Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)

Analytik Kovalčík tvrdí, že by si s dopravou v Prešove poradil

Mesto by malo tlačiť na urýchlené riešenie križovatiek a posilnenie vlakových spojov.

Križovatka Námestie mieru si už tiež žiada rozšírenie.(Zdroj: ARCHÍV)

PREŠOV. Dopravný analytik z Inštitútu INEKO Ján Kovalčík má na riešenie dopravných problémov svoj uhol pohľadu. Vníma ich z nadhľadu.

Ján Kovalčík bol jedným z veľkých kritikov podľa neho predraženého projektu časti diaľnice D1, teda juhovýchodného obchvatu.

Opäť prišiel do Prešova, aby svoje argumenty o tom, že doprava v Prešove nie je taká prehustená, ako sa tvrdí, zdôvodnil.

Sústredil sa najmä na uzlové križovatky Obrancov mieru- Levočská a hlavnú križovatku na Námestí mieru. Hovorí, že sa mu potvrdilo to, čo v Prešove zažil aj v auguste. Konštatoval, že v pondelok o siedmej ráno nezaznamenal žiadne kolóny.

„Začali až vtedy, keď sa na štyri minúty spustili rampy na železničnom priecestí na Levočskej,“ popísal svoju skúsenosť z rannej špičky v Prešove.

Odpozoroval, že jeden pruh z križovatky na priecestie sa za 2 minúty zaplnil a keď vodiči vbehli do križovatky, vytvorili sa kolóny. V tej chvíli sa všetko spomalilo.

Riešením je presun spínačov

Podľa Kovalčíka sú na týchto hlavných ťahoch mestom dva dôvody na to, prečo sa vytvárajú kolóny. Jedným z nich sú rampy na železničnom priecestí, ktoré sa spustia na 4 minúty, keď tadiaľ prechádza vlak.

„Východisko existuje. Treba sa so železnicami dohodnúť, aby znížili rýchlosť nákladných vlakov na 60 kilometrov za hodinu a presunuli spínače za zastávku Prešov-mesto,“ myslí si Kovalčík.

Teraz je spínač umiestnený pred zastávkou a vlaky jazdia rýchlosťou 80 km za hodinu. Podľa našich informácií podobné rokovania so železnicami už prebehli. Iniciovala ich radnica, ale nepriniesli zatiaľ žiadny záver.

Zrejme ide o peniaze a o to, že spínače by bolo nutné fyzicky presunúť na všetkých priecestiach v meste, nielen na jednom.

Námestie mieru treba rozšíriť

Uzlová križovatka na Námestí mieru je jediná, ktorá dynamicky riadi dopravu. Znamená to, že doslova dávkuje vozidlá podľa intenzity.

Vozidlá, ktoré idú zo Sabinova upchávajú Sabinovskú ulicu a spomaľujú prejazd cez križovatku v smere na Vranov.

„Z ľavého odbočenia zo Sabinova, kadiaľ ide ráno väčšina áut, prvých 20 vozidiel prejde plynulo. Keď naskočila zelená, za 40 sekúnd prešlo 40 áut, bežne prejde okolo 25, potom sa to spomaľovalo na 20,“ povedal o svojich pozorovaniach na prešovskej križovatke Kovalčík.

Myslí si, že kapacita by sa zvýšila, keby sa na komunikácii rozšíril ľavý pruh o ďalších 100 až 200 metrov a vznikol by dvojpruh, ktorý by zrýchlil prejazd áut.

Teraz je tá možnosť len na úseku 100-150 metrov. Pruh sa zaplní autami a nestihnú prejsť na zelenú. Poznamenal, že sa čuduje, prečo doteraz takú investíciu nikto nenavrhol.

Nie je to celkom pravda. Keď sa v rokoch 2009-2010 križovatka za 3,3 milióna eur rekonštruovala, už vtedy investor uvažoval o druhej etape. Rozšírenie úseku však pri vtedajšej intenzite dopravy nebolo potrebné.

Levočská je kritická

Ďalším cieľom Prešovčanov by mala byť rekonštrukcia križovatky Obrancov mieru-Levočská.

To nie je nič nové. Všetci Prešovčania na to netrpezlivo čakajú, lebo si uvedomujú, že po prepojení Nábrežnej komunikácie, keď sa dostavia miniobchvat, sa prejazd ešte viac skomplikuje.

Faktom je, že investor, teda Slovenská správa ciest viac ako dva roky vysporiadávala majetok a len v novembri tohto roku požiada o vydanie stavebného povolenia.

Stavba však nie je finančne krytá a je otázne, či sa dostane do budúcoročného investičného plánu. Podľa neoficiálnych informácií na prvú etapu rekonštrukcie sa ráta so sumou okolo 6 miliónov eur.

„Zatiaľ to tak nebolí, lebo tranzit zo Sabinovskej obchádza centrum z východu, ale potom vzniknú najväčšie zdržania práve na Levočskej,“ dodal Kovalčík.

Lacnejšie východiská

Ján Kovalčík sa opäť vrátil aj ku vonkajším obchvatom mesta. Jeho názor sa nezmenil. Juhovýchodný obchvat je podľa neho zbytočne predražený aj preto, že v projekte je aj mimoúrovňová križovatka, ktorá bude napojením na severný obchvat.

„Tam sa zbytočne utopia peniaze a za tie by sa mohli riešiť vnútromestské križovatky. Kľúčový tranzit z Kapušian na Košice, ktorý teraz ide cez Sekčov aj tak ostane v pôvodnom stave,“ dodal.

Pripomenul aj úvahy o tom, že tranzit cez Sekčov sa preženie celým mestom až na Vydumanec a tam sa napojí na diaľnicu D1.

Analytik Kovalčík nezmenil názor ani na východný obchvat. Trvá na tom, že je to pre Prešov lacnejšie a výhodnejšie riešenie ako severný obchvat. Dá sa pripraviť za 5 rokov, postaviť za 2,5 a bude údajne minimálne o 250 miliónov eur lacnejší.

Tieto peniaze by sa dali využiť na riešenia vnútromestskej dopravy a posilnenia vlakových spojení na trase Lipany-Prešov.

Ján Kovalčík pomenoval problémy, o ktorých všetci v Prešove vedia. Problém je jediný. Peniaze.

Samospráva to vyriešiť nemôže. Aj preto v meste stále trvá mimoriadny stav.

Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 41/2016, v predaji od utorka 2. 11. do 7.11.

Neprehliadnite tiež

Košickí poslanci prekvapili: Odmietli predať záhradu Paškovej

Členom zastupiteľstva sa nepozdávala cena.

Airsoftová streľba v lese pri Brekove vzbudila nevôľu

Hráči sa obhajujú, že dávajú pozor. Polícia porušenie zákona nezistila.

Molnár si pamätá aj to, ako Janočkovi skoro odtrhol uši

Známy búrlivák považuje Košice za klubový vrchol kariéry.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 029
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 527
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 709
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 331
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 728
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 650
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 384
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 942
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 930
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 822

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop