Korzár logo Korzár Prešov

Analytik: Cez Prešov tisícky nákladných áut v skutočnosti nejazdia

Bojujú len za obchvat a nevidia iné riešenia? Aj tak to vidí Ján Kovalčík.

Prešovská doprava. Stále tu trvá mimoriadna situácia.Prešovská doprava. Stále tu trvá mimoriadna situácia. (Zdroj: Mária Pihuličová)

Pred pár dňami sa v prešovskom Wave klube konala diskusia Café Európa v duchu témy Aký obchvat Prešov potrebuje? Diskusie sa zúčastnili viceprimátor Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík. Po besede sprevádzanej emóciami sme si všetko s analytikom zrekapitulovali ešte raz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte raz zhodnoťme, aký obchvat podľa vás Prešov potrebuje?

Prešov potrebuje obchvat, ktorý sa bude dať zaplatiť, aby sa mesto na ďalších 5-10 rokov nezaseklo na sľubovaní niečoho, na čo sa nenájdu peniaze.

Sľubuje sa stále. Čo však vy ako analytik reálne navrhujete?

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto pohľadu považujem za dôležité ešte stále v tejto fáze sa pozrieť na to, či neexistuje efektívnejšie riešenie s podstatne nižšími nákladmi. Podklady, ktoré doteraz sú k dispozícii, naznačujú, že kombinácia D1 a východného obchvatu môže byť takisto pomerne vysoko efektívne riešenie a výrazne lacnejšie.

Vy ste však názoru, že Prešovčania až príliš lobujú za obchvat.

Ešte dôležitejšie je uvedomiť si, že Prešov nepotrebuje len obchvaty. V Prešove sa prehnaná pozornosť sústreďuje na obchvaty, ktoré v skutočnosti riešia menšiu časť dopravného problému. Väčšina zaťaženia ciest v Prešove je spôsobená dopravou do mesta a v rámci mesta.

Teda obchvat je podľa vás bezpredmetný?

Obchvat odvedie z mesta len tranzitnú dopravu, ktorej nie je až tak veľa. A možno časť dochádzajúcich do Prešova využije nejaký úsek obchvatu.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je až tak veľa tranzitu? Skúste byť konkrétnejší.

Podľa podkladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) kombinácia juhozápadného a severného obchvatu Prešova v skutočnosti odľahčí vnútromestské komunikácie len o 17 %. Čo je evidentné, že obchvat nie je riešením rozhodujúcich problémov v Prešove.

Bolo by fér, keby politici v Prešove povedali otvorene, že obchvat tu nebude kompletný najmenej sedem rokov. To hovorím o scenári, keby sa naozaj našli peniaze aj na financovanie celého severného obchvatu, ktorý je enormne drahý. Ak sa nájdu, tak najmenej do 2023, pravdepodobne ešte dlhšie, obchvat nebude kompletný.

Preto je v Prešove veľmi potrebná otvorená diskusia aj reálne kroky, aby sa využili možnosti menších riešení, ktoré pomôžu Prešovu oveľa skôr.

SkryťVypnúť reklamu

Počas diskusie ste však od viceprimátora počuli, že radnica nečinne nečaká a koná aj tie menšie kroky.

Je pravda, že niektoré menšie riešenia sú tu momentálne otvorené, aj radnica sa o ne usiluje, ale vidím tu dosť výrazné podceňovanie potenciálu verejnej dopravy.

Napríklad problém dlhých kolón v rannej špičke od Sabinova by sa dal výrazne zmenšiť zabezpečením dodatočných vlakov. Je absurdné, že na takejto spojnici Sabinov – Prešov – Košice a na spojnici 2. a 3. najväčšieho mesta v krajine máme iba hodinový takt a dokonca v rannej špičke sú 2-hodinové prestávky medzi vlakmi. To je úplne absolútne nevyužívanie potenciálu verejnej dopravy.

Namiesto toho, aby sa za málo peňazí využila infraštruktúra, ktorú tu máte a netreba ďalej investovať, treba vyčleniť možno 2 milióny na prevádzku dodatočných vlakov ročne, tento potenciál sa nevyužíva, hoci by to mohlo priniesť výrazné zlepšenie v priebehu jedného roka.

Celá pozornosť sa upriamuje na obchvat, ktorý je jednak enormne drahý a jednak jeho príprava a výstavba potrvá ešte najmenej 7 rokov.

Preferujete upriamiť pozornosť na verejnú dopravu a vlaky. Čo však so stovkami obyvateľov regiónu mimo železničnej trate?

Je veľmi dôležité, aby objednávatelia verejnej dopravy začali spolu užšie kooperovať. Je potrebné, aby objednávka župy na autobusovú dopravu sa presmerovala spôsobom, že bude dopĺňať železničnú dopravu. Čiže namiesto paralelných autobusov s vlakom sa tu posilní železničná doprava z obcí, ktoré nie sú obslúžiteľné vlakmi k najbližším staniciam. Práve tak, aby bolo pre ľudí efektívne využívať verejnú dopravu aj v prípade, že ju v svojej blízkosti nemajú.

Na to treba skoordinovať cestovné poriadky, aby ľudia mohli cestovať na jeden lístok a je dôležité urobiť všetko pre to, aby mali patričný komfort na úrovni tohto storočia.

Paradoxne, pozornosť politikov sa združuje na tie najnákladnejšie projekty. Či už sú to obchvaty, alebo sú to nákupy nových vlakových súprav, ale v skutočnosti riešenia, ktoré si vyžadujú oveľa menšie náklady, stoja často bokom pozornosti.

Prečítajte si tiež: Dopravu v Prešove najlepšie poznajú v Bratislave Čítajte 

Podľa vás teda riešením by bolo vyššie použitie vlakovej dopravy. Čo však s tým tranzitom? Prečo musí ísť do Prešova, ak by ho mohol obísť? Hovoríme o 17 % kamiónov.

Aby sme sa rozumeli, tu sa veľmi často operuje vymyslenými údajmi o počte kamiónov.

Dobre. Aké sú potom reálne?

Reálne údaje má k dispozícii diaľničná spoločnosť a mala by ich konečne zverejniť.

Prečo nie sú zverejnené, viete to?

To sa pýtajte diaľničnej spoločnosti.

Ak nie sú tieto údaje reálne (17 %), s akými potom pracujete vy?

Vychádzam z údajov, ktoré sú k dispozícii z celoštátneho sčítania dopravy a takisto smerového prieskumu tranzitnej dopravy v Prešove, ktoré si objednala NDS v roku 2015 a takisto nie je zverejnený. Z toho vychádzajú čísla ťažkých nákladných vozidiel podstatne nižšie.

Tak vlastne Prešovčania podľa vás len zveličujú?

Ja nechcem ten problém podceňovať, určite Prešov potrebuje dopravné riešenia, potrebuje obchvat a potrebuje aj riešenia, ktoré pomôžu za menej peňazí oveľa skôr, ako môže byť obchvat realitou. Ale nie je korektné a poctivé operovať tisíckami nákladných vozidiel, keď v skutočnosti takéto počty cez Prešov nejazdia.

Povedzte mi, koľkýkrát ste dnes (14. 2., pozn. aut.) v Prešove? A ako dlho trvali vaše návštevy v tomto meste?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4UVY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 332
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 084
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 663
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 895
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 904
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 461
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 991
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 494
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 219
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 852
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 184
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 461
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 991
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 494
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 219
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 852
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 184
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu