Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen
Pridajte si svoje mesto

Cestári v Prešovskom kraji hovoria o najťažšej zime za 12 rokov

Predbežné náklady na údržbu sú už o 30 percent vyššie ako pred rokom.

ilustračné(Zdroj: TASR/Roman Hanc)

PREŠOV. Hoci sa zimná sezóna pracovníkov Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja (SÚC PSK) stále neskončila, už teraz ju z hľadiska údržby zjazdnosti ciest označujú za najťažšiu za posledných dvanásť rokov.

Ako informoval Jozef Havrila poverený vedením SÚC PSK, sezóna je špecifická tým, že sa začala veľmi skoro.

V severných okresoch kraja začali so zimnou údržbou komunikácií už začiatkom októbra minulého roka.

Dlhá zima

V plnej sile zima udrela v novembri a štatisticky najviac výkonov mali cestári v decembri.

"Mali sme veľmi vysoké výkony najmä na prelome mesiaca november a december. Boli dni, keď za 24 hodín boli výkony pri posype viac ako 10- až 12-tisíc kilometrov," povedal Havrila.

V novembri boli pri chemickom i pri inertnom posype výkony aj spotreba materiálu v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka dvojnásobná, v decembri bol rozdiel dokonca päťnásobný.

"Stúpli všetky výkonové položky, teda aj spotreba," dodal Havrila.

Do polovice marca prejazdili cestári pri chemickom posype ciest v kraji 195-tisíc kilometrov, čo je oproti celej minuloročnej zime o takmer 77-tisíc kilometrov viac.

Pri posype inertným materiálom to bolo 115-tisíc km, predtým o polovicu menej.

Trojnásobne narástli aj výkony pri pluhovaní, keďže v dôsledku veľkého množstva dní, keď snežilo, najazdili cestári doteraz zhruba 320-tisíc kilometrov. "V týchto intenciách boli aj spotreby materiálov," uviedol Havrila.

Najviac snehu nebolo v Tatrách

Ako zdôraznil vedúci odboru prevádzky SÚC PSK Miroslav Milý, zaujímavosťou je, že po prvýkrát po dlhých rokoch musela každá oblasť nasadzovať snehové frézy na odpratávanie snehu.

Najväčšie problémy zaznamenali počas sezóny v úsekoch horských priechodov Vernár, Podspády a Magura, úsek Obručné - Čirč, cesty v okolí Medzilaboriec a vodnej nádrže Starina.

"Zaujímavé tiež bolo, že spád snehu bol v niektorých obdobiach viac výraznejší v týchto oblastiach ako v tatranskej oblasti," dodal Milý.

Významnou a už osvedčenou pomocou pri monitorovaní a následnej efektívnej údržbe ciest sú pre cestárov meteostanice.

"Slúžia na to, aby naši dispečeri získali prehľad o situácii na cestách. Ukazujú vonkajšiu teplotu, teplotu vozovky, prípadne silu vetra. Máme na nich inštalované aj kamery, ktoré ukazujú priamy pohľad na cestu, čo je veľkou pomocou pre našich dispečerov," informoval Milý.

V celom kraji majú cestári rozmiestnených 22 meteostaníc, do konca apríla k nim má pribudnúť ďalších 25.

Zatiaľ šesť miliónov

Predbežné náklady na zimnú údržbu ciest 2. a 3. triedy vyčíslila Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja zatiaľ na šesť miliónov eur, čo je finančný nárast oproti minulej zime približne o 30 percent.

"To však ešte nie je záverečný účet za zimnú údržbu ciest. Zima sa v našich podmienkach ešte neskončila a ešte trvá v tých severnejších okresoch," dodal Havrila.

Vlani cestári poslednýkrát zasahovali 25. apríla v oblasti Zamaguria.

Téma: Zima


Článok je zaradený aj do ďalších tém Údržba

Neprehliadnite tiež

Mladíka zo Svinej obvinili zo znásilnenia imobilnej sestry

Pristihli ho priamo pri čine v rodinnom dome rodičov.

Smrad na daňovom úrade: Plné boli umývadlá aj záchody

V novej budove sú sotva dva týždne.

Trojročnému dievčatku leteli na pomoc záchranári

K havárii došlo medzi obcami Bidovce a Čakanovce.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 248
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 316
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 446
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 119
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 046
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 912
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 738
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 657
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 503
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 888

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop