PREŠOV. Koľko je vlastne úradníkov na prešovskom mestskom úrade?
Preveriť reálne počty určili poslanci uznesením hlavnému kontrolórovi mesta.
Ten mal skontrolovať počet zamestnancov v rámci úradu k 2. januáru 2017.
Sú na materskej, nie sú zastupované
Rozpočet na 2017 bol schválený na počet 246 zamestnancov, vrátane primátorky, jej zástupcov a hlavného kontrolóra, bez mestskej polície a opatrovateliek.
Kontrolou bolo zistené, že fyzický stav k 2. 1. 2017, s tými, s ktorými bola podpísaná pracovná zmluva, je 261.
Ak sa odrátajú zamestnanci, ktorí sú na materských dovolenkách či dlhodobej PN, vyjde číslo 252 zamestnancov.
Pritom 6 zamestnankýň na materskej dovolenke nemalo zastupovanie.
„Napočítaný stav na plné úväzky je 238,9. Je tu jeden problém, a to materských dovoleniek, kde zo 14 žien, ktoré sú na materskej, 6 nie je zastupovaných nikým,“ povedal hlavný kontrolór.
Ako vysvetlil, ak by sa teda rozhodli prísť do práce, stav zamestnancov by v tomto prípade stúpol.
Pre zistenie funkčného stavu odrátavali rodičovské a materské. „Výsledný počet pracujúcich zamestnancov je 247,“ spočítal Ernst.
Tento počet by mal byť uvedený v platnom Organizačnom poriadku mesta Prešov. Tu však dochádza k rozdielu 13 zamestnancov.
Aktualizovať a presne určiť
Navrhované opatrenia sa týkajú práve spomínaného organizačného poriadku mestského úradu, keďže nesedí s tým, čo je deklarované.
Kontrolór preto medzi navrhovanými opatreniami určil aktualizáciu organizačného poriadku tak, aby sedeli počty.
Taktiež v Dodatku č. 3 k predmetnému organizačnému poriadku určiť potrebný počet zamestnancov na úrade v jednotlivých útvaroch mestského úradu.
Len tak lietajú počty?
V diskusii sa prihlásil poslanec Martin Ďurišin (Lepší Prešov) s otázkou, koľko je teda vlastne zamestnancov na úrade – 247 alebo 234?
„Trinásť ľudí nám tu podľa všetkého lieta hore dole a nevieme, aký je stav alebo nechceme vedieť?“
Tiež sa zaujímal, kto je vlastne zodpovedný za neskoré zverejnenie organizačnej štruktúry.
Miroslav Benko (Smer-SD) zhrnul čísla meniace sa v rýchlom slede. Na decembrovom zastupiteľstve schválili rozpočet na 246 zamestnancov, 29. 12. bol podpísaný dodatok organizačného poriadku, kde bol uvedený počet 234.
K 2. 1. 2017 však už bolo určené 247 pracovníkov. „Krajšie je 234 ako 247? Pre mňa za mňa nech pracuje aj 300 ľudí, ale ty si raz spomínala, že by tu malo byť 197 pracovníkov, tak nám to ukázal audit,“ povedal Benko smerom k primátorke.
„Mňa najviac irituje to, že sme stále oklamaní. Nerozpráva sa o zajacoch, ale sú to ľudia, zamestnanci, kde ty, aj pani prednostka, by ste mali mať prehľad, to musí sedieť presne ako má byť,“ konštatoval Benko.
Poslanec: Mesto akoby sa obrnilo
Richard Drutarovský (Nova) poukazoval na fungovanie v iných samosprávach, kde je taká transparentnosť mesta, že si občania presne môžu pozrieť, ktorý pracovník je kde, dokonca nechýba i online príznak o jeho (ne)prítomnosti.
„Keby sme toto mali v Prešove, vôbec by sme nemuseli riešiť kontroly,“ konštatoval Drutarovský.
Hlavný kontrolór reagoval, že mesto nepotrebuje audit personálny, ale kompetenčný, aby každý vedel, čo má robiť.
Primátorka Andrea Turčanová (KDH) s jeho slovami súhlasila a potvrdila, že „potrebujeme nastaviť procesy“.
Podotkla tiež, že napríklad kvôli maródkam museli navyšovať stav zamestnancov na stavebnom úrade, lebo nestíhali plniť lehoty.
Primátorka si priznala a ospravedlnila sa za chybu v dodatku, kde bolo 234 zamestnancov, keď robila zmeny pri presunoch oddelení.
Prednostka Marta Dolhá potvrdila, že k 2. 1. 2017 je zamestnaných 247 ľudí. Tiež dodala, že dodatok náležite opravia.
Na otázku, kto je zodpovedný za oneskorené zverejnenie, odpovedala, že „dodatok bol odoslaný včas a čo sa týka zverejnenia na webe, to má na starosti oddelenie podporných činností“.
Opatrenia je nariadené splniť do 30. marca 2017.
Tento článok vyšiel v týždenníku MY Prešovské noviny č. 11/2017, v predaji od stredy 22. 3. do utorka 28. 3.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári