PREŠOV. Členovia Občianskeho združenia Lepší Prešov sa naďalej angažujú v otázke dopravnej situácie v Prešove.
Pred pár dňami usporiadali stretnutie k doprave, kde pozvali zástupcov jednotlivých strán.
K najbližším aktivitám patrí v poradí už tretia blokáda dopravy.
V Bratislave tiež môžu očakávať listy z Prešova.
Termíny sú stále neznáme
V rámci ďalšej tlačovej konferencie Igor Kobulský zhrnul genézu vývoja dopravy v Prešove.
Podľa jeho slov na predošlej tlačovej konferencii opäť všetci zainteresovaní potvrdili, že D1 je potrebná a nedá sa spochybniť.
„Avšak, nedozvedeli sme sa termín,“ povedal Kobulský.
Ako skonštatoval, dlhodobo mali informácie o tom, že sa malo začať s prácami v marci tohto roku, nestalo sa tak.
Pritom pokiaľ ide o otázku severného obchvatu, prvá časť už je kompletne pripravená, čaká sa na vyhlásenie súťaže. Tá by mala byť realizovaná do konca tohto roku.
Pokiaľ ide o druhú časť, aktuálne sa uvažuje, aby sa nerealizovala v celom, ale len v polovičnom profile.
Pri myšlienke východného obchvatu „bol z každého smeru zamietnutý z x dôvodov“.
Pri severnom obchvate sú už totiž vypracované zmluvy o budúcich zmluvách, trasovanie, geologický výskum, tiež sú tam prípravné práce.
Na prvú etapu R4 už boli vynaložené prostriedky v objeme 21 miliónov eur.
„Pri otázke východného obchvatu nie je urobená ani čiarka," skonštatoval Kobulský.
Podľa analýz sa pritom od prvotného kroku po realizáciu projektu počíta v rámci časového úseku so 14 rokmi.

Nielen kvôli Prešovu
Ako zdôraznil predseda združenia Lepší Prešov Jozef Baran, cieľom medializovaných úprav trasy severného obchvatu je hlavne „šetriť za každú cenu“.
Aj nedávne vyjadrenie ministra financií, že Prešov žiada na obchvaty 900 miliónov eur, pokladá za skreslené.
„Diaľnica D1, teda ten západný obchvat, nie je vynútenou investíciou Prešova, je súčasťou diaľničnej siete Bratislava – Košice. Tá je vo vyhlásení vlády dlhodobo ako priorita. Nemala by sa brať do nákladov, ktoré požaduje Prešov,“ povedal Baran.
Vybudujte nám infraštruktúru
Igor Kobulský okrem iného porovnal rozdiel medzi Prešovom a Bratislavou. To, že sa okolo hlavného mesta stavia obchvat, nespochybňuje nikto.
„Ale prehliada sa fakt, že tam ide 1,7 miliardy eur od daňových poplatníkov, teda aj od nás, východniarov. Pri 100 miliónoch okolo Prešova na D1 je to už problém. My od vlády nežiadame – dajte nám stimuly, ale vybudujte nám aspoň infraštruktúru,“ povedal Igor Kobulský.
Aktuálne prebiehajú merania
V súčasnosti sa vykonáva do konca marca zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti meranie intenzity dopravy v Prešove.
„Je predpoklad, že intenzita dopravy potvrdí opodstatnenosť prvej etapy severného obchvatu v plnom profile,“ podotkol Baran.
Pri druhej etape je stále otvorená otázka šetrenia, čo však nemusí byť v dlhodobom horizonte prospešné.
„Teraz ušetríme pri polovičnom profile napríklad 200 miliónov eur, ale potom to bude treba časom dobudovať a cena bude možno aj trojnásobná. My ako občianske združenie musíme krátkodobé riešenia odmietnuť,“ zdôraznili členovia OZ Lepší Prešov.

Začínajú protesty
V piatok sa opäť chystá už ďalší protest. Tentoraz tretí v poradí, paralelne na troch miestach – na Levočskej (na spoločnej autobusovej zastávke MHD a SAD), Ul. Armádneho gen. Svobodu (pre predajňou InterSport) a na Vranovskej ulici v mestskej časti Nižná Šebastová (pred nákupným strediskom Coop Jednota).
Ďalšia skupina bude protestovať priamo v Bratislave, kto má záujem, môže sa prihlásiť, zabezpečená bude strava i cesta autobusom.
Začiatok protestu bude v piatok 31. marca o 16.00 hod. Trvať by mal jednu hodinu.
Tieto protesty avizovali už v decembri.
„Očakávali sme zo strany vlády pružnejšiu reakciu už na našu prvú výzvu, ktorú sme adresovali 21. 12. 2016,“ povedal Baran. Keďže nedostali odpoveď, vtedy ani po proteste vo februári, píšu do Bratislavy opäť.
Posielajú otvorené listy
Zástupcovia OZ Lepší Prešov tentoraz posielajú prezidentovi a predsedovi vlády otvorené listy so žiadosťou o vyriešenie otázky v Prešove.
„Bez dobudovania diaľnice D1 – juhozápadného obchvatu a R4 – severného obchvatu nie je možné dopravnú situáciu v meste Prešov riešiť,“ apelujú v liste.
Zároveň vyzývajú vládu o vyjadrenie postoja, inak by pristúpili k ďalšiemu kroku v podobe súdnej cesty.
„V prípade, že vláda nebude na tento stav účinne reagovať v lehote do 30 dní, Občianske združenie Lepší Prešov bude iniciovať hromadné súdne žaloby a žiadať finančné odškodnenie od štátu za negatívne a škodliví dopady na zdravie a životné prostredie obyvateľov,“ uvádzajú v liste.
Vychádzajú z relevantných meraní
Obdobný príklad pre svoj postoj našli v susedných Čechách, kde súd potvrdil finančné odškodnenie

obyvateľov, ktorí boli dlhodobo zaťažovaní negatívnymi dopadmi dopravy – hlukom, vibráciami a škodlivými emisiami.
Takáto situácia je podľa nich aj v Prešove.
„Aktuálne máme k dispozícii jedno akreditované meranie, kde hladiny hluku boli prekročené až o 50 %,“ povedal Baran
„Chceme upozorniť vládu, že okrem blokácie existuje aj možnosť, že to, čo chce vláda za každú cenu šetriť, môže stratiť v prípade, že bude odďaľovať výstavbu severného obchvatu tým, že v prípade podania súdnych žalôb môže štát prísť o značné množstvo prostriedkov,“ povedal Jozef Baran na margo krajnej možnosti, ak by vláda opäť nereagovala ani na tento otvorený list.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári