Korzár logo Korzár Prešov

Prešovčania dostali šesť nových trolejbusov

Od januára už budú jazdiť v mestskej doprave.

Nové trolejbusy. Budú premávať PrešovomNové trolejbusy. Budú premávať Prešovom (Zdroj: Mária Pihuličová)

PREŠOV. Šesť nových trolejbusov vynoví vozový park Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP). Na cesty v rámci mestskej dopravy sa dostanú už v januári.

Mesto získalo nové trolejbusy vďaka projektu "DPMP, Modernizácia vozového parku trolejbusov v Prešove" z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a spolufinancovanie z Kohézneho fondou Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkovo sa projekt týka nákupu 15 kusov moderných nízkopodlažných trolejbusov. Celkové náklady predstavovali 7 896 233,65 eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Príde ešte ďalších deväť

V súčasnosti slúži Prešovčanom 33 trolejbusov. Po prvej várke šiestich by malo pribudnúť ešte ďalších deväť.

Priemerný vek vozidiel vďaka novým vozidlám klesne takmer o polovicu.

Trolejbusy sú dvoch druhov – dvojnápravový Škoda 30Tr SOR a trojnápravový kĺbový Škoda 31 Tr SOR. Trojnápravových bude po ukončení projektu celkovo desať, dvojnápravových päť kusov,

„Krátky“ trolejbus bude mať kapacitu 90 cestujúcich, z toho 27 sediacich. Kĺbový prepraví 130 osôb, z toho 45 sediacich.

Park vynovený do leta

Aktuálnych šesť nových trolejbusov bude premávať po prešovských cestách počas prvých januárových dní.

V januári by mali pribudnúť ďalšie štyri a do konca marca aj posledných päť trolejbusov.

Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Peter Janus ich preberá v Plzni. „Predpoklad je, že v máji, júni bude už na cestách 15 nových trolejbusov,“ zhodnotil riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

„Priemerný vek trolejbusov sa postupne zníži, v súčasnosti je to 13,5 roka. Pevne verím, že sa i takto zvýši kvalita mestskej dopravy,“ dodal Janus.

Primátorka: Aby bola verejná doprava zaujímavá

Obnovu vozového parku vníma primátorka Andrea Turčanová (KDH) ako jednu z ciest na odľahčenie prešovskej dopravy.

„Vítam, že do Prešova prichádzajú prvé autobusy. Vnímam to ako prvý krok, aby sme mali verejnú dopravu, ktorá je skutočne zaujímavá a konkurencieschopná.

Chceme, aby ľudia viac využívali verejnú dopravu a neupchávali cesty osobnými autami. Preto musí byť pre nich schopná a lákavá," skonštatovala Turčanová.

Podľa nej sa tak postupne buduje krásny vozový park a spolu s dobudovaním trolejového vedenia sa podarí napĺňať ďalšie ciele vo verejnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Elektromobilita nie je novinka

V súčasnosti je často skloňovaná otázka otázka elektromobility. V Prešove však nie je žiadnou novinkou.

„V Prešove sú elektromobily od roku 1961, odkedy sme spustili trolejbusovú dopravu. Sme na jednom z popredných miest nielen v rámci Slovenska, ale aj Československa. Takmer 50 % našich výkonov v mestskej hromadnej doprave robíme trolejbusmi," opísal situáciu Janus.

Koordinátor projektu Rastislav Mochnacký opísal genézu projektu, začalo sa to účasťou na konferencii v roku 2015.

Neskôr urobili analýzu, identifikovali problémy a projekty, ktoré by mesto mohlo realizovať z programu integrovaná infraštruktúra.

„Investovať chceme aj naďalej do rozvoja tratí. V Prešove určite chceme rozvíjať trať zo Sekčova cez Solivarskú, hlavnú stanicu, centrum a na sídlisko 3, tiež by sme chceli dostať do projektov elektrifikáciu Rusínskej ulice a elektrifikáciu Švábov,“ povedal Mochnacký.

Životnosť na 15 rokov

Podľa zástupcov firmy by mali mať trolejbusy životnosť približne 15 rokov, so zárukou 36 mesiacov.

Podľa Janusa však majú ešte dnes vo vozovom parku aj trolejbusy aj od roku 1992, čiže reálne životnosť môže dosiahnuť aj vyše 20 rokov.

Nové trolejbusy sú nízkopodlažné s klimatizáciou a samoobslužným otváraním dverí.

Majú palubný počítač, ktorý zaznamenáva dopravné aj technické príčiny, taktiež umožňuje reálne sledovanie vozidla vďaka GPS systému, čo slúži k prehľadnosti nachádzania sa vozidiel.

Mysleli aj na hendikepovaných

Zohľadňovali pritom požiadavky širokého spektra cestujúcich, aj hendikepovaných. Napríklad sa stretli s tým, že chceli ísť jedným spojom dvaja hendikepovaní.

V trolejbusoch však bolo len jedno miesto. Všetky nové trolejbusy majú už po dve miesta pre takto postihnutých cestujúcich, tiež je tam aj nástupná rampa.

Tieto autobusy sú už vybavené zariadeniami a postupne sa bude uvádzať do prevádzky i systém orientácie pre nevidiacich.

Tí ak budú mať k dispozícii diaľkové ovládania, pomocou ovládača budú môcť získať hlásenie z autobusu, o akú linku ide a jej smer.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 57 645
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 074
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 653
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 440
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 930
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 146
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 899
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 140
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 95 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 973
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 491
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 815
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 210
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 839
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 175
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 95 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 973
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 491
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 815
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 210
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 839
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 175
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu