Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Prešovských novín.
PREŠOV. Krátko pred Vianocami sa v Prešove konal protest, ktorý pripravilo Občianske združenie Lepší Prešov.
V rámci neho bola na 12 minút zablokovaná doprava na jednom z hlavných ťahov, na Levočskej ulici.
Už vtedy iniciátori avizovali, že ak nedostanú na svoju výzvu reakciu vlády, budú v protestoch pokračovať.
Odpovede sa nedočkali, vodiči sa môžu o necelé dva týždne pripraviť na ďalší protest.
Lepší Prešov: Chceme garanciu termínov
Ako uviedol podpredseda združenia Jozef Baran, ešte v decembri zaslali výzvu vláde, aby sa bezodkladne zaoberala dopravou v Prešove.
Dôvodom je dlhodobo trvajúci mimoriadny stav v doprave, vyhlásený na území mesta Prešov.
Pre vplyvy dopravy je podľa aktivistov priamo ohrozené zdravie Prešovčanov.
Svoje požiadavky sformulovalo združenie takto: „Vyzývame vládu SR, aby bezodkladne určila termín výstavby západného a severného dopravného obchvatu v meste Prešov.“
K západnému obchvatu žiadali garanciu ukončenia výstavby k 31. 12. 2019, pri severnom 31. 12. 2021.
Z kancelárie vlády prišla odpoveď, že výzvu odstúpili ministerstvu dopravy.
„Do dnešného dňa sme z ministerstva dopravy nedostali žiadnu odpoveď,“ povedal v pondelok dopoludnia Baran.
„Keďže vláda sa priamo týmto problémom odmietla zaoberať a ministerstvo dopravy nám nedalo žiadnu odpoveď, to len dokazuje, že neexistuje žiadny prioritný záujem vlády riešiť dopravu v meste Prešov,“ skonštatoval Baran.

Hlučnosť o 50 % vyššia
Doprava v Prešove je podľa aktivistov dlhodobo kritická z viacerých hľadísk.
Nejde len o katastrofálne časy prejazdu, zablokované hlavné ťahy, problém majú pri prejazde záchranné zložky, ale je tu aj fakt, že celá kamiónová doprava prechádza obytnými zónami so škodlivým dopadom na životné prostredie a kvalitu ovzdušia v nich.
S tým je spojená tiež zvýšená hlučnosť.
Ako povedal Jozef Baran, tolerovaná hranica tam vysoko prekračuje povolenú hranicu hluku.
Príkladom je Solivarská ulica. Na tejto ulici bol ešte v roku 2010 vypracovaný protokol merania hluku. Počas dňa tam bola hladina zvuku vyššia o 25,1 decibelu, maximálna norma je 50dB, navýšenie je tam viac ako 50 %.
Večer je hlučnosť vyššia o 23,1 dB, v noci o 22,7 dB.
Pritom ide o merania ešte z roku 2010.
„Dá sa predpokladať, že podobné prekračovanie hladiny hluku je aj v ostatných obytných zónach,“ povedal Baran.
Občania majú preto podľa neho právo na použitie krajných prostriedkov, akým je aj blokáda dopravy.

Aká je iniciatíva zo strany kompetentných?
Jeden z členov Občianskeho združenia Lepší Prešov Slavomír Ilavský informoval, že si koncom decembra vyžiadali informácie o tom, ako bolo zo strany Prešovského samosprávneho kraja i mesta Prešov upozorňované na prešovskú dopravu.
Za časový úsek si vybrali obdobie od 1. 1. 2013 do 20. 12. 2016, aby boli posúdené 2 roky predošlého a 2 roky súčasného vedenia.
„Žiadali sme akúkoľvek korešpondenciu, ale takú, kde je dôrazný apel, že je tu neprijateľný stav,“ povedal Ilavský.
Z PSK prišla obratom odpoveď, že „odbor dopravy PSK od 1. 1. 2013 do 21. 12. 2016 neeviduje žiadnu korešpondenciu zaslanú ministerstvu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti týkajúcej sa dopravnej situácie v meste Prešov,“ citoval Ilavský.
Z mesta Prešov vraj prišli obsiahlejšie informácie.
„Ale stále si myslím, že nebol zo strany mesta voči týmto orgánom vyvíjaný dostatočný nátlak,“ povedal Ilavský.
Ministerstvo dopravy, podpísané Igorom Jackulíkom, splnomocnencom vlády, oznámilo prešovskej primátorke, že „momentálne som od môjho vymenovania do funkcie splnomocnenca vlády pre rýchlostné cesty v procese kompletizácie jednotlivých informácií a mapovaní jednotlivých problematických úsekov na Slovensku nie je ukončený.“
Andrea Turčanová (KDH) tiež zaslala predsedovi vlády Robertovi Ficovi (Smer) žiadosť o osobné stretnutie pre dopravu.
„V súčasnosti nie je možné pozvanie prijať pre pracovnú zaťaženosť predsedu vlády,“ citoval z odpovede z kancelárie predsedu vlády Ilavský.

Protesty sa budú stupňovať
Ako informoval jeden z členov združenia Jaroslav Pulík, keďže vláda na ich výzvu nereagovala, najbližší protest sa uskutoční 17. februára 2017, opäť na Levočskej ulici o 15.30 hod.
Tentoraz by mala byť blokácia na polhodiny.
Ak vláda ani po druhom proteste nezareaguje, príde protest tretí, a to 31. marca.
V rámci neho by zablokovali všetky hlavné tranzitné ťahy na Levočskej, Ulici armádneho generála Slobodu a na Vranovskej v Nižnej Šebastovej.
Protest bude opäť formou pochodu Prešovčanov po priechode pre chodcov, čím chcú opäť vyslať smerom k vláde ďalší jasný signál.
Reakcia rezortu
Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká uviedla, že situáciu v Prešove z pohľadu dopravy vnímajú naozaj ako kritickú a ministerstvo jej preto venuje nadštandardný záujem.
Potvrdzuje to aj osobná účasť ministra Árpáda Érseka na rokovaniach so zástupcami mesta na tému výstavby juhozápadného obchvatu Prešova.
"Ministerstvo v tejto veci koná a aktuálne na úseku D1 Prešov západ - Prešov juh prebieha doplnenie procesu EIA, ktorý je dôležitý pre zabezpečenie financovania z európskych fondov. Vzhľadom na prebiehajúce diskusie o cene požiadal minister Ústav súdneho inžinierstva v Žiline o detailnejšiu analýzu ponúknutej ceny. Doručenie analýzy z Ústavu súdneho inžinierstva očakávame v najbližších dňoch. Po preštudovaní si jej záverov minister dopravy zaujme stanovisko k juhozápadnému obchvatu a doručí odpoveď na výzvu zástupcov protestného zhromaždenia občanov," píše sa v reakcii z rezortu dopravy.
Ducká doplnila, že v Prešove sa realizuje prieťah Prešova (I/68 Prešov, odbočka Škultétyho - ZVL, II. fáza), posunulo sa aj štádium prípravy severného obchvatu Prešova.
(tasr)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári