Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 8. júl, 2020 | Meniny má IvanKrížovkyKrížovky

Analytik: Cez Prešov tisícky nákladných áut v skutočnosti nejazdia

Bojujú len za obchvat a nevidia iné riešenia? Aj tak to vidí Ján Kovalčík.

Prešovská doprava. Stále tu trvá mimoriadna situácia.Prešovská doprava. Stále tu trvá mimoriadna situácia. (Zdroj: Mária Pihuličová)

Pred pár dňami sa v prešovskom Wave klube konala diskusia Café Európa v duchu témy Aký obchvat Prešov potrebuje? Diskusie sa zúčastnili viceprimátor Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík. Po besede sprevádzanej emóciami sme si všetko s analytikom zrekapitulovali ešte raz.

Ešte raz zhodnoťme, aký obchvat podľa vás Prešov potrebuje?

Prešov potrebuje obchvat, ktorý sa bude dať zaplatiť, aby sa mesto na ďalších 5-10 rokov nezaseklo na sľubovaní niečoho, na čo sa nenájdu peniaze.

Sľubuje sa stále. Čo však vy ako analytik reálne navrhujete?

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto pohľadu považujem za dôležité ešte stále v tejto fáze sa pozrieť na to, či neexistuje efektívnejšie riešenie s podstatne nižšími nákladmi. Podklady, ktoré doteraz sú k dispozícii, naznačujú, že kombinácia D1 a východného obchvatu môže byť takisto pomerne vysoko efektívne riešenie a výrazne lacnejšie.

Vy ste však názoru, že Prešovčania až príliš lobujú za obchvat.

Ešte dôležitejšie je uvedomiť si, že Prešov nepotrebuje len obchvaty. V Prešove sa prehnaná pozornosť sústreďuje na obchvaty, ktoré v skutočnosti riešia menšiu časť dopravného problému. Väčšina zaťaženia ciest v Prešove je spôsobená dopravou do mesta a v rámci mesta.

Teda obchvat je podľa vás bezpredmetný?

Obchvat odvedie z mesta len tranzitnú dopravu, ktorej nie je až tak veľa. A možno časť dochádzajúcich do Prešova využije nejaký úsek obchvatu.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je až tak veľa tranzitu? Skúste byť konkrétnejší.

Podľa podkladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) kombinácia juhozápadného a severného obchvatu Prešova v skutočnosti odľahčí vnútromestské komunikácie len o 17 %. Čo je evidentné, že obchvat nie je riešením rozhodujúcich problémov v Prešove.

Bolo by fér, keby politici v Prešove povedali otvorene, že obchvat tu nebude kompletný najmenej sedem rokov. To hovorím o scenári, keby sa naozaj našli peniaze aj na financovanie celého severného obchvatu, ktorý je enormne drahý. Ak sa nájdu, tak najmenej do 2023, pravdepodobne ešte dlhšie, obchvat nebude kompletný.

Preto je v Prešove veľmi potrebná otvorená diskusia aj reálne kroky, aby sa využili možnosti menších riešení, ktoré pomôžu Prešovu oveľa skôr.

SkryťVypnúť reklamu

Počas diskusie ste však od viceprimátora počuli, že radnica nečinne nečaká a koná aj tie menšie kroky.

Je pravda, že niektoré menšie riešenia sú tu momentálne otvorené, aj radnica sa o ne usiluje, ale vidím tu dosť výrazné podceňovanie potenciálu verejnej dopravy.

Napríklad problém dlhých kolón v rannej špičke od Sabinova by sa dal výrazne zmenšiť zabezpečením dodatočných vlakov. Je absurdné, že na takejto spojnici Sabinov – Prešov – Košice a na spojnici 2. a 3. najväčšieho mesta v krajine máme iba hodinový takt a dokonca v rannej špičke sú 2-hodinové prestávky medzi vlakmi. To je úplne absolútne nevyužívanie potenciálu verejnej dopravy.

Namiesto toho, aby sa za málo peňazí využila infraštruktúra, ktorú tu máte a netreba ďalej investovať, treba vyčleniť možno 2 milióny na prevádzku dodatočných vlakov ročne, tento potenciál sa nevyužíva, hoci by to mohlo priniesť výrazné zlepšenie v priebehu jedného roka.

Celá pozornosť sa upriamuje na obchvat, ktorý je jednak enormne drahý a jednak jeho príprava a výstavba potrvá ešte najmenej 7 rokov.

Preferujete upriamiť pozornosť na verejnú dopravu a vlaky. Čo však so stovkami obyvateľov regiónu mimo železničnej trate?

Je veľmi dôležité, aby objednávatelia verejnej dopravy začali spolu užšie kooperovať. Je potrebné, aby objednávka župy na autobusovú dopravu sa presmerovala spôsobom, že bude dopĺňať železničnú dopravu. Čiže namiesto paralelných autobusov s vlakom sa tu posilní železničná doprava z obcí, ktoré nie sú obslúžiteľné vlakmi k najbližším staniciam. Práve tak, aby bolo pre ľudí efektívne využívať verejnú dopravu aj v prípade, že ju v svojej blízkosti nemajú.

Na to treba skoordinovať cestovné poriadky, aby ľudia mohli cestovať na jeden lístok a je dôležité urobiť všetko pre to, aby mali patričný komfort na úrovni tohto storočia.

Paradoxne, pozornosť politikov sa združuje na tie najnákladnejšie projekty. Či už sú to obchvaty, alebo sú to nákupy nových vlakových súprav, ale v skutočnosti riešenia, ktoré si vyžadujú oveľa menšie náklady, stoja často bokom pozornosti.

Prečítajte si tiež: Dopravu v Prešove najlepšie poznajú v Bratislave Čítajte 

Podľa vás teda riešením by bolo vyššie použitie vlakovej dopravy. Čo však s tým tranzitom? Prečo musí ísť do Prešova, ak by ho mohol obísť? Hovoríme o 17 % kamiónov.

Aby sme sa rozumeli, tu sa veľmi často operuje vymyslenými údajmi o počte kamiónov.

Dobre. Aké sú potom reálne?

Reálne údaje má k dispozícii diaľničná spoločnosť a mala by ich konečne zverejniť.

Prečo nie sú zverejnené, viete to?

To sa pýtajte diaľničnej spoločnosti.

Ak nie sú tieto údaje reálne (17 %), s akými potom pracujete vy?

Vychádzam z údajov, ktoré sú k dispozícii z celoštátneho sčítania dopravy a takisto smerového prieskumu tranzitnej dopravy v Prešove, ktoré si objednala NDS v roku 2015 a takisto nie je zverejnený. Z toho vychádzajú čísla ťažkých nákladných vozidiel podstatne nižšie.

Tak vlastne Prešovčania podľa vás len zveličujú?

Ja nechcem ten problém podceňovať, určite Prešov potrebuje dopravné riešenia, potrebuje obchvat a potrebuje aj riešenia, ktoré pomôžu za menej peňazí oveľa skôr, ako môže byť obchvat realitou. Ale nie je korektné a poctivé operovať tisíckami nákladných vozidiel, keď v skutočnosti takéto počty cez Prešov nejazdia.

Povedzte mi, koľkýkrát ste dnes (14. 2., pozn. aut.) v Prešove? A ako dlho trvali vaše návštevy v tomto meste?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UVY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4UVY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  2. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  3. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  4. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  5. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  9. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  10. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  1. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  2. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  3. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  4. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  5. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  6. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  7. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  8. Nechceli ich pustiť na pozemok
  9. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  10. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 38 434
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 19 447
  3. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 19 024
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 16 487
  5. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 272
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 13 183
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 908
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 679
  9. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 476
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Obchvaty Prešova

Neprehliadnite tiež

V Milhosti našli mŕtveho pätnásťročného chlapca

Pochádzal z Maďarska, telo objavili tesne za hranicou na slovenskej strane.

Ilustračné foto.

Nelegálne luxusné apartmány na Alpinke už videl stavebný úrad, mesto aj lesy

Exmanažér VSŽ Bilík: Dúfam, že búrať nebudem musieť, pokuty zaplatím.

Bývalý viceprezident železiarní Bilík je vášnivým golfistom.

Cyklistku zrazil vodič dverami, skejtbordistu zachytilo auto

Na cestách pribúdajú ťažké zranenia, vznikajú z nepozornosti.

Cyklistka utrpela zranenia.
Výberové konanie na predsedu krajského súdu vyhrala žena. Na ťahu je ministerka, ktorá víťaza vymenovať môže a nemusí.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hygienik Mikas: Ťažko sa mi pracovalo za Pellegriniho aj Matoviča

Ján Mikas vraj netušil, že zo sanitárnych dní v nedeľu vznikne taký politický problém.

Hlavný hygienik SR, Ján Mikas
Ilustračné foto
Obvinený Norbert Bödör prichádza na Špecializovaný trestný súd
Píše Martin Kugla

Miklošovo zrkadlo koaličnej krízy zlyhalo

A ukazuje, kam smeruje Matovičova vláda.

Podpredseda Za ľúdi Juraj Šeliga a šéf Národnej rady Boris Kollár počas rozpravy.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop