Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga
Nájdete nás na webe

Analytik: Cez Prešov tisícky nákladných áut v skutočnosti nejazdia

Bojujú len za obchvat a nevidia iné riešenia? Aj tak to vidí Ján Kovalčík.

Prešovská doprava. Stále tu trvá mimoriadna situácia.Prešovská doprava. Stále tu trvá mimoriadna situácia.(Zdroj: Mária Pihuličová)

Pred pár dňami sa v prešovskom Wave klube konala diskusia Café Európa v duchu témy Aký obchvat Prešov potrebuje? Diskusie sa zúčastnili viceprimátor Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík. Po besede sprevádzanej emóciami sme si všetko s analytikom zrekapitulovali ešte raz.

Ešte raz zhodnoťme, aký obchvat podľa vás Prešov potrebuje?

Prešov potrebuje obchvat, ktorý sa bude dať zaplatiť, aby sa mesto na ďalších 5-10 rokov nezaseklo na sľubovaní niečoho, na čo sa nenájdu peniaze.

Sľubuje sa stále. Čo však vy ako analytik reálne navrhujete?

Článok pokračuje pod video reklamou

Z tohto pohľadu považujem za dôležité ešte stále v tejto fáze sa pozrieť na to, či neexistuje efektívnejšie riešenie s podstatne nižšími nákladmi. Podklady, ktoré doteraz sú k dispozícii, naznačujú, že kombinácia D1 a východného obchvatu môže byť takisto pomerne vysoko efektívne riešenie a výrazne lacnejšie.

Vy ste však názoru, že Prešovčania až príliš lobujú za obchvat.

Ešte dôležitejšie je uvedomiť si, že Prešov nepotrebuje len obchvaty. V Prešove sa prehnaná pozornosť sústreďuje na obchvaty, ktoré v skutočnosti riešia menšiu časť dopravného problému. Väčšina zaťaženia ciest v Prešove je spôsobená dopravou do mesta a v rámci mesta.

Teda obchvat je podľa vás bezpredmetný?

Obchvat odvedie z mesta len tranzitnú dopravu, ktorej nie je až tak veľa. A možno časť dochádzajúcich do Prešova využije nejaký úsek obchvatu.

Nie je až tak veľa tranzitu? Skúste byť konkrétnejší.

Podľa podkladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) kombinácia juhozápadného a severného obchvatu Prešova v skutočnosti odľahčí vnútromestské komunikácie len o 17 %. Čo je evidentné, že obchvat nie je riešením rozhodujúcich problémov v Prešove.

Bolo by fér, keby politici v Prešove povedali otvorene, že obchvat tu nebude kompletný najmenej sedem rokov. To hovorím o scenári, keby sa naozaj našli peniaze aj na financovanie celého severného obchvatu, ktorý je enormne drahý. Ak sa nájdu, tak najmenej do 2023, pravdepodobne ešte dlhšie, obchvat nebude kompletný.

Preto je v Prešove veľmi potrebná otvorená diskusia aj reálne kroky, aby sa využili možnosti menších riešení, ktoré pomôžu Prešovu oveľa skôr.

Počas diskusie ste však od viceprimátora počuli, že radnica nečinne nečaká a koná aj tie menšie kroky.

Je pravda, že niektoré menšie riešenia sú tu momentálne otvorené, aj radnica sa o ne usiluje, ale vidím tu dosť výrazné podceňovanie potenciálu verejnej dopravy.

Napríklad problém dlhých kolón v rannej špičke od Sabinova by sa dal výrazne zmenšiť zabezpečením dodatočných vlakov. Je absurdné, že na takejto spojnici Sabinov – Prešov – Košice a na spojnici 2. a 3. najväčšieho mesta v krajine máme iba hodinový takt a dokonca v rannej špičke sú 2-hodinové prestávky medzi vlakmi. To je úplne absolútne nevyužívanie potenciálu verejnej dopravy.

Namiesto toho, aby sa za málo peňazí využila infraštruktúra, ktorú tu máte a netreba ďalej investovať, treba vyčleniť možno 2 milióny na prevádzku dodatočných vlakov ročne, tento potenciál sa nevyužíva, hoci by to mohlo priniesť výrazné zlepšenie v priebehu jedného roka.

Celá pozornosť sa upriamuje na obchvat, ktorý je jednak enormne drahý a jednak jeho príprava a výstavba potrvá ešte najmenej 7 rokov.

Preferujete upriamiť pozornosť na verejnú dopravu a vlaky. Čo však so stovkami obyvateľov regiónu mimo železničnej trate?

Je veľmi dôležité, aby objednávatelia verejnej dopravy začali spolu užšie kooperovať. Je potrebné, aby objednávka župy na autobusovú dopravu sa presmerovala spôsobom, že bude dopĺňať železničnú dopravu. Čiže namiesto paralelných autobusov s vlakom sa tu posilní železničná doprava z obcí, ktoré nie sú obslúžiteľné vlakmi k najbližším staniciam. Práve tak, aby bolo pre ľudí efektívne využívať verejnú dopravu aj v prípade, že ju v svojej blízkosti nemajú.

Na to treba skoordinovať cestovné poriadky, aby ľudia mohli cestovať na jeden lístok a je dôležité urobiť všetko pre to, aby mali patričný komfort na úrovni tohto storočia.

Paradoxne, pozornosť politikov sa združuje na tie najnákladnejšie projekty. Či už sú to obchvaty, alebo sú to nákupy nových vlakových súprav, ale v skutočnosti riešenia, ktoré si vyžadujú oveľa menšie náklady, stoja často bokom pozornosti.

Prečítajte si tiež: Dopravu v Prešove najlepšie poznajú v Bratislave Čítajte 

Podľa vás teda riešením by bolo vyššie použitie vlakovej dopravy. Čo však s tým tranzitom? Prečo musí ísť do Prešova, ak by ho mohol obísť? Hovoríme o 17 % kamiónov.

Aby sme sa rozumeli, tu sa veľmi často operuje vymyslenými údajmi o počte kamiónov.

Dobre. Aké sú potom reálne?

Reálne údaje má k dispozícii diaľničná spoločnosť a mala by ich konečne zverejniť.

Prečo nie sú zverejnené, viete to?

To sa pýtajte diaľničnej spoločnosti.

Ak nie sú tieto údaje reálne (17 %), s akými potom pracujete vy?

Vychádzam z údajov, ktoré sú k dispozícii z celoštátneho sčítania dopravy a takisto smerového prieskumu tranzitnej dopravy v Prešove, ktoré si objednala NDS v roku 2015 a takisto nie je zverejnený. Z toho vychádzajú čísla ťažkých nákladných vozidiel podstatne nižšie.

Tak vlastne Prešovčania podľa vás len zveličujú?

Ja nechcem ten problém podceňovať, určite Prešov potrebuje dopravné riešenia, potrebuje obchvat a potrebuje aj riešenia, ktoré pomôžu za menej peňazí oveľa skôr, ako môže byť obchvat realitou. Ale nie je korektné a poctivé operovať tisíckami nákladných vozidiel, keď v skutočnosti takéto počty cez Prešov nejazdia.

Povedzte mi, koľkýkrát ste dnes (14. 2., pozn. aut.) v Prešove? A ako dlho trvali vaše návštevy v tomto meste?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UVY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4UVY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  2. Slováci sú chlebovým národom
  3. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  4. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  5. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  6. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  9. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  10. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 061
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 430
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 264
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 10 592
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 560
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 211
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 774
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 739
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 612
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 873

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Obchvaty Prešova

Neprehliadnite tiež

František Oravec po incidente na poli.

Košice zinkasovali za pozemky pod obchvatom milióny. O poslednom rokujú

Posledné peniaze za výkup čaká magistrát do konca roka.

Po dokončení má nový obchvat odľahčiť Košice od tranzitu smerujúceho na Ukrajinu, na Maďarsko, Prešov i Rožňavu.
Takto zastavil autobus po tom, čo sa samovoľne spustil.

Vnuk trénera Kozáka si rozsudok za nehodu vypočuje v januári

Mladý Košičan čelí obvineniu z prečinu ublíženia na zdraví.

Jánovi Lesniakovi hrozí päťročný trest.

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Rusko na súde.
Tom Nicholson počas protestov Gorila
Kosti bojovníkov, ktorí padli v bitke pri rieke Tollense pred približne 3300 rokmi. V Európe predstavuje vôbec prvý dôkaz o prehistorickom bojisku.
Podcast Dobré Ráno
Cynická obluda

Dokonalá synergia

Čítaš si Gorilu a cítiš nevoľno v žalúdku, závrate, alebo sa ti nebezpečne zvyšuje tlak? V Pente na to mysleli už dávno.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop