VEĽKÝ ŠARIŠ. Obyvatelia mesta Veľký Šariš (okres Prešov) budú mať nakoniec po niekoľko mesačnej rozprave dve nové lávky.
Jedna bude pod Bikošom, druhá na mieste bývalého mlynského mostu. Prioritou by mala byť tá druhá.
Potom, čo ešte v roku 2010 spadol starý mlynský most a vlani dalo mesto odstrániť cyklistickú lávku pod Bikošom, ostal v obci už len jeden jediný most – hlavný.
V prípade akéhokoľvek nešťastia by sa ľudia nemali ako dostať na druhú stranu brehu. Aj preto sa mesto rozhodlo vybudovať „hornú“ a „dolnú“ lávku.
Predchádzala však tomu tvrdá diskusia, nezhody, anketa i petícia.
Viackrát zmenili rozhodnutie
Vo februári tohto roku vyhlásilo mesto anketu prostredníctvom mesačníka Veľkošarišan. Občanom dalo na výber zo šiestich možností. Svoj hlas mali odovzdať na mestskom úrade.
Času bolo málo, a tak sa do ankety nezapojila ani tretina občanov. Napriek tomu vyhrala prvá možnosť: umiestniť lávku na pôvodnom mieste pod Bikošom.
S výsledkami ankety neboli spokojní viacerí obyvatelia mesta, a tak sa stavba lávky opäť o niekoľko mesiacov natiahla. A to aj napriek tomu, že mesto pôvodne plánovalo, že bude postavená do polovice tohto roku.
„Od januára sme na zastupiteľstve trikrát menili rozhodnutie. Najprv lávku sem, potom lávku tam, a potom zase naopak. Tiež som bol z toho trošku sklamaný, pretože som bol presvedčený, že sme schopní do polovice roka lávku postaviť,“ priznal primátor mesta Veľký Šariš František Bartko (nez.) a dodal, že keby vtedy lávka ešte nestála, aspoň by sa stavala.

Prispieť by mohlo PSK
Napokon kompetentní rozhodli, že lávky budú dve. Obe budú mať podobný charakter. Ich nosná konštrukcia bude železná, mostovka drevená a pôjde o závesené lávky. Ich dĺžka by mala byť 48 metrov.
Náklady na výstavbu sa pohybujú od 180 do 220-tisíc eur. Mesto má však zatiaľ odsúhlasený len 100-tisícový úver.
Takzvanú „dolnú“ lávku pod Bikošom preto mesto prihlásilo na výzvu v rámci programu IROP (Integrovaný regionálny operačný program) na rozširovanie cyklotrás.
„Horná“ lávka by mala byť zas súčasťou Eurovela. Podľa primátora by 50-percentami mohol prispieť aj Prešovský samosprávny kraj.
„Keby nám vyšla tá optimálna varianta, že dole to spravíme na výzvu, hore by nám niečo doložil Prešovský samosprávny kraj, tak by sme boli podľa mňa schopní zrealizovať obidve lávky v jednom roku,“ uviedol Bartko a dodal, že každopádne by chceli začať s prácami už na jar alebo začiatkom leta.

Chcú cestný most
Na otázku, či sa na Kamencoch, kde stál kedysi mlynský most, neuvažuje aj o cestnom prepojení, primátor reagoval.
„Nieže len o tom uvažujeme, to je proste nevyhnutnosť. Nakoľko nový územný plán počíta s výstavbou v časti Baratoky, ktorá je na druhej strane. Tiež som to už prejednával s pánom županom a takisto dávame požiadavku do investičných plánov PSK.“
Primátor zároveň priznal, že je veľký tlak zo strany obyvateľov, ktorí na tomto mieste chcú premostenie.
S výstavbou cestného mostu však môžu počítať najskôr o dva roky.
Lávku by mohli využívať aj skôr. Mesto by ju chcelo začať stavať už v priebehu roka.
Umiestniť by ju mali presne na bývalom mlynskom moste. To znamená, že čiastočne bude využitá aj jeho konštrukcia.
Buď sa využijú piliere, ktoré tam sú a na nich sa spraví mostovka alebo sa dajú zasypať a pôjde tam pevná cesta.
Druhý variant vraj vyzerá jednoduchší a lacnejší, preto sa kompetentní viac prikláňajú k tejto možnosti.
Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 43/2016, v predaji od stredy 2. 11. do 7. 11.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári