Korzár logo Korzár Prešov

Prešovčanom dochádza trpezlivosť. Chystajú ďalšiu blokádu dopravy

Idú upozorniť na neriešenie kritickej situácie. Čo na to rezort?

Blokáda frekventovanej Levočskej ulice.Blokáda frekventovanej Levočskej ulice. (Zdroj: SITA/Viktor Zamborský)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Prešovských novín.

PREŠOV. Krátko pred Vianocami sa v Prešove konal protest, ktorý pripravilo Občianske združenie Lepší Prešov.

V rámci neho bola na 12 minút zablokovaná doprava na jednom z hlavných ťahov, na Levočskej ulici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už vtedy iniciátori avizovali, že ak nedostanú na svoju výzvu reakciu vlády, budú v protestoch pokračovať.

Odpovede sa nedočkali, vodiči sa môžu o necelé dva týždne pripraviť na ďalší protest.

Lepší Prešov: Chceme garanciu termínov

Ako uviedol podpredseda združenia Jozef Baran, ešte v decembri zaslali výzvu vláde, aby sa bezodkladne zaoberala dopravou v Prešove.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodom je dlhodobo trvajúci mimoriadny stav v doprave, vyhlásený na území mesta Prešov.

Pre vplyvy dopravy je podľa aktivistov priamo ohrozené zdravie Prešovčanov.

Svoje požiadavky sformulovalo združenie takto: „Vyzývame vládu SR, aby bezodkladne určila termín výstavby západného a severného dopravného obchvatu v meste Prešov.“

K západnému obchvatu žiadali garanciu ukončenia výstavby k 31. 12. 2019, pri severnom 31. 12. 2021.

Z kancelárie vlády prišla odpoveď, že výzvu odstúpili ministerstvu dopravy.

„Do dnešného dňa sme z ministerstva dopravy nedostali žiadnu odpoveď,“ povedal v pondelok dopoludnia Baran.

„Keďže vláda sa priamo týmto problémom odmietla zaoberať a ministerstvo dopravy nám nedalo žiadnu odpoveď, to len dokazuje, že neexistuje žiadny prioritný záujem vlády riešiť dopravu v meste Prešov,“ skonštatoval Baran.

SkryťVypnúť reklamu

Hlučnosť o 50 % vyššia

Doprava v Prešove je podľa aktivistov dlhodobo kritická z viacerých hľadísk.

Nejde len o katastrofálne časy prejazdu, zablokované hlavné ťahy, problém majú pri prejazde záchranné zložky, ale je tu aj fakt, že celá kamiónová doprava prechádza obytnými zónami so škodlivým dopadom na životné prostredie a kvalitu ovzdušia v nich.

S tým je spojená tiež zvýšená hlučnosť.

Ako povedal Jozef Baran, tolerovaná hranica tam vysoko prekračuje povolenú hranicu hluku.

Príkladom je Solivarská ulica. Na tejto ulici bol ešte v roku 2010 vypracovaný protokol merania hluku. Počas dňa tam bola hladina zvuku vyššia o 25,1 decibelu, maximálna norma je 50dB, navýšenie je tam viac ako 50 %.

Večer je hlučnosť vyššia o 23,1 dB, v noci o 22,7 dB.

Pritom ide o merania ešte z roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

„Dá sa predpokladať, že podobné prekračovanie hladiny hluku je aj v ostatných obytných zónach,“ povedal Baran.

Občania majú preto podľa neho právo na použitie krajných prostriedkov, akým je aj blokáda dopravy.

Prečítajte si tiež: Prešovčania zablokovali na 15 minút hlavný ťah mestom Čítajte 

Aká je iniciatíva zo strany kompetentných?

Jeden z členov Občianskeho združenia Lepší Prešov Slavomír Ilavský informoval, že si koncom decembra vyžiadali informácie o tom, ako bolo zo strany Prešovského samosprávneho kraja i mesta Prešov upozorňované na prešovskú dopravu.

Za časový úsek si vybrali obdobie od 1. 1. 2013 do 20. 12. 2016, aby boli posúdené 2 roky predošlého a 2 roky súčasného vedenia.

„Žiadali sme akúkoľvek korešpondenciu, ale takú, kde je dôrazný apel, že je tu neprijateľný stav,“ povedal Ilavský.

Z PSK prišla obratom odpoveď, že „odbor dopravy PSK od 1. 1. 2013 do 21. 12. 2016 neeviduje žiadnu korešpondenciu zaslanú ministerstvu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti týkajúcej sa dopravnej situácie v meste Prešov,“ citoval Ilavský.

Z mesta Prešov vraj prišli obsiahlejšie informácie.

„Ale stále si myslím, že nebol zo strany mesta voči týmto orgánom vyvíjaný dostatočný nátlak,“ povedal Ilavský.

Ministerstvo dopravy, podpísané Igorom Jackulíkom, splnomocnencom vlády, oznámilo prešovskej primátorke, že „momentálne som od môjho vymenovania do funkcie splnomocnenca vlády pre rýchlostné cesty v procese kompletizácie jednotlivých informácií a mapovaní jednotlivých problematických úsekov na Slovensku nie je ukončený.“

Andrea Turčanová (KDH) tiež zaslala predsedovi vlády Robertovi Ficovi (Smer) žiadosť o osobné stretnutie pre dopravu.

„V súčasnosti nie je možné pozvanie prijať pre pracovnú zaťaženosť predsedu vlády,“ citoval z odpovede z kancelárie predsedu vlády Ilavský.

Prečítajte si tiež: Prešovčania zablokovali hlavný ťah. Čo na to ministerstvo? Čítajte 

Protesty sa budú stupňovať

Ako informoval jeden z členov združenia Jaroslav Pulík, keďže vláda na ich výzvu nereagovala, najbližší protest sa uskutoční 17. februára 2017, opäť na Levočskej ulici o 15.30 hod.

Tentoraz by mala byť blokácia na polhodiny.

Ak vláda ani po druhom proteste nezareaguje, príde protest tretí, a to 31. marca.

V rámci neho by zablokovali všetky hlavné tranzitné ťahy na Levočskej, Ulici armádneho generála Slobodu a na Vranovskej v Nižnej Šebastovej.

Protest bude opäť formou pochodu Prešovčanov po priechode pre chodcov, čím chcú opäť vyslať smerom k vláde ďalší jasný signál.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 57 645
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 074
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 653
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 440
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 930
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 146
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 899
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 140
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 95 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 973
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 491
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 815
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 210
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 839
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 175
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 95 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 973
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 491
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 815
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 210
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 839
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 175
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu