PREŠOV. Prešovský miniobchvat v sobotu o 10.00 sprejazdnili. Zmizli zákazové značky a pustili prvé vozidlo na novú cestu. Na sprejazdnenie sa prišlo pozrieť aj pár zvedavcov.
Pozrite si celú trasu prešovského miniobchvatu smerom od kruhovej križovatky aj opačne.
Stavba za 43,2 milióna eur
Nový úsek preložky cesty 1/68 odbočka Škultétyho - ZVL v Prešove, tzv. malý obchvat mesta, je od sobotňajšieho predpoludnia teda už kompletne spustený.
Od začiatku júla mohli motoristi najprv naplno využívať kruhový objazd, po štvrtkovom oficiálnom otvorení bol v piatok ráno spustený nadjazd pri ZVL a od sobotňajšej 10:00 sprístupnili aj zvyšnú časť tejto stavby v úseku od Tatran handball arény po ZVL.
Stavba za 43,2 milióna eur, ktorá sa po problémoch s pôvodným zhotoviteľom stavala päť rokov, má zlepšiť plynulosť dopravy jej odklonením mimo centrálnej časti krajského mesta.
Predpokladaná intenzita dopravy na tomto cestnom úseku je pritom približne 13- až 15-tisíc vozidiel denne.
Komunikácia bude prevádzať tranzitnú dopravu z Košíc smerom do Popradu do uvedenia diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh do prevádzky.
Stať by sa tak malo v roku 2021.

Video: Lenka Haniková
Mimoriadnu situáciu prehodnotia
Primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH) na slávnostnom otvorení uviedla, že očakáva zlepšenie dopravnej situácie, pričom mesto na základe analýzy stavu prehodnotí odvolanie mimoriadnej situácie, ktorú v súvislosti s dopravou vyhlásilo.
Zároveň ale podotkla, že celkovo dopravnú situáciu v meste môže vyriešiť iba dokončenie rýchlostnej cesty R4 z Prešova smerom na hranicu s Poľskom.
Video: Lenka Haniková
A čo druhý úsek?
V tejto súvislosti štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček informoval, že prípravu výstavby tohto úseku trasy ministerstvo zintenzívnilo pred štyrmi rokmi ako súčasť celkového riešenia dopravnej situácie v Prešove.
„Za toto obdobie sa nám podarilo získať stavebné povolenie na prvý úsek prešovského obchvatu. Druhý je pripravený vo vysokom štádiu a sme pripravení ho súťažiť vo veľmi dohľadnej dobe,“ povedal Stromček s tým, že úsek je aj naďalej prioritou podľa programového vyhlásenia vlády.

Video: Lenka Haniková
Dlhová brzda
Ministerstvo ale naďalej rieši otázku jeho financovania.
„Jedna z možností je dlhová brzda na to, aby uvoľnili pravidlá, aby sme mohli dostať viac financií zo štátneho rozpočtu, lebo to je dnes jediný finančný zdroj, z ktorého môžeme realizovať tieto stavby,“ dodal štátny tajomník.
Ako informoval predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík (Smer), ako poslanec Národnej rady SR spoločne s ďalšími poslancami podali návrh na prípravu ústavného zákona o zrušení dlhovej brzdy od 15. októbra.
„Začala sa debata na túto tému, v ktorej sa objavili informácie, že ide o navýšenie dlhu. Ja ale hovorím, že nejde o navýšenie dlhu, ale o to, aby sa znižovali medziregionálne rozdiely medzi Bratislavou a regiónmi Slovenska, zvlášť medzi bratislavským a prešovským regiónom. Bez diaľnic a obchvatov to nebude možné,“ skonštatoval župan, podľa ktorého je uvoľnenie dlhovej brzdy najrýchlejšou cestou k nájdeniu zdrojov na výstavbu.
Návrh preto plánujú predložiť opäť na septembrovej schôdzi.
„Verím, že vyhrá zdravý rozum a nájde sa 90 poslancov, aby sa dlhová brzda zrušila a do dvoch rokov sa môže začať stavať severozápadný obchvat R4 v oboch etapách,“ uviedol Chudík.

Video: Lenka Haniková
Stavba sa pripravuje
Štátny tajomník MDVaRR dodal, že ministerstvo už má dokončené dopravné prieskumy a stavba sa zatiaľ pripravuje tak ako pôvodne v štyroch pruhoch.
Čaká ju ale ešte opätovné posudzovanie expertnej skupiny ministerstva financií.
Po prvotnej analýze ministerstvo navrhovalo stavať severný obchvat R4 v polovičnom profile, s nákladmi nižšími približne o 160 mil. eur pri odhadovaných nákladoch 535 miliónov eur.
„Každá stavba sa stavia nie na rok, alebo na dva, ale na desaťročia. Preto k nim tak aj musíme pristupovať,“ uviedol Stromček.
V Prešove sa koncom mája oficiálne rozbehla aj stavba juhozápadného ochvatu D1, kde podľa Stromčeka prebiehajú prípravné práce a stále sa čaká na ukončenie procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktoré má byť hotové do konca roka.
„Berieme do úvahy, že existujú lehoty, aby sa k tomu mal každý možnosť vyjadriť. My si veríme a myslíme si, že to dotiahneme. Do tej doby ale neprichádza k omeškaniu, lebo robíme prípravu stavby,“ informoval štátny tajomník.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári