PREŠOV. Naposledy sa zástupcovia radnice stretli s obyvateľmi najproblematickejšej časti mesta, na sídlisku Sekčov.
Radnica deklarovala, že tam vybuduje 600 nových parkovacích miest ešte skôr, ako vstúpi do platnosti pripravované Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o statickej doprave.
Okolo 50 ľudí prišlo s množstvom otázok, ale po dvoch hodinách odchádzali nespokojní. Už v diskusii kritizovali úradníkov, že na pripomienkovanie návrhu VZN dostali málo času.
Návrh bol totiž zverejnený len pred niekoľkými dňami a už 26. októbra sa má konečnou verziou zaoberať mestská rada, 9. novembra majú poslanci schvaľovať VZN.
Namietali najmä to, že nepoznajú konkrétne lokality, kde sa majú postaviť nové plochy, nepoznajú mapy, ani parkovací poriadok.
„Nech ten návrh číta človek akokoľvek dlho, stále v ňom chýbajú zásadné veci. Zabudli na veľké skupiny vlastníkov iných nehnuteľností, ako sú byty a urobili z nich vyhnancov. Podľa tohto VZN oni nemajú nárok na rezidentskú kartu a parkovanie,“ povedal svoj názor Miloš Tuhrinský
Viceprimátor Štefan Kužma mu oponoval. VZN vraj rieši aj rodinné domy, v ktorých môžu byť dokonca tri byty a každá samostatná rodina v ňom má nárok na rezidentské parkovacie miesto.
„Ak to v návrhu nie je jasne formulované, treba podať pripomienku,“ reagoval Kužma.
Diskriminácia nájomníkov?
Mladá mamička Erika sa opýtala, čo bude s Prešovčanmi, ktorí mestu platia dane, ale keďže majú nízke príjmy a nemôžu si vziať hypotéku na byt, musia bývať v podnájmoch.
Považuje za diskrimináciu pravidlo, že by nemali mať nárok na parkovacie miesto a museli si ho platiť ako náštevníci.
„Máme dve kategórie nájomníkov. Ak je nájom legálny a sú to Prešovčania, ktorí mestu platia dane, mali by mať nárok. To treba tiež pripomienkovať. Máme tu však aj ľudí, ktorí majú trvalý pobyt na dedine alebo v inom meste, ale žijú v Prešove. Tí by nárok nemali mať,“ vysvetlil viceprimátor.

Filozofiou mesta je jedno auto na jeden byt
Viceprimátor Štefan Kužma a pokúsil vysvetliť ľuďom základnú filozofiu parkovacieho systému.
„Chceme vytvoriť podmienky na to, aby v jednotlivých zónach bolo dosť miesta pre rezidentov a aby mal každý kde zaparkovať, keď príde večer z práce domov. V niektorých zónach, kde nie je taká zložitá situácia sa môže uvažovať aj o dvoch autách,“ prezentoval zámery mesta.
Istá pani zo Sibírskej ulice sa v tej súvislosti opýtala, či bude mať nárok na parkovacie miesto, ak je vlastníčkou bytu, ale užíva dcérine auto.
„ Ak si dcéra nebude uplatňovať nárok na rezidentskú kartu v inej zóne na toto auto, tak ju dostane vy. To je v poriadku,“ ubezpečil Sekčovčanku. Faktom však je, že návrh VZN takú alternatívu neobsahuje.
„Parkovanie v Prešove sa nikdy nevyrieši, pokiaľ sa tu nebudú stavať parkovacie domy. V zóne, kde ja bývam je 150 miest, ale áut je 250. Kam ich presuniete, keď nebudú parkovacie domy aspoň tam, kde je to možné,“ zaujímalo Mariána Ďžačára.
Viceprimátor na to odpovedal, že parkovacie domy zatiaľ nie sú v pláne najmä preto, že ich výstavba je šesťkrát drahšia. Naviac, nemôžu sa postaviť hocikde.

Čo bude so služobnými autami
Istá podnikateľka zo Sekčova sa opýtala, či a za akých podmienok má nárok na parkovanie svojho firemného auta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári