Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 24. máj, 2017 |Meniny má Ela

Prešovská rely s bohatou históriou bude už tento víkend

Na štarte 23. ročníka Rally Prešov si pripomeňme, že máme byť na čo pyšní.

Fanúšikovia motošportu na Šariši sa majú na čo tešiť. Tradičná Rally Prešov napíše už svoju 23. kapitolu.(Zdroj: Tibor Szabosi)

PREŠOV. Slávne mená, slávne značky a vášeň. Výbušná kombinácia poháňajúca motor prešovskej automobilovej histórie.

V máji to bude už neuveriteľných 41 rokov odkedy sa v Prešove jazdia automobilové súťaže.

Na štarte 23. ročníka Rally Prešov si pripomeňme, že máme byť na čo pyšní.

Veď prvý ročník sa konal už 29. – 30. mája 1976. Bol dôsledkom motorizmu prajných 70. rokov, ktoré neobišli ani Prešov.

Práve sa končila bohatá história Šarišského motocyklového okruhu, ktorý už nevyhovoval bezpečnostným štandardom a tak AMK Prešov, zastrešený Zväzarmom, prijal rozhodnutie o vzniku automobilových súťaží.

Autá nahradili motorky

Logicky sa začínalo na úrovni oblastného preboru a oficiálne sa súťažilo „O pohár Slovenskej republiky rád“.

Rely dlhá asi 250 kilometrov obsahovala štyri eresky a náročnosťou dokázala poriadne preriediť 45-členné štartové pole.

Víťazmi sa stali súrodenci Šormanovci na Škode 110 R.

Zaujímavosťou je, že už vtedy štartoval mladý Vlado Bánoci (Trabant 601 C), ktorý je dušou prešovskej rely dodnes.

Prvá etapa prešovskej rely histórie trvala osem rokov (1976-1983).

Už druhý ročník sa jazdil ako majstrovstvá Slovenska a mimoriadny bol aj rok 1980, kedy sa 380 kilometrov dlhá rely ako jediná na Slovensku jazdila celá v noci!

Štart bol o 20.00 hod. a cieľ o štvrtej ráno! A tu už zažiarila rodiaca sa slovenská legenda, prešovská posádka Drotár-Bánoci (VAZ MTX), ktorá dlho v súťaži viedla, no nakoniec musela po kolízii na RS5 (Ružín) odstúpiť.

Prvé domáce víťazstvo Horáka s Páterom

Víťazstva sa domáci konečne dočkali o rok neskôr, keď na šiestom ročníku (1981) vyhrala prešovská posádka Horák s Páterom (VAZ MTX). Tretí skončil Igor Drotár, ktorého o víťazstvo pripravila penalizácia za neskorý príchod do časovej kontroly.

Mimochodom na záver prvej etapy histórie sme videli aj jednu desivú haváriu počas siedmeho ročníka (1982).

To začínajúci Jozef Béreš roztrhol svoje žiguli o zábradlie v Ruských Pekľanoch. Posádke sa zázrakom nič nestalo.

Béreš sa neskôr stal majstrom Slovenska (1994, 95) a v Prešove štartuje v kategórii historikov aj tento rok.

Mimochodom, Bérešovým majstrovským spolujazdcom bol Michal Koči, ktorý je otcom Martina Kočiho. Ten vyhral úvodnú súťaž sezóny 2017 v Rožňave a uvidíme ho aj v Prešove.

Nové časy, nová technika

Divoké roky na prelome 80. a 90. prinášali iné témy a aj preto sme si na 9. ročník prešovskej rely museli počkať až do roku 1998.

Bolo to však logické nadviazanie, pretože prešovská posádka Drotár s Bánocim sa v roku 1997 stala absolútnymi majstrami Slovenska.

Za pätnásť rokov, čo sme v Prešove rely nevideli, sa však zmenila technika aj nároky na súťaže.

Vo svete naťahoval svoju sériu titulov Mäkinen a fanúšikov vzrušovali vyrovnané súboje značiek Mitsubishi, Toyota, Subaru a Ford.

Síce s malým meškaním, no už aj k nám postupne prichádzali všetky tie nadupané mašiny a užívali si posádky aj fanúšikovia.

Od roku 1999 prišla Škoda s Octaviou WRC a víťazstvom sa predviedla aj v Prešove (Chovanec s Holáňom, 2001).

Chlapci však mali namále, pretože v súťaži síce boli najrýchlejší, no v závere nemohli svoju octaviu naštartovať a za meškanie dostali mastnú penalizáciu.

Druhá etapa prešovskej rely histórie vrcholila potom v roku 2005, keď sa 15. ročník jazdil už v rámci FIA Európskeho pohára a na východ sa zbehlo mnoho silných zahraničných posádok.

V pretekoch zviedli boj o víťazstvo úradujúci majster Slovenska, Prešovčan Tibor Cserhalmi, a nová vychádzajúca hviezda, Ďodi Béreš.

Tibor však na piatom úseku 2. etapy urobil chybu a musel zo súťaže odstúpiť. Tým sa otvorila cesta pre Ďodiho.

Mladý Béreš tu vyhral iba svoju druhú rely MSR, no ešte v tejto sezóne pridal ďalšie dve víťazstvá a radoval sa zo svojho prvého majstrovského titulu.

Padne víťazná séria Grzyba?

Zatiaľ posledná etapa začala v roku 2009, keď sa Prešov do kalendára MSR vrátil po štyroch rokoch.

Medzitým sa zjednodušil systém bodovania, ktorý dal zabudnúť na koeficienty. Prešov sa v roku 2009 jazdil ako druhá súťaž sezóny po úvodnom podujatí v Egeri.

Otváral však novú kapitolu, keď sa stal prvou súťažou Slovenského Rally Pohára (SRP). Toto však boli už najlepšie roky Ďodi Béreša, ktorý úradoval ako šampión s Robom Mullerom a potvrdili to aj víťazstvom v 16. ročníku Rally Prešov.

Nateraz posledným víťazstvom domácich Prešovčanov je krásny triumf Igora Drotára a Vlada Bánociho z roku 2010 na Škode Fabii WRC.

Od roku 2012 však začal v Prešove úradovať Poliak Grzegorz Grzyb (Rufa Sport), ktorý vyhral posledné štyri ročníky a medzi favoritov patrí aj v tomto 23. ročníku.

Doterajším vrcholom prešovskej rely histórie je rok 2013, keď sa jazdilo v rámci Európskeho Rally Pohára.

Súťaž bola dvojdňová a obsahovala dvanásť meraných úsekov (cca 150 km). O víťazstvo sa popasovali Ďodi Béreš s Grzybom, ktorý bol iba o jedenásť sekúnd rýchlejší.

Nuž a kto sa stane hrdinom ďalšej kapitoly Rally Prešov sa dozvieme už 29. apríla 2017.

Neprehliadnite tiež

Rallye Tatry obmedzí dopravu

Uzávery ciest vyznačia. Najkritickejší deň bude piatok.

Anglický akademik o Rómoch z východu: Presťahovali sa celé rodiny

Časť života na Luniku IX hodnotí ako neakceptovateľnú.

Popradčania vyvinuli aplikáciu na sledovanie spotreby energií

Jej cieľom je zjednodušiť ľuďom sledovanie spotreby a nákladov na energie.

Zrozumiteľná parkovacia kampaň podľa mesta Košice: Mlčanie

Kampaň o platenom parkovaní chceli pripraviť dôkladne. Dodnes ju nikto nevidel.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 465
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 692
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 993
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 899
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 690
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 481
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 367
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 015
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 920
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 714

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop