Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 18. september, 2019 | Meniny má Eugénia
Nájdete nás na webe

O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy

Diskusia o lacnejšom riešení nastala po zverejnení viacerých alternatív.

Dopravná situácia v PrešoveDopravná situácia v Prešove(Zdroj: TASR)

PREŠOV. V marci tohto roku budú zaktualizované dopravné prieskumy, na základe ktorých sa rozhodne, ako bude vyzerať severný obchvat mesta Prešov na rýchlostnej ceste R4. Čiže na ceste smerom od Prešova na Poľsko.

V nedeľnajšej diskusnej relácii TA3 V politike to uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

"Budú jasné dopravné prieskumy a potom padne aj finálne rozhodnutie. Tak ako vždy, na základe zaktualizovaných informácií urobíme to najlepšie technické riešenie," zdôraznil Stromček.

Článok pokračuje pod video reklamou

Diskusia o tom, ako lacnejšie vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove, nastala po tom, čo sa zverejnili alternatívy viacerých riešení navrhnutých či už analytickým tímom Hodnoty za peniaze z ministerstva financií, alebo Inštitútom finančnej politiky (IFP), ktorý tiež pôsobí pri ministerstve financií.

Prečítajte si tiež: Dopravu v Prešove ochromilo vyše tristo protestujúcich Čítajte 

Navrhované riešenia

Práve IFP navrhoval napríklad postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.

Doteraz sa totiž rátalo s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Analytici spomínali ako jedno z riešení napríklad aj východný obchvat mesta, s ktorým sa doteraz vôbec nepočítalo.

Túto možnosť ale dnes Stromček vylúčil s tým, že Prešov ako tretie najväčšie mesto na Slovensku počíta v tomto území s rezervou pre ďalší rozvoj mesta.

"Nie je možné tam postaviť diaľnicu," dodal štátny tajomník.

Jeho oponent v diskusii, opozičný poslanec hnutia OĽaNO-NOVA Ján Marosz však kritizoval vládu práve za drahý západojužný obchvat mesta, ktorý je už vysúťažený.

Opieral sa o analýzu Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), podľa ktorej sa tri veľké diaľničné tendre, vrátane súťaže na tento úsek, vyhlasovali v približne rovnakom čase.

Tým sa podľa inštitútu zamedzilo väčšiemu súboju viacerých firiem v súťažiach a vytendrované ceny boli teda vyššie.

Prečítajte si tiež: Analytici navrhli ďalšiu alternatívu, ako vyriešiť dopravu v Prešove Čítajte 

Zverejnia cenové ponuky firiem?

Marosz preto vyzval štát, aby zverejnil cenové ponuky firiem v týchto tendroch po jednotlivých položkách, aby ich bolo možné porovnať.

"Na základe toho zistíme, že sú tam obrovské vaty. Utekajú nám stovky miliónov eur," kritizoval poslanec.

Stromček mu však oponoval, že to, čo požaduje, nie je možné uskutočniť. Pretože jedna firma môže mať podľa neho niektoré položky nacenené ako drahšie, iné zase ako lacnejšie a ďalšia firma to má zase inak.

"To, čo rozprávate, nie je možné. Máme jedno jediné kritérium a to je výsledná cena," opísal.

Diskutujúci sa venovali aj téme výstavby bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Podľa Stromčeka si koncesionár, čiže združene firiem, ktoré cestu stavia, momentálne pripravuje stavbu.

"Ide to zatiaľ podľa harmonogramu, robia sa prekládky sietí," opísal štátny tajomník.

S riadnou výstavbou by sa podľa jeho slov malo začať v júni tohto roku.

Prečítajte si tiež: Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť Čítajte 
Načítavám video...

Video: Michal Frank

Problémy na stavbe

Poslanec Marosz však oponoval, že na stavbe sú obrovské problémy.

Aj keď sa už podpísala zmluva so stavbármi, pozemky pod cestou ešte nie sú usporiadané.

"Sú tam obrovské nášľapné míny," uviedol.

Stromček však reagoval s tým, že majetkovoprávne vyrovnanie je hotové na 99 %.

Je síce podľa neho pravda, že tieto termíny sú trochu v sklze, ale to odôvodňuje aj striedaním šéfov rezortu dopravy v minulom roku a tiež výmenami generálnych riaditeľov Národnej diaľničnej spoločnosti.

Podstatný je však podľa Stromčeka termín dokončenia obchvatu, čo je rok 2020, a ten stále platí.

Prečítajte si tiež: Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov Čítajte 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  2. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  8. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  9. Atos sa stal členom IDSA
  10. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 890
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 7 632
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 180
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 133
  5. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 6 775
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 852
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 5 839
  8. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 5 651
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 539
  10. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 4 577

Téma: Stromček


Článok je zaradený aj do ďalších tém Obchvaty Prešova

Neprehliadnite tiež

V Lackovciach niekto strieľa po mačkách.
Premiéra tak vykrútila, že sa mu točila hlava.

Primátor Polaček: Situácia je vážna, som sklamaný

Má signály, že neprejde žiadny z vybratých kandidátov na šéfov mestských firiem.

Primátor Jaroslav Polaček.
Južanskí poslanci sa postavili mestu. Hovoria o ohýbaní demokracie a valci z radnice.

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadácia Zastavme korupciu

U Sakovej nakúpili policajtom testery na alkohol. Dvojnásobne drahšie ako Česi

Išlo pritom o ten istý model.

Prezident Policajného zboru Milan Lučanský a ministerka vnútra Deniska Saková.
CYNICKÁ OBLUDA

Rozhodol sa Béla správne?

Rozhodnutie Bélu Bugára ísť v roku 2016 do koalície so Smerom a SNS vraj bola veľká chyba. Nuž, porovnajme.

Píše Marek Maďarič

Preč s aroganciou a agresivitou (píše Marek Maďarič)

Pamätám si aj časy, keď parlament nebol bojiskom zločincov a polobláznov.

Na snímke vľavo predseda vlády Peter Pellegrini a vpravo predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič počas mimoriadnej schôdze 13. septembra 2019 v Bratislave.
PARTIZÁNI

Radšej na východný front ako v Bosne. Titovi partizáni naháňali Nemcom strach

Juhoslovanskí partizáni vzdorovali tri roky.

Partizáni IV. čiernohorskej proletárskej brigády.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop