Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Ondrej Matej o obchvate: Navrhovaná štyristomiliónová úspora je nezmysel

Podľa dopravného odborníka nemá zmysel čakať, hrozilo by viac rizík.

Ondrej Matej.Ondrej Matej. (Zdroj: Michal Frank)

PREŠOV. Téma obchvatu Prešova vyvoláva slovné prestrelky po celom Slovensku. Netýka sa len krajského mesta, ale celkovej dopravnej situácie na východe. Čo tvrdí predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo ONDREJ MATEJ?

S Prešovčanom Ondrejom Matejom, bývalým poslancom NR SR, sme sa zhovárali o dopravnej situácii. Tvrdí, že zmena plánu by štyristomiliónovú úsporu nepriniesla a štát by mal čím skôr začať stavať.

Začnime obchvatom. Ministerstvo dopravy má pripravený variant, ktorý bol spochybnený, že je drahý. Je to skutočne tak?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Boli sme na inštitúte veľmi prekvapení, keď sa začalo hovoriť o tom, že obchvaty má Prešov dokonca dva, a že sú predražené a neriešia danú situáciu, s odvolaním sa na metódu Hodnota za peniaze. V prvom rade v tomto prípade nejde o obchvaty, ale o nadradenú dopravnú infraštruktúru. Medzinárodné koridory, diaľnica D1, rýchlostná komunikácia R4, ako súčasť medzinárodnej cesty E/371. V čase , keď sa pripravovalo trasovanie R4, došlo k spochybneniu z dôvodu, že je to vraj predražené o 400 miliónov eur, čo bola konštatácia ministra financií.

Dali sme si tú námahu, pozreli sme sa na tie čísla bližšie. Plánovaný úsek D1 sever-juh, po vyrokovanej šesťpercentnej zľave, je 356 miliónov. Pre férovosť porovnávania sme zobrali štátnu expertízu celého úseku R4, to je 500 miliónov, čiže predpokladané náklady by boli 856 miliónov eur. Keďže dnes sme v stave nedostatku stavebných prác a poznáme ceny, môže to byť menej.“

SkryťVypnúť reklamu

Hovorilo sa o výraznejšej úspore.

„Medzitým prišli analytici z inštitútu finančnej politiky ministerstva financií s tým, že východný obchvat by bol pre Prešov lepším východiskom a celé by to stálo o 400 miliónov menej. Hľadali sme tieto peniaze. D1 by ostala nezmenená. Na obchvat R4 sme zobrali údaj 280 miliónov, ktorý niekto spracoval pre inštitút finančnej politiky. Upozorňujem, že je to čistá hypotéza, nie je tam žiadna príprava.

V číselnom vyjadrení nenapísali, že aby boli vyriešené všetky prepravné prúdy, museli by sme ešte urobiť preložku cesty I/68 zo Sabinova. Popod Táborisko, pozdĺž Sekčova a vyšli by sme pri bývalom Baumaxe. Táto cesta by sa musela viesť v husto zastavanom území, odborný odhad podľa ich návrhu je 150 miliónov. Summa summarum, takéto riešenie by stálo 786 miliónov, čiže o 70 menej a nie je nič pripravené.“

SkryťVypnúť reklamu

Jedna vec je možná úspora. No zdržalo by to výstavbu aj časovo?

„Samozrejme. Toto boli len čísla. Zarazilo ma, že ministerstvo financií vyhlási, že je variant o 400 miliónov lacnejší. Dovolím si tvrdiť, že je to nezodpovedné a nezmyselné. Neexistuje taký variant. A ešte keď k tomu pridáme časové riziko, ktoré hrozí, nie sú vykúpené pozemky, celý proces sa môže blokovať, môžu tie náklady ešte narásť.

Toto sme tu už raz mali, porovnám to so situáciou Turany – Hubová, kde sme všetci vedeli, že jediným možným technickým riešením je dlhý tunel Korbelka, nie povrchový variant, ale presne prišla situácia, že to niekto od zeleného stolu povedal, že nebudeme stavať tunelom cez eurofondy, dáme do PPP projektu povrchový variant, lebo to bude o 30 percent lacnejšie a postavíme to o rok skôr. Máme rok 2017, úsek sa ani nezačal stavať a sme naspäť tam, kde sme boli a vraciame sa do roku 2006 a ideme začať odznova. Mohli sme to mať postavené za 700 miliónov, dnes sa cena blíži k jednej miliarde a nemáme na to vyriešené financie...

Upozorňujem na to, že namiesto kontinuálneho stavania neustále meníme priority, hľadáme nové varianty a minuli sa už peniaze na prípravu, výkop, projekty. Koledujeme si o ďalší prúser!“

Ak by prešiel ten druhý variant, museli by sa začať procesy prípravy, výkupov, ale bol by to asi menší komfort pre vodičov. Je to tak?

„Áno, ale verím, že k tomu nedôjde. Medzitým ministerstvo financií prestalo hovoriť o tomto variante, vypočulo si odborné argumenty ministerstva dopravy. Nateraz, ale život ma naučil, že pokiaľ nevidím schválené územné rozhodnutie a stavebné povolenie, ešte stále môže nikto uvažovať o inej trase. Stále tu nie sú vyriešené dva prepravné prúdy bez štvorprúdovej cesty I/68. Uznávam argumenty, že ten tranzit nie je najväčší, ale je. Tí, čo by tadiaľ išli, teraz chodia cez Veľký a Malý Šariš. Obchádzajú to. A pletieme si ešte jednu vec, nemôžeme pliesť medzinárodné prepojenie so zdrojovou dopravou v Prešove.“

Prečo teda vytiahli práve teraz takýto návrh?

„Podľa mňa z dvoch dôvodov. Bolo treba rýchlo dokázať, že analytický tím Hodnoty za peniaze má zmysel a ukázať kvázi na veľkú rybu. Zároveň treba povedať, že pri variante mimoúrovňovej križovatky na D1 sa vybláznili projektanti, čo automaticky znamenalo vyššiu cenu. Tiež bolo chybou rozdelenie R4 na dva úseky.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  7. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  8. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 694
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 405
  3. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 261
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 600
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 011
  6. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 899
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 813
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304

Blogy SME

  1. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  2. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  3. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  4. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  5. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  6. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  7. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  8. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 9 660
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 639
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 792
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 157
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 866
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 764
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 684
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 512
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

McDonald's v Rusku končí.

McDonald nám nič dobré nepriniesol, hovoria Rusi a chystajú sa otvoriť jeho kópiu.


27. máj
Manželia Mária a Ján Čopovci pomáhajú v Centre podpory pre vojnových utečencov z Ukrajiny v Snine.

V sninskom centre pomohli vyše 300 utečencom.


23. máj
Momentka zo zápasu Kanada - Česko v semifinále MS v hokeji 2022.

Sledujte online prenos.


Sportnet 8 h
Ruský prezident Vladimir Putin.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  2. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  3. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  4. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  5. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  6. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  7. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  8. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 9 660
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 639
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 792
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 157
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 866
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 764
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 684
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 512
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu