Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 19. apríl, 2021 | Meniny má JelaKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Ondrej Matej o obchvate: Navrhovaná štyristomiliónová úspora je nezmysel

Podľa dopravného odborníka nemá zmysel čakať, hrozilo by viac rizík.

Ondrej Matej.Ondrej Matej. (Zdroj: Michal Frank)

PREŠOV. Téma obchvatu Prešova vyvoláva slovné prestrelky po celom Slovensku. Netýka sa len krajského mesta, ale celkovej dopravnej situácie na východe. Čo tvrdí predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo ONDREJ MATEJ?

S Prešovčanom Ondrejom Matejom, bývalým poslancom NR SR, sme sa zhovárali o dopravnej situácii. Tvrdí, že zmena plánu by štyristomiliónovú úsporu nepriniesla a štát by mal čím skôr začať stavať.

Začnime obchvatom. Ministerstvo dopravy má pripravený variant, ktorý bol spochybnený, že je drahý. Je to skutočne tak?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Boli sme na inštitúte veľmi prekvapení, keď sa začalo hovoriť o tom, že obchvaty má Prešov dokonca dva, a že sú predražené a neriešia danú situáciu, s odvolaním sa na metódu Hodnota za peniaze. V prvom rade v tomto prípade nejde o obchvaty, ale o nadradenú dopravnú infraštruktúru. Medzinárodné koridory, diaľnica D1, rýchlostná komunikácia R4, ako súčasť medzinárodnej cesty E/371. V čase , keď sa pripravovalo trasovanie R4, došlo k spochybneniu z dôvodu, že je to vraj predražené o 400 miliónov eur, čo bola konštatácia ministra financií.

Dali sme si tú námahu, pozreli sme sa na tie čísla bližšie. Plánovaný úsek D1 sever-juh, po vyrokovanej šesťpercentnej zľave, je 356 miliónov. Pre férovosť porovnávania sme zobrali štátnu expertízu celého úseku R4, to je 500 miliónov, čiže predpokladané náklady by boli 856 miliónov eur. Keďže dnes sme v stave nedostatku stavebných prác a poznáme ceny, môže to byť menej.“

SkryťVypnúť reklamu

Hovorilo sa o výraznejšej úspore.

„Medzitým prišli analytici z inštitútu finančnej politiky ministerstva financií s tým, že východný obchvat by bol pre Prešov lepším východiskom a celé by to stálo o 400 miliónov menej. Hľadali sme tieto peniaze. D1 by ostala nezmenená. Na obchvat R4 sme zobrali údaj 280 miliónov, ktorý niekto spracoval pre inštitút finančnej politiky. Upozorňujem, že je to čistá hypotéza, nie je tam žiadna príprava.

V číselnom vyjadrení nenapísali, že aby boli vyriešené všetky prepravné prúdy, museli by sme ešte urobiť preložku cesty I/68 zo Sabinova. Popod Táborisko, pozdĺž Sekčova a vyšli by sme pri bývalom Baumaxe. Táto cesta by sa musela viesť v husto zastavanom území, odborný odhad podľa ich návrhu je 150 miliónov. Summa summarum, takéto riešenie by stálo 786 miliónov, čiže o 70 menej a nie je nič pripravené.“

SkryťVypnúť reklamu

Jedna vec je možná úspora. No zdržalo by to výstavbu aj časovo?

„Samozrejme. Toto boli len čísla. Zarazilo ma, že ministerstvo financií vyhlási, že je variant o 400 miliónov lacnejší. Dovolím si tvrdiť, že je to nezodpovedné a nezmyselné. Neexistuje taký variant. A ešte keď k tomu pridáme časové riziko, ktoré hrozí, nie sú vykúpené pozemky, celý proces sa môže blokovať, môžu tie náklady ešte narásť.

Toto sme tu už raz mali, porovnám to so situáciou Turany – Hubová, kde sme všetci vedeli, že jediným možným technickým riešením je dlhý tunel Korbelka, nie povrchový variant, ale presne prišla situácia, že to niekto od zeleného stolu povedal, že nebudeme stavať tunelom cez eurofondy, dáme do PPP projektu povrchový variant, lebo to bude o 30 percent lacnejšie a postavíme to o rok skôr. Máme rok 2017, úsek sa ani nezačal stavať a sme naspäť tam, kde sme boli a vraciame sa do roku 2006 a ideme začať odznova. Mohli sme to mať postavené za 700 miliónov, dnes sa cena blíži k jednej miliarde a nemáme na to vyriešené financie...

Upozorňujem na to, že namiesto kontinuálneho stavania neustále meníme priority, hľadáme nové varianty a minuli sa už peniaze na prípravu, výkop, projekty. Koledujeme si o ďalší prúser!“

Ak by prešiel ten druhý variant, museli by sa začať procesy prípravy, výkupov, ale bol by to asi menší komfort pre vodičov. Je to tak?

„Áno, ale verím, že k tomu nedôjde. Medzitým ministerstvo financií prestalo hovoriť o tomto variante, vypočulo si odborné argumenty ministerstva dopravy. Nateraz, ale život ma naučil, že pokiaľ nevidím schválené územné rozhodnutie a stavebné povolenie, ešte stále môže nikto uvažovať o inej trase. Stále tu nie sú vyriešené dva prepravné prúdy bez štvorprúdovej cesty I/68. Uznávam argumenty, že ten tranzit nie je najväčší, ale je. Tí, čo by tadiaľ išli, teraz chodia cez Veľký a Malý Šariš. Obchádzajú to. A pletieme si ešte jednu vec, nemôžeme pliesť medzinárodné prepojenie so zdrojovou dopravou v Prešove.“

Prečo teda vytiahli práve teraz takýto návrh?

„Podľa mňa z dvoch dôvodov. Bolo treba rýchlo dokázať, že analytický tím Hodnoty za peniaze má zmysel a ukázať kvázi na veľkú rybu. Zároveň treba povedať, že pri variante mimoúrovňovej križovatky na D1 sa vybláznili projektanti, čo automaticky znamenalo vyššiu cenu. Tiež bolo chybou rozdelenie R4 na dva úseky.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4VNG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4VNG na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  3. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  4. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  5. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  1. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  2. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  3. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  4. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  5. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  6. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  7. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  8. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  9. AURES Holdings sa vydáva na západ
  10. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 45 542
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 20 423
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 443
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 177
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 011
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 681
  7. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 976
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 847
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 700
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 928
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Smer sa o zmenu pokúšal cez pozmeňujúci návrh aj s amnestiou.

15. apr

Sputnik má Orbán na propagandu.

8 h
Ilustračné foto.

Vláda v piatok prijala uznesenie k zákazu vychádzania.

16. apr

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop