Korzár logo Korzár Prešov

Analytik: Cez Prešov tisícky nákladných áut v skutočnosti nejazdia

Bojujú len za obchvat a nevidia iné riešenia? Aj tak to vidí Ján Kovalčík.

Prešovská doprava. Stále tu trvá mimoriadna situácia.Prešovská doprava. Stále tu trvá mimoriadna situácia. (Zdroj: Mária Pihuličová)

Pred pár dňami sa v prešovskom Wave klube konala diskusia Café Európa v duchu témy Aký obchvat Prešov potrebuje? Diskusie sa zúčastnili viceprimátor Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík. Po besede sprevádzanej emóciami sme si všetko s analytikom zrekapitulovali ešte raz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte raz zhodnoťme, aký obchvat podľa vás Prešov potrebuje?

Prešov potrebuje obchvat, ktorý sa bude dať zaplatiť, aby sa mesto na ďalších 5-10 rokov nezaseklo na sľubovaní niečoho, na čo sa nenájdu peniaze.

Sľubuje sa stále. Čo však vy ako analytik reálne navrhujete?

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto pohľadu považujem za dôležité ešte stále v tejto fáze sa pozrieť na to, či neexistuje efektívnejšie riešenie s podstatne nižšími nákladmi. Podklady, ktoré doteraz sú k dispozícii, naznačujú, že kombinácia D1 a východného obchvatu môže byť takisto pomerne vysoko efektívne riešenie a výrazne lacnejšie.

Vy ste však názoru, že Prešovčania až príliš lobujú za obchvat.

Ešte dôležitejšie je uvedomiť si, že Prešov nepotrebuje len obchvaty. V Prešove sa prehnaná pozornosť sústreďuje na obchvaty, ktoré v skutočnosti riešia menšiu časť dopravného problému. Väčšina zaťaženia ciest v Prešove je spôsobená dopravou do mesta a v rámci mesta.

Teda obchvat je podľa vás bezpredmetný?

Obchvat odvedie z mesta len tranzitnú dopravu, ktorej nie je až tak veľa. A možno časť dochádzajúcich do Prešova využije nejaký úsek obchvatu.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je až tak veľa tranzitu? Skúste byť konkrétnejší.

Podľa podkladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) kombinácia juhozápadného a severného obchvatu Prešova v skutočnosti odľahčí vnútromestské komunikácie len o 17 %. Čo je evidentné, že obchvat nie je riešením rozhodujúcich problémov v Prešove.

Bolo by fér, keby politici v Prešove povedali otvorene, že obchvat tu nebude kompletný najmenej sedem rokov. To hovorím o scenári, keby sa naozaj našli peniaze aj na financovanie celého severného obchvatu, ktorý je enormne drahý. Ak sa nájdu, tak najmenej do 2023, pravdepodobne ešte dlhšie, obchvat nebude kompletný.

Preto je v Prešove veľmi potrebná otvorená diskusia aj reálne kroky, aby sa využili možnosti menších riešení, ktoré pomôžu Prešovu oveľa skôr.

SkryťVypnúť reklamu

Počas diskusie ste však od viceprimátora počuli, že radnica nečinne nečaká a koná aj tie menšie kroky.

Je pravda, že niektoré menšie riešenia sú tu momentálne otvorené, aj radnica sa o ne usiluje, ale vidím tu dosť výrazné podceňovanie potenciálu verejnej dopravy.

Napríklad problém dlhých kolón v rannej špičke od Sabinova by sa dal výrazne zmenšiť zabezpečením dodatočných vlakov. Je absurdné, že na takejto spojnici Sabinov – Prešov – Košice a na spojnici 2. a 3. najväčšieho mesta v krajine máme iba hodinový takt a dokonca v rannej špičke sú 2-hodinové prestávky medzi vlakmi. To je úplne absolútne nevyužívanie potenciálu verejnej dopravy.

Namiesto toho, aby sa za málo peňazí využila infraštruktúra, ktorú tu máte a netreba ďalej investovať, treba vyčleniť možno 2 milióny na prevádzku dodatočných vlakov ročne, tento potenciál sa nevyužíva, hoci by to mohlo priniesť výrazné zlepšenie v priebehu jedného roka.

Celá pozornosť sa upriamuje na obchvat, ktorý je jednak enormne drahý a jednak jeho príprava a výstavba potrvá ešte najmenej 7 rokov.

Preferujete upriamiť pozornosť na verejnú dopravu a vlaky. Čo však so stovkami obyvateľov regiónu mimo železničnej trate?

Je veľmi dôležité, aby objednávatelia verejnej dopravy začali spolu užšie kooperovať. Je potrebné, aby objednávka župy na autobusovú dopravu sa presmerovala spôsobom, že bude dopĺňať železničnú dopravu. Čiže namiesto paralelných autobusov s vlakom sa tu posilní železničná doprava z obcí, ktoré nie sú obslúžiteľné vlakmi k najbližším staniciam. Práve tak, aby bolo pre ľudí efektívne využívať verejnú dopravu aj v prípade, že ju v svojej blízkosti nemajú.

Na to treba skoordinovať cestovné poriadky, aby ľudia mohli cestovať na jeden lístok a je dôležité urobiť všetko pre to, aby mali patričný komfort na úrovni tohto storočia.

Paradoxne, pozornosť politikov sa združuje na tie najnákladnejšie projekty. Či už sú to obchvaty, alebo sú to nákupy nových vlakových súprav, ale v skutočnosti riešenia, ktoré si vyžadujú oveľa menšie náklady, stoja často bokom pozornosti.

Prečítajte si tiež: Dopravu v Prešove najlepšie poznajú v Bratislave Čítajte 

Podľa vás teda riešením by bolo vyššie použitie vlakovej dopravy. Čo však s tým tranzitom? Prečo musí ísť do Prešova, ak by ho mohol obísť? Hovoríme o 17 % kamiónov.

Aby sme sa rozumeli, tu sa veľmi často operuje vymyslenými údajmi o počte kamiónov.

Dobre. Aké sú potom reálne?

Reálne údaje má k dispozícii diaľničná spoločnosť a mala by ich konečne zverejniť.

Prečo nie sú zverejnené, viete to?

To sa pýtajte diaľničnej spoločnosti.

Ak nie sú tieto údaje reálne (17 %), s akými potom pracujete vy?

Vychádzam z údajov, ktoré sú k dispozícii z celoštátneho sčítania dopravy a takisto smerového prieskumu tranzitnej dopravy v Prešove, ktoré si objednala NDS v roku 2015 a takisto nie je zverejnený. Z toho vychádzajú čísla ťažkých nákladných vozidiel podstatne nižšie.

Tak vlastne Prešovčania podľa vás len zveličujú?

Ja nechcem ten problém podceňovať, určite Prešov potrebuje dopravné riešenia, potrebuje obchvat a potrebuje aj riešenia, ktoré pomôžu za menej peňazí oveľa skôr, ako môže byť obchvat realitou. Ale nie je korektné a poctivé operovať tisíckami nákladných vozidiel, keď v skutočnosti takéto počty cez Prešov nejazdia.

Povedzte mi, koľkýkrát ste dnes (14. 2., pozn. aut.) v Prešove? A ako dlho trvali vaše návštevy v tomto meste?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4UVY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Doprava

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 033
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 629
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 546
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 506
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 118
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 897
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 844
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 219
  1. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  2. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  3. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  4. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  5. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  6. Eva Bachletová: Pre mamy
  7. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  8. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 528
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 962
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 571
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 953
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 982
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 341
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 047
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 372
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  2. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  3. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  4. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  5. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  6. Eva Bachletová: Pre mamy
  7. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  8. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 528
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 962
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 571
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 953
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 982
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 341
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 047
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 372
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu