Korzár logo Korzár Prešov

Prešovčania dostali šesť nových trolejbusov

Od januára už budú jazdiť v mestskej doprave.

Nové trolejbusy. Budú premávať PrešovomNové trolejbusy. Budú premávať Prešovom (Zdroj: Mária Pihuličová)

PREŠOV. Šesť nových trolejbusov vynoví vozový park Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP). Na cesty v rámci mestskej dopravy sa dostanú už v januári.

Mesto získalo nové trolejbusy vďaka projektu "DPMP, Modernizácia vozového parku trolejbusov v Prešove" z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a spolufinancovanie z Kohézneho fondou Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkovo sa projekt týka nákupu 15 kusov moderných nízkopodlažných trolejbusov. Celkové náklady predstavovali 7 896 233,65 eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Príde ešte ďalších deväť

V súčasnosti slúži Prešovčanom 33 trolejbusov. Po prvej várke šiestich by malo pribudnúť ešte ďalších deväť.

Priemerný vek vozidiel vďaka novým vozidlám klesne takmer o polovicu.

Trolejbusy sú dvoch druhov – dvojnápravový Škoda 30Tr SOR a trojnápravový kĺbový Škoda 31 Tr SOR. Trojnápravových bude po ukončení projektu celkovo desať, dvojnápravových päť kusov,

„Krátky“ trolejbus bude mať kapacitu 90 cestujúcich, z toho 27 sediacich. Kĺbový prepraví 130 osôb, z toho 45 sediacich.

Park vynovený do leta

Aktuálnych šesť nových trolejbusov bude premávať po prešovských cestách počas prvých januárových dní.

V januári by mali pribudnúť ďalšie štyri a do konca marca aj posledných päť trolejbusov.

Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Peter Janus ich preberá v Plzni. „Predpoklad je, že v máji, júni bude už na cestách 15 nových trolejbusov,“ zhodnotil riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

„Priemerný vek trolejbusov sa postupne zníži, v súčasnosti je to 13,5 roka. Pevne verím, že sa i takto zvýši kvalita mestskej dopravy,“ dodal Janus.

Primátorka: Aby bola verejná doprava zaujímavá

Obnovu vozového parku vníma primátorka Andrea Turčanová (KDH) ako jednu z ciest na odľahčenie prešovskej dopravy.

„Vítam, že do Prešova prichádzajú prvé autobusy. Vnímam to ako prvý krok, aby sme mali verejnú dopravu, ktorá je skutočne zaujímavá a konkurencieschopná.

Chceme, aby ľudia viac využívali verejnú dopravu a neupchávali cesty osobnými autami. Preto musí byť pre nich schopná a lákavá," skonštatovala Turčanová.

Podľa nej sa tak postupne buduje krásny vozový park a spolu s dobudovaním trolejového vedenia sa podarí napĺňať ďalšie ciele vo verejnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Elektromobilita nie je novinka

V súčasnosti je často skloňovaná otázka otázka elektromobility. V Prešove však nie je žiadnou novinkou.

„V Prešove sú elektromobily od roku 1961, odkedy sme spustili trolejbusovú dopravu. Sme na jednom z popredných miest nielen v rámci Slovenska, ale aj Československa. Takmer 50 % našich výkonov v mestskej hromadnej doprave robíme trolejbusmi," opísal situáciu Janus.

Koordinátor projektu Rastislav Mochnacký opísal genézu projektu, začalo sa to účasťou na konferencii v roku 2015.

Neskôr urobili analýzu, identifikovali problémy a projekty, ktoré by mesto mohlo realizovať z programu integrovaná infraštruktúra.

„Investovať chceme aj naďalej do rozvoja tratí. V Prešove určite chceme rozvíjať trať zo Sekčova cez Solivarskú, hlavnú stanicu, centrum a na sídlisko 3, tiež by sme chceli dostať do projektov elektrifikáciu Rusínskej ulice a elektrifikáciu Švábov,“ povedal Mochnacký.

Životnosť na 15 rokov

Podľa zástupcov firmy by mali mať trolejbusy životnosť približne 15 rokov, so zárukou 36 mesiacov.

Podľa Janusa však majú ešte dnes vo vozovom parku aj trolejbusy aj od roku 1992, čiže reálne životnosť môže dosiahnuť aj vyše 20 rokov.

Nové trolejbusy sú nízkopodlažné s klimatizáciou a samoobslužným otváraním dverí.

Majú palubný počítač, ktorý zaznamenáva dopravné aj technické príčiny, taktiež umožňuje reálne sledovanie vozidla vďaka GPS systému, čo slúži k prehľadnosti nachádzania sa vozidiel.

Mysleli aj na hendikepovaných

Zohľadňovali pritom požiadavky širokého spektra cestujúcich, aj hendikepovaných. Napríklad sa stretli s tým, že chceli ísť jedným spojom dvaja hendikepovaní.

V trolejbusoch však bolo len jedno miesto. Všetky nové trolejbusy majú už po dve miesta pre takto postihnutých cestujúcich, tiež je tam aj nástupná rampa.

Tieto autobusy sú už vybavené zariadeniami a postupne sa bude uvádzať do prevádzky i systém orientácie pre nevidiacich.

Tí ak budú mať k dispozícii diaľkové ovládania, pomocou ovládača budú môcť získať hlásenie z autobusu, o akú linku ide a jej smer.

Spravodajstvo z regiónu Šariš

Ilustračné foto.

Trvalý dážď môže spôsobiť problémy.


TASR

Patrí medzi najstaršie expozície ľudovej architektúry na Slovensku.


SITA
Socha sa vracia do priestoru, kde ju môžu obdivovať všetci.

Umenie vo verejnom priestore neraz poznačia zlodeji aj počasie.


Súvisiace témy: Spravodajstvo

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 002
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 604
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 824
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 641
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 287
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 911
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 385
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 129
  1. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  2. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  3. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  4. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  5. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  8. Peter Slamenik: Černák
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 211
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 407
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 413
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 880
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 768
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 563
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  2. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  3. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  4. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  5. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  8. Peter Slamenik: Černák
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 211
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 407
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 413
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 880
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 768
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 563
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu