Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 17. december, 2017 | Meniny má Kornélia
Pridajte si svoje mesto

Prešovčania pritvrdzujú: Opäť blokujú dopravu a píšu prezidentovi

V meste sa chystá ďalší protest.

OZ Lepší Prešov. Zľava René Polačok, Jozef Baran (predseda), Jaroslav Pulík.(Zdroj: Mária Pihuličová)

PREŠOV. Členovia Občianskeho združenia Lepší Prešov sa naďalej angažujú v otázke dopravnej situácie v Prešove.

Pred pár dňami usporiadali stretnutie k doprave, kde pozvali zástupcov jednotlivých strán.

K najbližším aktivitám patrí v poradí už tretia blokáda dopravy.

V Bratislave tiež môžu očakávať listy z Prešova.

Termíny sú stále neznáme

V rámci ďalšej tlačovej konferencie Igor Kobulský zhrnul genézu vývoja dopravy v Prešove.

Podľa jeho slov na predošlej tlačovej konferencii opäť všetci zainteresovaní potvrdili, že D1 je potrebná a nedá sa spochybniť.

„Avšak, nedozvedeli sme sa termín,“ povedal Kobulský.

Ako skonštatoval, dlhodobo mali informácie o tom, že sa malo začať s prácami v marci tohto roku, nestalo sa tak.

Pritom pokiaľ ide o otázku severného obchvatu, prvá časť už je kompletne pripravená, čaká sa na vyhlásenie súťaže. Tá by mala byť realizovaná do konca tohto roku.

Pokiaľ ide o druhú časť, aktuálne sa uvažuje, aby sa nerealizovala v celom, ale len v polovičnom profile.

Pri myšlienke východného obchvatu „bol z každého smeru zamietnutý z x dôvodov“.

Pri severnom obchvate sú už totiž vypracované zmluvy o budúcich zmluvách, trasovanie, geologický výskum, tiež sú tam prípravné práce.

Na prvú etapu R4 už boli vynaložené prostriedky v objeme 21 miliónov eur.

„Pri otázke východného obchvatu nie je urobená ani čiarka," skonštatoval Kobulský.

Podľa analýz sa pritom od prvotného kroku po realizáciu projektu počíta v rámci časového úseku so 14 rokmi.

Nielen kvôli Prešovu

Ako zdôraznil predseda združenia Lepší Prešov Jozef Baran, cieľom medializovaných úprav trasy severného obchvatu je hlavne „šetriť za každú cenu“.

Aj nedávne vyjadrenie ministra financií, že Prešov žiada na obchvaty 900 miliónov eur, pokladá za skreslené.

„Diaľnica D1, teda ten západný obchvat, nie je vynútenou investíciou Prešova, je súčasťou diaľničnej siete Bratislava – Košice. Tá je vo vyhlásení vlády dlhodobo ako priorita. Nemala by sa brať do nákladov, ktoré požaduje Prešov,“ povedal Baran.

Vybudujte nám infraštruktúru

Igor Kobulský okrem iného porovnal rozdiel medzi Prešovom a Bratislavou. To, že sa okolo hlavného mesta stavia obchvat, nespochybňuje nikto.

„Ale prehliada sa fakt, že tam ide 1,7 miliardy eur od daňových poplatníkov, teda aj od nás, východniarov. Pri 100 miliónoch okolo Prešova na D1 je to už problém. My od vlády nežiadame – dajte nám stimuly, ale vybudujte nám aspoň infraštruktúru,“ povedal Igor Kobulský.

Aktuálne prebiehajú merania

V súčasnosti sa vykonáva do konca marca zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti meranie intenzity dopravy v Prešove.

„Je predpoklad, že intenzita dopravy potvrdí opodstatnenosť prvej etapy severného obchvatu v plnom profile,“ podotkol Baran.

Pri druhej etape je stále otvorená otázka šetrenia, čo však nemusí byť v dlhodobom horizonte prospešné.

„Teraz ušetríme pri polovičnom profile napríklad 200 miliónov eur, ale potom to bude treba časom dobudovať a cena bude možno aj trojnásobná. My ako občianske združenie musíme krátkodobé riešenia odmietnuť,“ zdôraznili členovia OZ Lepší Prešov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Dopravu v Prešove ochromilo vyše tristo protestujúcich

Začínajú protesty

V piatok sa opäť chystá už ďalší protest. Tentoraz tretí v poradí, paralelne na troch miestach – na Levočskej (na spoločnej autobusovej zastávke MHD a SAD), Ul. Armádneho gen. Svobodu (pre predajňou InterSport) a na Vranovskej ulici v mestskej časti Nižná Šebastová (pred nákupným strediskom Coop Jednota).

Ďalšia skupina bude protestovať priamo v Bratislave, kto má záujem, môže sa prihlásiť, zabezpečená bude strava i cesta autobusom.

Začiatok protestu bude v piatok 31. marca o 16.00 hod. Trvať by mal jednu hodinu.

Tieto protesty avizovali už v decembri.

„Očakávali sme zo strany vlády pružnejšiu reakciu už na našu prvú výzvu, ktorú sme adresovali 21. 12. 2016,“ povedal Baran. Keďže nedostali odpoveď, vtedy ani po proteste vo februári, píšu do Bratislavy opäť.

Posielajú otvorené listy

Zástupcovia OZ Lepší Prešov tentoraz posielajú prezidentovi a predsedovi vlády otvorené listy so žiadosťou o vyriešenie otázky v Prešove.

„Bez dobudovania diaľnice D1 – juhozápadného obchvatu a R4 – severného obchvatu nie je možné dopravnú situáciu v meste Prešov riešiť,“ apelujú v liste.

Zároveň vyzývajú vládu o vyjadrenie postoja, inak by pristúpili k ďalšiemu kroku v podobe súdnej cesty.

„V prípade, že vláda nebude na tento stav účinne reagovať v lehote do 30 dní, Občianske združenie Lepší Prešov bude iniciovať hromadné súdne žaloby a žiadať finančné odškodnenie od štátu za negatívne a škodliví dopady na zdravie a životné prostredie obyvateľov,“ uvádzajú v liste.

Vychádzajú z relevantných meraní

Obdobný príklad pre svoj postoj našli v susedných Čechách, kde súd potvrdil finančné odškodnenie

obyvateľov, ktorí boli dlhodobo zaťažovaní negatívnymi dopadmi dopravy – hlukom, vibráciami a škodlivými emisiami.

Takáto situácia je podľa nich aj v Prešove.

„Aktuálne máme k dispozícii jedno akreditované meranie, kde hladiny hluku boli prekročené až o 50 %,“ povedal Baran

„Chceme upozorniť vládu, že okrem blokácie existuje aj možnosť, že to, čo chce vláda za každú cenu šetriť, môže stratiť v prípade, že bude odďaľovať výstavbu severného obchvatu tým, že v prípade podania súdnych žalôb môže štát prísť o značné množstvo prostriedkov,“ povedal Jozef Baran na margo krajnej možnosti, ak by vláda opäť nereagovala ani na tento otvorený list.

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Obdarovávanie je odjakživa súčasťou ľudských vzťahov

Prítomnosť ducha Vianoc záleží len od nás.

V Perinbabe Juraj Jakubisko vešal hercov na hollywoodske šnúrky

Digitálna technológia mu otvorila možnosti.

Ondřej Vetchý: Do všetkého idem na plné pecky

V rozpakoch pripomína mladého čerta Vraníka, ktorého stvárnil v rozprávke.

ROZHOVOR

Vlastimil Harapes: V Košiciach sa cítim doma, žila tu moja mama

Aký má vzťah k Vianociam a k metropole východu?

Príbehy Košičanov, ktorí pre náboženstvo okúsili zlobu režimu

Ján Vecan Vianoce 1985 takmer nestihol pre pašovanie Biblií

Ako zvestovať evanjelium vo väzení? Nechať sa tam zavrieť.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 392
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 945
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 809
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 908
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 686
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 424
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 376
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 322
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 108
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 979

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop