PREŠOV. Prvý pokus primátorky hovoriť s obyvateľmi mesta o pripravovaných pravidlách parkovania na celom území mesta veľmi nevyšiel. Na prvé stretnutie na Sekčove prišli len dvaja obyvatelia.
Mesto pripravilo všeobecne záväzné nariadenie (VZN), v ktorom sú pravidlá regulácie parkovania na celom území mesta. Zatiaľ nie je schválené, ale už teraz vyvolalo množstvo otáznikov. Najmä predpoklad, že za parkovanie a rezidentské karty sa bude platiť.
V návrhu VZN je cena ročnej základnej sadzby rezidentskej karty pre fyzickú osobu s trvalým pobytom v zóne pre jedno vozidlo na byt stanovená na 38 eur.
Prvoradou úlohou mesta však bude vyčistiť najmä sídliskové parkoviská od služobných áut, aby sa uvoľnilo miesto pre vlastníkov či užívateľov bytov s trvalým pobytom.
„Vo všetkých častiach mesta pribudne viac ako 1200 nových parkovacích miest a ďalšie stovky zrekonštruujeme na nevyhovujúcich plochách. Mnohé z nich sú už v súčasnosti rozostavané. Garantujeme tiež, že správu parkovísk zveríme mestskej, nie súkromnej firme,“ konštatovala primátorka.
Po dobudovaní parkovísk by malo byť na celom území mesta 16-tisíc parkovacích miest. Radnica dala už teraz obyvateľom možnosť posielať svoje otázky na mailovú adresu parkovanie@presov.sk.
Diskusie na sieťach
Na sociálnych sieťach je veľa diskusií a pochybností o tomto spôsobe regulácie dopravy. Sú zväčša kritické. Prešovčania, najmä na Sekčove a na Šváboch majú za sebou roky stresov. Vozidlá parkujú hocikde, na trávnikoch, chodníkoch aj v križovatkách len preto, lebo parkovacích plôch je málo.
Na Sekčove sú ulice, kde vodiči radšej nechávajú povolenú ručnú brzdu, lebo vedia, že iní vodiči, ktorých zablokovali budú musieť odtlačiť ich autá, aby mohli vyjsť. Mestská polícia ticho toleruje tieto prekážky v premávke len preto, lebo vie, že inú možnosť nemajú. Na druhej strane, každý by chcel mať svoje auto v blízkosti bytu. Často nie sú ochotní hľadať miesto na inej ulici.
„Cez deň sú parkoviská poloprázdne, ale večer, keď ľudia prichádzajú z práce sa nedá nájsť miesto ani na inej ulici. Často krúžim po Sekčove aj 20-30 minút a aj tak zbytočne. Nie je to výnimka, skôr pravidlo,“ povedal nám Sekčovčan Miroslav Sabol.
Iní doslova zbierajú pokuty za nesprávne parkovanie. Istá pani ich za pol roka dostala šesť.

Primátorka chcela vysvetliť pravidlá

Začala na sídlisku Sekčov, kde je situácia najkomplikovanejšia, presnejšie vo VMČ 6. Napodiv, záujemcov o debatu bolo málo. Prišli len dvaja.
„Bývam v lokalite, kde pre štyri paneláky so 79 rodinami je 50 parkovacích miest. Myslela som si, že najprv sa vybudujú parkoviská a až potom sa bude uvažovať o rezidentských kartách a platení,“ začala debatu s primátorkou Jana Vavličová zo Sibírskej ulice.
„VZN musí byť prijaté teraz, lebo pokiaľ poslanci nebudú mať záujem, aby sa to vôbec riešilo, načo by mesto investovalo pol milióna eur do parkovísk, pokiaľ tu nebude systém? VZN bude mať odloženú účinnosť dovtedy, kým nebudú vybudované,“ vysvetlila primátorka. Jej želaním je, aby boli do leta 2017 dobudované parkoviská a až vtedy vstúpi VZN do platnosti.
Jana Vavličová ešte namietala návrh, podľa ktorého by mali mať mestskí poslanci parkovacie karty zdarma. Nepáči sa jej to. Hovorí, že za svoj poslanecký výkon dostávajú odmenu a chcú ešte benefity. Nevidí dôvod prečo by si ju nekúpili rovnako, ako obyvatelia lokality s nízkymi príjmami.
Andrea Turčanová jej to nevyvracala a pripustila, že aj taký protinávrh sa môže predložiť.
„V prvom rade nám ide o poriadok. Môže sa stať, že sa za parkovanie mimo centra ani nebude platiť, ale rezidentské karty môžeme vydávať na jedno vozidlo za výrobné náklady, ale nám tu ide o systém,“ dodala primátorka.
Iný pán z ulice Martina Benku sa zaujímal o to, kde bude môcť parkovať jeho syn, ktorý žije prechodne v Bratislave.
Primátorka mu odpovedala, že ak bude mať on pridelenú rezidentskú kartu a parkovacie miesto, syn bude už posudzovaný ako návšteva a bude musieť odstaviť svoje auto na parkovisku vyhradenom pre návštevy, ale už za poplatok.
Koľko bude stáť parkovacia karta?
O tejto otázke sa asi diskutuje najviac, no nikto zatiaľ nevie, koľko nás to bude stáť.
V návrhu VZN je cena ročnej základnej sadzby rezidentskej karty pre fyzickú osobu s trvalým pobytom v zóne pre jedno vozidlo na byt stanovená na 38 eur.
„Suma nie je podstatná, to je ešte vec na diskusiu a rozhodnutie je na poslancoch. Niektorí chcú, aby sa do ceny premietla aj suma za vybudovanie parkovacieho miesta, ale s tým ja nesúhlasím, lebo to by mohla stáť rezidenstká karta veľa,“ myslí si o cene primátorka.
Mimochodom, cena za vybudovanie jedného parkovacieho miesta je v priemere 2-tisíc eur a ročná karta by tak mohla vyjsť aj na 200 eur.

Na 1 byt 0,7 parkovacieho miesta
Zámer je jasný, ale nie spôsob akým sa to podarí. Pri panelákoch teraz totiž parkuje množstvo služobných vozidiel s cudzím EČV, dodávok, cvičných vozidiel autoškôl a pod.
„Prijatím VZN ich vytlačíme do iných zón, kde budú pre nich vyhradené miesta. Divoké parkovanie na chodníkoch a trávnikoch by zavedením tohto poriadku malo tiež zaniknúť. Mestská polícia to už nebude tolerovať,“ vysvetlila Andrea Turčanová.
Pripomenula tiež, že podľa štatistických údajov o počte obyvateľov s trvalým pobytom a evidencie vozidiel vyplýva, že na 1 byt je potreba 0,7 parkovacieho miesta.
„Nemôže niekto očakávať, že si kúpi dve-tri autá a mesto mu vybuduje parkovisko len tak. V rodinných domoch si musia vybudovať parkovacie miesto, garáž a ešte aj odvádzať mestu dane. Voči nim to nie fér,“ dodala primátorka.
Základnou filozofiou preto je jedno auto na jeden byt. Nárok vznikne vydaním parkovacej karty viazanej na meno rezidenta a evidenčné číslo vozidla. Kontrolným údajom bude číslo bytu.
Ďalšie stretnutie bude tiež na Sekčove, vo VMČ č. 7, konkrétne 20. októbra o 15.30 pri Maxe.
Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 41/2016, v predaji od utorka 18. 10. do 24. 10.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári