Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Cyklotrasa Ondava by mala spájať Slovensko s tromi susednými štátmi

Cieľom plánovanej cyklotrasy je posilniť cezhraničnú spoluprácu.

Ilustračné.Ilustračné. (Zdroj: archív)

NIŽNÝ HRUŠOV. Cieľom plánovanej Cyklotrasy Ondava, ktorá by mala spájať Poľsko, Slovensko, Maďarsko a Ukrajinu, je posilniť cezhraničnú spoluprácu, zvýšiť konkurencieschopnosť a udržateľnosť regiónov, ale aj rozšíriť ponuku služieb pre turistov, s čím súvisí zníženie nezamestnanosti.

"Vedenie ondavskej cyklotrasy vytvára veľkú príležitosť zrealizovať zámer, ktorý svojimi nárokmi, kvalitou prevedenia a zvyšovaním atraktivity pre užívateľov, môže vytvoriť jeden z produktov cestovného ruchu dvoch krajov," vysvetlil autor nápadu a starosta obce Nižný Hrušov (okres Vranov nad Topľou) Ján Fenčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Projekt by zároveň prepojil dve vodné nádrže - Domašu a Zemplínsku šíravu a Tokajskú vinohradnícku oblasť.

Prvá trasa z Nižného Hrušova

Východiskový bod sa nachádza práve v Nižnom Hrušove, kde sa začína ochranný val Ondavy, ktorý končí až v Maďarsku. Prvá trasa by teda viedla po ňom cez Klin nad Bodrogom do Maďarska a späť.

Druhá by smerovala cez vodnú nádrž Domaša a Dukliansky priesmyk do Poľska.

Trasa Ondava 3, ako organizačný tím nazval jednotlivé časti, by sa cez Prešov napojila na Eurovelo 11. Štvrtá časť by bola odbočkou z trasy Ondava 1 do mesta Trebišov, kde by cez Michaľany bolo možné prepojenie na Eurovelo 11.

Posledná trasa by z Nižného Hrušova viedla cez Zemplínsku šíravu po hrádzi Laborca a Latorice až na Ukrajinu. "Prostredníctvom Cyklotrasy Ondava by mohli vzniknúť lokálne cyklotrasy, ktoré by si už vedeli zabezpečiť samosprávy," spomenul starosta.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri vetvy

Celá trasa má už aj svoj príbeh.

"Spracovali sme koncepčno-propagačný materiál. V ňom opisujeme tri základné vetvy, ktoré chceme na každej cyklotrase propagovať," vysvetlil Fenčák.

Zdokumentovali históriu, keďže vo všeobecnosti je známe, že na Zemplíne sa nachádza viacero usadlostí, ktoré súvisia s významnými rodmi. Turista bude mať možnosť tieto miesta navštíviť. Ďalšou dôležitou časťou je príroda, ktorej súčasťou sú chránené územia, vodné diela, vodohospodárske stavby, ale aj historické čerpacie stanice.

Cyklotrasa prechádza aj bodom, kde vzniká Bodrog. Dôležitou časťou, ktorej sa pri príprave projektu venovali, sú tiež farmy, agropodnikatelia, ubytovacie a stravovacie kapacity, celková infraštruktúra, parkoviská, prepojenie na autobusové a vlakové stanice.

Skryť Vypnúť reklamu

"Budeme veľkým prínosom, ak túto cyklotrasu vybudujeme, lebo podporíme kompletne drobných a stredných podnikateľov, ktorí v tomto regióne pôsobia," doplnil starosta.

Náklady až 8,5 milióna eur

Tento projekt je súčasťou Akčného plánu rozvoja okresu Vranov nad Topľou. Ten počíta s predpokladanými nákladmi vo výške viac ako 8,5 milióna eur, z toho približne 7,3 milióna eur by mali tvoriť financie z Európskych štrukturálnych a investičných fondov.

Regionálny príspevok predstavuje výšku 90-tisíc eur, ktoré budú použité na spracovanie štúdie uskutočniteľnosti a všetkých prípravných dokumentov.

"Oslovili sme už všetky dotknuté samosprávy, cez ktoré táto cyklotrasa prechádza. Máme takmer 100-% podporu všetkých starostov a primátorov, ktorým sme tento projekt predstavili," skonštatoval Fenčák.

Rozpočtový náklad na celú cyklotrasu je podľa jeho slov 34 miliónov eur. Organizačný tím naprojektoval v každom meste, v každej obci, cez ktoré cyklotrasa prechádza, tzv. cyklostanovište.

Jeho súčasťou bude parkovanie pre minimálne šesť až desať áut, toalety a sociálne zariadenia, ktoré by udržiavala miestna samospráva.

Rokovania už začali

Priamo na trase vznikne malé odpočívadlo, kde bude prístrešok, lavičky, stôl a informačná tabuľa, nebude tu chýbať stojan na bicykle. Cyklotrasa by mala byť tiež napojená na všetky kultúrne a športové podujatia v regióne.

Podľa slov starostu už prebehlo viacero rokovaní s dotknutými samosprávami, ako aj predstaviteľmi obidvoch vyšších územných celkov.

"Pracujeme aj na tom, aby sa prostredníctvom jedného aj druhého kraja celá táto trasa scelila a začala sa robiť ako jeden veľký projekt pod ich záštitou," vysvetlil. V najbližších mesiacoch by mal mať organizačný tím časový harmonogram realizácie projektu. "Hlavným cieľom je získať partnera z Maďarska a Poľska," vysvetlil Fenčák s tým, že spustenie prvej časti projektu, teda trasy Ondava 1, je reálne už na prelome rokov 2017 a 2018.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  8. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 788
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 545
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 407
  4. Aká je chémia vôní 11 263
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 298
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 776
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 640
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 259
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 716
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 853
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bez lockdownu budú ťažké Vianoce, varujú niektorí experti

Nemocnice sa plnia, trend nie je dobrý, hovoria.

Ulice Starého Mesta v Bratislave počas čiastočného lockdownu.

Haščáka dobehla Gorila, šéfa Penty obvinili z korupcie

V sídle finančnej skupiny zasahovali desiatky policajtov.

Jaroslav Haščák v sprievode kukláčov pred Digital parkom.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Haščák sa Gorily nezbavil, dnes už to potvrdzuje aj NAKA

Bolo by skôr prekvapivé, ak by Božie mlyny nezachytili Pentu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop