Korzár logo Korzár Prešov

Minister v Prešove: Začíname s diaľnicou, hotová bude v roku 2021

Správ, na ktoré Prešovčania i vodiči už roky čakali, sa dočkali vo štvrtok.

(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

PREŠOV. K významnému posunu v rámci nielen prešovskej, ale aj nadregionálnej dopravy došlo vo štvrtok pri návšteve ministra dopravy Arpáda Érseka (Most-Híd).

Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu o vybudovaní úseku D1 Prešov západ – Prešov juh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Diaľnica bude v tomto úseku dlhá 8 kilometrov.

Stavať by sa malo začať 1. júna tohto roku.

Víťazom tendra sa stalo združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia.

Prečítajte si tiež: Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur Čítajte 

Minister s dobrými správami

Pri podpise zmluvy vo štvrtok panovala dobrá nálada.

SkryťVypnúť reklamu

„Som opäť v Prešove. Aby ma tu nezabetónovali, prišiel som povedať nejaké lepšie správy,“ povedal s úsmevom minister.

Zmluva je podpísaná, s prácami sa teda môže začať.

Prečo sa to tak naťahovalo a prečo hlavne posledné obdobie nastalo ohľadom cesty toľko otáznikov, minister zdôvodnil jednoducho. Chcel nájsť dohodu, ktorá by bola prijateľná pre obe strany.

To sa nakoniec podarilo.

„Ide jar, dá sa začať stavať. Fandím tomu, aby cesta bola postavená včas, v dobrej kvalite, aby sa Prešovčanom a okoloidúcim smerom na tranzit Poľsko či Maďarsko uľavilo. To je naším cieľom,“ povedal minister, ktorý má záujem o zlepšenie dopravnej situácie i spojenie Košíc s Bratislavou.

„Ja som nikdy nepovedal, že nechcem stavať diaľnicu. Chcem stavať diaľnice, ale chcem ich stavať tak, aby to bolo pre obidve strany prijateľné,“ zdôraznil Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Dohoda aj na základe úspory

Hoci stavbári diaľnicu postavia za 340 miliónov eur, štát s konzorciom podpísal zmluvu za pôvodne vysúťaženú sumu, teda 356 miliónov eur, v prepočte na jeden kilometer 45 miliónov eur.

Je to tak jedna z najdrahších diaľnic na Slovensku v prepočte na jeden kilometer. Napríklad cena na jeden kilometer stavby tunela Višňové a priľahlých úsekov bola približne 30 miliónov eur.

Zlacnieť diaľnicu umožnia až dodatky, ktoré štát podpíše v najbližších hodinách.

Stavbári štátu ponúkli zľavu 15,2 milióna eur. Pôvodný posudok však hovoril až o zľave šesť percent, teda 21 miliónov eur.

„Vyjednali sme cenu, ktorá je aj pre mňa prijateľná, konzorcium našlo možnosti znížiť ju. Konečná cena diaľnice je o 15,2 milióna nižšia ako bola plánovaná,“ povedal Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálne sa bude pracovať na prvých prípravných prácach ako sú zriadenie staveniska, prístupových ciest a preložiek inžinierskych sietí.

Oficiálne sa potom začne stavať začiatkom júna.

Diskutovanou bola v otázke úseku diaľnice pri Prešove najmä cena.

Kde sa teda našiel kompromis a bude sa sporiť?

„Úspory, ktoré sme dosiahli, vznikli tak, že po jednaní v štatutárnych orgánoch jednotlivých členov nášho združenia sme si znížili vlastný zisk z tejto stavby. Ďalšia zložka sa dosiahla zmenou technických riešení,“ uviedol Róbert Šinály, generálny riaditeľ Eurovia SK.

Cenová ponuka bola podľa neho postavená reálne.

Natíska sa však otázka, či sa ušetrené peniaze neodrazia na kvalite projektu.

„To určite nie, to vám môžem zagarantovať,“ povedal Šilány.

Samotný úsek by mal byť hotový 30. 6. 2021.

Severný obchvat je otvorený

Stavať sa teda začne pri juhozápadnom obchvate, čo je vlastne súčasť diaľnice D1.

Pri otázke severného obchvatu, teda rýchlostnej cesty R4, je to zatiaľ naďalej otvorené.

Diskutuje sa napríklad aj o tom, či stavať v plnom alebo polovičnom profile.

„V krátkej budúcnosti dostaneme čísla o hustote dopravy, aká tam je, a potom budeme rozhodovať o tom, v akom profile. Prvá časť severného obchvatu by mala byť v plnom profile, ale hustota dopravy ukáže,“ povedal minister dopravy.

Financovanie tejto cesty však nie je zabezpečené.

„Hovoríme o uvoľnení dlhovej brzdy, kde by mohli vzniknúť finančné prostriedky, rokuje sa, výsledok neviem. Ja zatiaľ nemôžem vydať povolenie na stavbu, kým nemám finančné krytie,“ dôvodil minister.

Prečítajte si tiež: Érsek: Na obchvate Prešova sa dá ušetriť, ale nie 400 miliónov Čítajte 

Historický moment

Podpis zmluvy potešil aj kompetentných.

Som rád, že sa plní, čo bolo povedané pred rokom, že približne na jar sa môže začať s výstavbou pokračovania D1. Zbytočne došlo k politizovaniu a nervozite, všetko ide, ako bolo dohodnuté. Som rád, že ministerstvo dopravy si plní svoje slovo a že s tou výstavbou sa začne,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Peter Chudík (Smer-SD).

Podľa primátorky Prešova Andrey Turčanovej (KDH) ide o skutočne významný míľnik pre mesto.

„Je to historická chvíľa, lebo konečne sa začína riešiť reálna situácia v Prešove, ktorá bola zanedbaná možno 40 rokov,“ povedala po podpise.

Poďakovala všetkým, ktorí pomohli, i ministrovi, že „napriek tlakom sa rozhodol tento úkon podpisu urobiť a nebráni výstavbe“.

Boj za dopravu sa nekončí

Boj sa však podľa nej nekončí.

„Máme za sebou prvý malý krôčik, začíname druhý boj za obchvat," povedala primátorka na margo severného obchvatu

Prítomní boli s transparentom i členovia združenia OZ Lepší Prešov, ktorí iniciovali za posledné mesiace tri protesty.

Podľa ministra dopravy však neboli smerodajné k tomu, aby sa veci pohli.

„Ľudia majú právo vyjadriť sa aj týmto spôsobom, ale ja si myslím, že na mňa tento nátlak nie je až taký silný, aby som sa rozhodoval na základe týchto občianskych vymožeností. Viem, že je tu situácia zlá a chcem ju riešiť.“

Aktivisti sa z podpisu tešia.

„Hodnotíme pozitívne fakt, že sa podpísala zmluva na výstavbu juhozápadného obchvatu, ale všetci vieme, že k úplnej spokojnosti k tomu, aby nákladný tranzit bol vylúčený z centra Prešova, je potrebné dobudovať aj severný obchvat,“ povedal Jozef Baran, predseda OZ Lepší Prešov.

Podľa neho je rovnako ako diaľnica D1 potrebná aj rýchlostná cesta. Ide o spojenie Bratislavy a Košíc a významnú medzinárodnú cestu.

Aktuálne teda čakajú na vyjadrenie predsedu vlády a prezidenta k listu, ktorý mu pred pár dňami zaslali.

Dobré správy pre vodičov

Na úseku, ktorý sa bude budovať 4 roky, je plánovaný aj vyše 2 kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov.

Tento prešovský obchvat bude obsahovať aj 18 mostov a 6 km protihlukových stien.

Nový vybudovaný úsek by mal vodičom ušetriť cestu o takmer 19 minút.

Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti „osobné autá po vybudovaní diaľnice ušetria 20 percent času proti jazde po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá 27 percent“.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 865
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 064
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 237
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 885
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 924
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 640
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 643
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 590
  1. Anna Miľanová: Moja fotografia: Nežiaduci prienik...
  2. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  3. Peter Gregor: Interview s Petrom Gregorom (cestovateľom a predstaviteľom hudobného žánru Dungeon Synth)
  4. Irena Šimuneková: Kvety našich lesov a lúk
  5. Dominik Sumbal: Pán premiér, Slovensko sa dusí. A Vy Ste ten, kto drží v rukách veko
  6. Vladimír Bojničan: Kto po poslednom Devíne nevidí, kam Slovensko smeruje, tak ten je už len slepo veriaci užitočný idiot nastupujúcej nacionalistickej teokracie.
  7. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  8. Stop alibizmu: Dá sa problém párov rovnakého pohlavia znormalizovať?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 000
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 20 097
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 14 654
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 283
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 11 029
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 053
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 888
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 934
  1. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  2. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  3. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  4. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  5. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  6. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  7. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  8. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anna Miľanová: Moja fotografia: Nežiaduci prienik...
  2. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  3. Peter Gregor: Interview s Petrom Gregorom (cestovateľom a predstaviteľom hudobného žánru Dungeon Synth)
  4. Irena Šimuneková: Kvety našich lesov a lúk
  5. Dominik Sumbal: Pán premiér, Slovensko sa dusí. A Vy Ste ten, kto drží v rukách veko
  6. Vladimír Bojničan: Kto po poslednom Devíne nevidí, kam Slovensko smeruje, tak ten je už len slepo veriaci užitočný idiot nastupujúcej nacionalistickej teokracie.
  7. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  8. Stop alibizmu: Dá sa problém párov rovnakého pohlavia znormalizovať?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 000
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 20 097
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 14 654
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 283
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 11 029
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 053
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 888
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 934
  1. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  2. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  3. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  4. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  5. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  6. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  7. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  8. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu