vedeli.

Podľa neoficiálnych zdrojov je dôvodom to, že v trase diaľnice bolo medzičasom postavených niekoľko nehnuteľností a o tom zase musela vedieť samospráva. Roky plynuli a nikto z kompetentných tento fakt neriešil včas.

„Pre mňa je na celej veci nepochopiteľné to, že tieto fakty kompetentní vedeli a my sme na to upozorňovali už v apríli. Ministerstvo napriek tomu v máji vyhlásilo verejnú súťaž, vygenerovali víťaza a s konzorciom firiem mala byť podpísaná zmluva o dielo. Dnes je stav najhorší, aký môže byť, lebo o výstavbe nerozhodli a neexistujú variantné riešenia,“ myslí si šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

SkryťVypnúť reklamu

Netajil, že podobne ako väčšina Prešovčanov aj on má obavu z najhoršieho možného scenára. „ Podľa mňa sa tu teraz hrá o to, že aby sa peniaze z eurofondov využili, presunú sa na iný úsek a Prešovu zase ostanú len oči pre plač,“ vyslovil obavy Matej.

Podľa analytika Inštitútu INEKO Jána Kovalčíka, podobné obavy nie sú opodstatnené.

„Ak sa urobí poriadna analýza, zároveň sa začne pripravovať nový tender a zadá sa vypracovanie EIA, termín začiatku výstavby sa možno posunie o pol roka alebo o rok a dokončí sa v roku 2021. Ani obavy z toho, že by sa už nedali čerpať eurofondy, nie sú na mieste. Keď sa stavať začne, fondy sa môžu dočerpávať do roku 2022,“ argumentoval Kovalčík.

Načítavam video...

Prešovčania sú rozhorčení

Zápchy, zdržiavanie a slimačie tempo na prešovských cestách sú takmer každodennou realitou, a keď prišli správy o tom, že juhozápadný úsek diaľnice D1 sa bude znova prehodnocovať, ľudia znervózneli ešte viac.

SkryťVypnúť reklamu

Aktivisti sa začali mobilizovať a šíriť správy o tom, že začnú blokovať najrizikovejšie úseky ciest aj za cenu toho, že to bude znamenať pre vodičov ďalšie zdržiavanie. Niektorí sú odhodlaní ísť protestovať aj do Bratislavy.

Jednoducho, chcú upozorniť na to, že mesto už nemá ďaleko od úplného kolapsu.

Primátorka Andrea Turčanová (KDH) sa netají tým, že je odhodlaná postaviť sa na čelo protestujúcich. Absolvovala tiež rokovanie s ministrom dopravy Árpádom Érsekom, ale Prešovčanom zatiaľ nemohla doniesť jednoznačné rozhodnutie.

Upozornila však na to, že nechce nič iné, len aby sa naplnilo programové vyhlásenie vlády, v ktorom dobudovanie diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4 patrí medzi priority.

„Pozývam pána ministra dopravy do Prešova, nech sa na vlastné oči presvedčí, v akých zápchach stoja vodiči na vjazdoch do Prešova,“ povedala Andrea Turčanová.

Prečítajte si tiež: Prešovská primátorka podporí blokáciu preťažených ciest Čítajte 

Prehodnocovať sa bude efektivita a cena stavby

Osemkilometrový úsek diaľnice D1 Prešov – západ, Prešov – juh vysúťažilo združenie firiem okolo Eurovie za sumu 356,5 milióna eur, čo bolo ešte o 13 miliónov eur menej, ako bol hrubý odhad nákladov.

Dopravní analytici však spochybnili hodnotu projektu a tvrdia, že je vyše stokrát vyššia. Ján Kovalčík z INEKO argumentuje faktom, že kilometer diaľnice na juhozápadnom obchvate bude stáť 45 miliónov eur.

Zdôraznil tiež, že juhozápadný a severný obchvat Prešova s tromi tunelmi bude stáť 900 miliónov eur.

Pre porovnanie uviedol, že obchvat Bratislavy, čo je dovedna 60 km štvorprúdovky, bude stáť toľko ako 22-kilometrový úsek oboch prešovských obchvatov, ale s nižšou intenzitou dopravy.

„Obdivujem odvahu odhadovať nejakú cenu. Juhozápadný obchvat je vysúťažený, a teda vieme, koľko asi bude stáť, ale odkiaľ niekto vie, koľko bude stáť severný, keď ešte žiadna súťaž nebola? Na to máme predsa metódu verejného obstarávania. Nikto nevidel kalkulačný vzorec, podľa ktorého sa to má posudzovať,“ povedal na okraj pochybností o cene Ondrej Matej.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 011
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 680
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 021
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 969

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  2. Martin Borecky: Život je fajn
  3. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  4. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  5. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  7. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 241
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 683
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 194
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 019
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 944
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 796
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 601
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  2. Martin Borecky: Život je fajn
  3. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  4. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  5. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  7. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 241
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 683
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 194
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 019
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 944
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 796
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 601
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu