PREŠOV. Mesto Prešov sa dočkalo oficiálneho schválenia predloženého projektu obnovy predstaničných priestorov a staničných zastávok MHD na Masarykovej ulici.
Z eurofondov a od štátu na projekt dostane takmer dva milióny eur.
Na prešovskej radnici plánujú vyhlásiť verejné obstarávanie na dodávateľa rekonštrukčných prác v priebehu nasledujúcich dní.
„Do troch mesiacov by sme chceli mať víťaza verejného obstarávania, aby sa ešte v priebehu tohto roka mohlo začať intenzívne pracovať na rekonštrukcii predstaničných priestorov na Masarykovej ulici,“ uviedla vedúca Odboru strategického rozvoja mesta Prešov Magdaléna Artimová.
S oficiálnym začiatkom rekonštrukcie mesto počíta ešte v decembri tohto roka, dokončenie prestavby predpokladá na koniec roka 2018.
Oprava po 20 rokoch
Rekonštrukcia je zameraná na predstaničné priestory a priestor zastávok MHD na Masarykovej ulici v oboch smeroch.
Úprava a rekonštrukcia sa dotkne aj časti staničných priestorov vo vlastníctve mesta, hlavne podchodov, ktoré slúžia na prechod z jednej staničnej zastávky na druhú.
V súčasnosti sú totiž tieto miesta vo veľmi zlom technickom stave, navyše, trvale sa tu združujú asociáli.
Súčasťou projektu je aj obnova strechy či dlažieb staničného podchodu.
Súčasné predstaničné priestory prešli poslednou rekonštrukciou pred približne 20 rokmi.
Video a vizualizácia: Peter Švorc & Partners
Plnohodnotný dopravný uzol
Plánovaná obnova starých priestorov má vyriešiť okrem problematickej infraštruktúry aj nedostatočnú informovanosť cestujúcich v rámci tohto prestupného uzla na Masarykovej ulici.
Okrem obnovy ide teda aj o bezpečnejší pohyb medzi prestupnými bodmi, kde cestujúci prechádzajú od železničnej stanice k autobusovej.
Už v minulosti bolo problematické hlavne to, že cestujúci zvykli prebiehať cez širokú cestu na Masarykovej ulici z jednej zastávky na druhú.
Modernizácia priestorov zahŕňa aj vybudovanie eskalátorov, vedúcich do staničného podchodu.
To by malo v budúcnosti zabrániť nebezpečnému pohybu cestujúcich po cestách a prispieť k zrýchleniu pohybu medzi dvoma zastávkami.
„Samotný vzhľad a riešenie týchto priestorov by mal v budúcnosti zabrániť aj zdržiavaniu problematickejších skupín občanov, čo je v súčasnosti tiež jeden z problémov,“ vysvetlila Artimová.
Čo má pribudnúť a zmeniť sa
Naplánovaných je veľa konkrétnych zmien, ktoré prinesú hmatateľné výsledky.
Ide hlavne o obnovu jazdných pruhov, rekonštrukciu a modernizáciu zastávok, kratší interval medzi spojmi, kratší čas na prestup z jedného dopravného prostriedku na druhý, či plynulý a bezpečný vjazd, ktorý zabezpečí osobitný pruh pre autá idúce na železničnú stanicu.
Súčasne je v pláne aj postupné zavedenie integrovanej dopravy, keď by cestujúcemu stačilo kúpiť jeden cestovný lístok, ktorý by platil na všetky druhy prepravy.
V blízkosti stanice mesto plánuje vybudovať kryté státie pre bicykle.
Súčasťou modernizácie priestorov má byť aj výťah, ktorý zabezpečí bezbariérový prístup.
Na zastávkach budú umiestnené aj informačné tabule o príchode, odchode či meškaní autobusov, ktoré budú príchod a odchod liniek MHD oznamovať aj v akustickej podobe pre nevidiacich.
Zároveň budú umiestnené v priestoroch vynovených zastávok aj informačné obrazovky pre cestujúcich s aktuálnymi informáciami o meste a doprave.

Brána do mesta
Uzol na Masarykovej ulici je najdôležitejším prestupným uzlom pre cestujúcich v Prešove.
Umožňuje prestup cestujúcim z rôznych smerov z vlakov či autobusov SAD na linky MHD, presun do centra či do okrajových a prímestských častí mesta.
„Prestupný uzol na Masarykovej ulici v roku 2015 využili celkom tri milióny cestujúcich v pracovných dňoch. Z kvantitatívneho hľadiska vo vzťahu k počtu cestujúcich ide o najfrekventovanejší prestupný uzol v Prešove,“ konkretizovala Artimová.
Takmer dva milióny z eurofondov a od štátu
Mesto začalo s plánmi rekonštrukcie týchto priestorov minulý rok v apríli, na projekte sa začalo pracovať rovnako v minulom roku.
Ambíciou bolo zlepšiť zlý stav predstaničných priestorov na Masarykovej ulici a obnoviť prestupný uzol.
Začiatkom júla 2017 Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky oficiálne potvrdilo, že projekt je v súlade so strategickým plánom rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky do roku 2020.
Európsky fond regionálneho rozvoja financuje 85 percent obnovy predstaničných priestorov, desať percent nákladov pokryje štát, zvyšok podľa európskej smernice financuje mesto.
Takmer celá rekonštrukcia bude teda financovaná z eurofondov a zo štátneho rozpočtu v celkovej hodnote takmer dva milióny eur, ktoré mesto na obnovu starých priestorov získalo na základe projektu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári