Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta
Pridajte si svoje mesto

Analytici navrhli ďalšiu alternatívu, ako vyriešiť dopravu v Prešove

Hovoria o severnom obchvate s jedným tunelom v polovičnom profile.

Dopravná situácia v Prešove(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA, PREŠOV. Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý pôsobí pri ministerstve financií, v utorok navrhol ďalšiu alternatívnu možnosť, ako vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove.

Za realistické považujú analytici IFP postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.

To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur.

"Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu prvej triedy I/68 zo severu na juh za 140 miliónov eur a ďalšie riešenia vo vnútri
mesta," opísali analytici inštitútu na Facebooku.

Mali by sa podľa nich napríklad posilniť vlaky, aby sa stali reálnou alternatívou cestovania.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť

Pripustili zdržanie

Analytici zopakovali, že v ideálnom svete by sa obchvat Prešova postavil v polovičnom profile východnou trasou o 450 miliónov eur lacnejšie a časť ušetrených peňazí by sa využila na ďalšie dopravné riešenia v Prešove.

"Prešovčania by ale museli čakať na prekreslenie projektu a prípravu novej dokumentácie východnej trasy," pripustil IFP.

Inštitút tak reagoval na aktuálnu diskusiu, ktorá sa objavila v súvislosti s riešením dopravy v Prešove.

V súčasnosti sa totiž ráta s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Analytický tím ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze však v liste prezidentovi SR Andrejovi Kiskovi, zverejnenom minulý týždeň, hovoril o alternatíve, ktorá by ušetrila približne 400 miliónov eur.

Navrhujú napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za približne 280 miliónov eur a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste za najviac 150 miliónov eur.

Video: Michal Frank

Minister: Také analýzy treba robiť na začiatku

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) však v pondelok 13.2. reagoval, že názor analytického tímu ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze je v tomto momente pri projekte obchvatu mesta irelevantný.

Príprava výstavby obchvatu je totiž už vo finálnej fáze a či už vyhlasovanie nového tendra, alebo budovanie obchvatu inde by podľa ministra znamenalo časový posun.

Okrem toho, východný obchvat Prešova nie je vôbec v územnom pláne mesta. To by znamenalo, že nanovo nakreslená diaľnica by mohla byť za osem až deväť rokov.

Do prípravy chystaného obchvatu Prešova sa už tiež podľa neho investovalo približne 50 miliónov eur na výkup pozemkov a projekty.

Zároveň sa má táto cesta spolufinancovať z eurofondov určených do roku 2020, jej výstavba sa teda nemôže odďaľovať.

Podobné analýzy treba podľa Érseka robiť na začiatku, a nie v strede či v závere projektu. Rezort dopravy ale avizoval, že chce
ešte znížiť cenu za obchvat na diaľnici D1 Prešov, západ - Prešov, juh o približne 6 %.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)  na domov.sme.sk

Neprehliadnite tiež

Deň, ktorý zmenil Tatry. Pozrite si fotografie spred 13 rokov

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

Mladíka zo Svinej obvinili zo znásilnenia imobilnej sestry

Pristihli ho priamo pri čine v rodinnom dome rodičov.

Smrad na daňovom úrade: Plné boli umývadlá aj záchody

V novej budove sú sotva dva týždne.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 557
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 858
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 118
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 975
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 517
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop