PREŠOV. Napriek tomu, že na ulici Ku Brezinám sú nehnuteľnosti už 80 rokov, mesto sa celé roky o komunikáciu nestará.
Obyvatelia, ale aj záhradkári sú nútení chodiť po spevnenej ploche, ktorá je skôr poľnou cestou. Ničia podvozky svojich áut alebo sa brodia po blate.
Keďže sa obyvateľom napriek mnohým prosbám, požiadavkám a listom nepodarilo dosiahnuť úpravu komunikácie, žiadali aspoň o navozenie asfaltovej drviny z vyfrézovaných ciest, teda odpadu.
Ako nám povedala Ľubica Krajňáková, minulý rok im drvinu priviezli a s manželom ju na vlastné náklady rozhrnuli po ceste.
Museli si však zaplatiť bager, vibračnú dosku a zhutniť podklad. Tento rok chceli pokračovať a znova žiadali o navezenie asfaltovej drviny, ale už aj rozhrnutie bagrom.

Bitka o materiál
„Prvýkrát bola na ulicu Ku Brezinám navezená asfaltová drvina v roku 2015. Tento rok to bolo päť nákladných áut,“ uviedla v stanovisku hovorkyňa radnice Veronika Kmetóny Gazdová.
Dodala, že tento materiál si obyvatelia rozhrnuli zrejme vo vlastnej réžii.
Do dnešného dňa vyspravili týmto materiálom 600 metrov komunikácie, pričom ostáva ešte 250 metrov.
Podľa nej mesto vyšlo maximálne v ústrety obyvateľom tejto ulice.
Tlmočila tiež prísľub mesta, že v budúcom roku, keď sa budú opravovať ďalšie cesty, znova zabezpečia materiál na úpravy.
„V skutočnosti doviezli 4 autá, ale my sme mohli použiť len dve, lebo dve si niekto vzal a rozhrnul na svoj súkromný pozemok. Dala sa z toho urobiť len celkom tenká vrstva asi do úrovne záhradkárskej osady,“ argumentovala Krajňáková.
Podľa nej má cesta celkovú dĺžku 950 metrov a provizórne je upravená asi do polovice.
Poslanec René Pucher (Lepší Prešov) na minulotýždňovom zastupiteľstve v interpeláciách žiadal radnicu, aby mu predložila vyúčtovanie nákladov vložených do údržby tejto cesty v rokoch 2014-2016.

Je cesta Ku Brezinám mestská?
Zo stanoviska radnice ďalej vyplýva, že cesta Ku Brezinám nie je v majetku mesta. Rovnako, ako na uliciach Malkovská, Ku Kyslej vode, Slávičia a Terchovská.
„Naša ulica patrí do majetku mesta, potvrdzuje to list vlastníctva. V pasporte miestnych komunikácií je vedená ako účelová cesta typu C. Veď po nej zvážajú drevo aj mestské lesy,“ argumentovala Ľubica Krajňáková.
Katastrálna mapa jej slová potvrdzuje. Len časť cesty mesto predalo Národnej diaľničnej spoločnosti v prípravnom procese výstavby juhovýchodného obchvatu, teda D1.
Diaľničiari ju majú využívať počas stavby pilierov, tunela a mosta.
Od Vydumanca majú postaviť ešte dve obslužné komunikácie, preto sa možno ráta s tým, že obyvatelia neskôr budú mať prístup k svojim nehnuteľnostiam práve po nich.
Lenže kým sa výstavba začne aj dokončí, ľudia z ulice Ku Brezinám potrebujú mať k svojim domom dôstojný prístup.
Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY č. 45/2016, v predaji od utorka 15. 11. do pondelka 21. 11.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári