PREŠOV. V Krajskom múzeu v Prešove sprístupnili v týchto dňoch výstavu Svet dobovej reklamy.
Jej cieľom je priblížiť súčasníkom, akú podobu mala reklama na prelome 19. a 20. storočia v tomto meste.
Na 27 paneloch ponúka prezentáciu dobových výkladov, ktoré dokumentujú zaujímavé pohľadnice a fotografie budov mesta z obdobia minulého storočia.
Ako sa vyvíjala reklama
Ako informovala autorka výstavy Viera Kačmaríková, hlavným zdrojom výstavy sú zaujímavé reklamy z prešovskej tlače.
"Napriek tomu, že noviny boli politicko-spoločenským prostriedkom súperiacich politických strán, reklama si v nich našla dôležité postavenie. Reklama mala pred storočím, tak ako aj dnes, rovnakú úlohu a to upútať, osloviť a získať si nového spotrebiteľa. Najsilnejšími zbraňami boli frekventované a často nesplniteľné slogany typu najlepší, najlacnejší, najúčinnejší," uviedla Kačmaríková.
Vybudovaním prvej železnice do Prešova prichádzalo z celej monarchie množstvo produktov, preto sa obchody začali špecializovať na železiarsky, koloniálny tovar, potraviny či pochutiny, textilné a lekárenské výrobky.
To sa odrážalo v reklame v tlači, kde možno nájsť domácu aj zahraničnú inzerciu. Spočiatku mali reklamy iba text, postupne do nich začali prenikať perokresby.
Prvá fotografia v súvislosti s reklamou sa v prešovskej tlači objavila v prvom desaťročí 20. storočia a išlo o propagáciu Bergerovej kaviarne.
Výstavu dopĺňajú exponáty, ktoré boli dostupné v prešovských obchodoch na prelome 19. a 20. storočia. Návštevníkovi sa ponúkne pohľad do železiarstva či krajčírskej dielne.
Všetky vystavené predmety sú zo zbierkového fondu Krajského múzea v Prešove. Výstava potrvá do 25. marca 2017.
km vs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári