Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Výstavbu obchodného centra riešia dva protichodné dopravné posudky

V Prešove má vyrásť Forum, objavili sa obavy z problémov v doprave.

Vizualizácia. Takto by malo vyzerať prešovské Forum.Vizualizácia. Takto by malo vyzerať prešovské Forum. (Zdroj: Multi Development)

PREŠOV. Dva protichodné posudky riešia problém dopravy pri avizovanej výstavbe obchodného centra (OC) Forum v centre mesta.

Podľa prvého z nich výstavba centra dopravu neovplyvní, nový posudok ale tvrdí opak.

Podľa mestského poslanca a člena komisie dopravy pri Mestskom zastupiteľstve v Prešove Richarda Drutarovského tak existuje obava, že výstavba nového obchodného strediska môže spôsobiť ďalšie problémy v doprave tretieho najväčšieho krajského mesta.

Radnica nové dopravno-kapacitné posúdenie v územnom konaní vyhodnocuje.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Poslanec informoval

Ako informoval Drutarovský na tlačovej besede, problém dopravy pri avizovanej výstavbe obchodného centra (OC) Forum v centre mesta riešia dve dopravné štúdie, ktorých výsledky sú protichodné.

Jednu ešte v minulom roku predložil na územné konanie samotný investor a zo štúdie vyplýva, že areál má fungovať na existujúcej komunikačnej sieti bez významného zhoršenia dopravnej situácie v lokalite.

Druhý posudok si ako súkromná osoba nedávno nechal vypracovať jeden z účastníkov konania u autorizovaného stavebného inžiniera Pavla Titla, ktorý sa podieľal na projekte riešenia dopravy napríklad aj pri veľkých košických projektoch nákupných centier Aupark a Optima.

Titl vykonal prepočet svetelnej križovatky pri Divadle Jonáša Záborského a zistil kapacitne nepostačujúce vetvy napájaných ulíc, následkom čoho má byť po roku 2020 zahltenie križovatky, ktorá by sa podľa odborníka stala v čase dopravných špičiek neprejazdná.

Skryť Vypnúť reklamu

„Tak závažná investícia si vyžaduje také dopravné riešenie, ktoré, ak nezlepší dopravnú situáciu, tak ju aspoň nezhorší. Tak ako to je navrhnuté, nedá sa povedať, že by ten problém nenastal. Práve naopak. Dopravná situácia sa v tomto priestore zhorší a bude to mať dopad na širšie centrum, hlavne na MHD. Problém je v tom, že dopravné riešenie, aby vyhovovalo slovenským technickým normám a dalo sa považovať za plynulé, tu nie je možné zrealizovať,“ uviedol Titl, podľa ktorého je potrebné „zvážiť obmedzenie a znížiť podlahovú plochu obchodných priestorov tak, aby počet návštevníkov klesol a negeneroval taký značný nárast dopravy, ako je v návrhu.“

Treba odstrániť rozpor

Podľa člena komisie dopravy pri MsZ v Prešove Richarda Drutarovského je tento rozpor potrebné vyriešiť ešte predtým, ako dôjde k vydaniu územného rozhodnutia.

Skryť Vypnúť reklamu

Preto tento týždeň adresoval dva listy na prešovský mestský úrad, na odbor dopravy a stavebný úrad, so žiadosťou o odborné preskúmanie oboch analýz a vytvorenie objektívnych záverov a navrhol aj osobné prerokovanie rozporov s tvorcami dopravných štúdií.

„Bez vysvetlenia rozporu by sa mohlo stať, že dôjde k nesprávnemu posúdeniu veci a následne k nesprávnemu rozhodnutiu,“ uviedol Drutarovský.

Podľa neho ide o problém, kde je už teraz potrebné prijať také rozhodnutia, aby sa do budúcnosti predišlo zhoršeniu dopravnej situácie a kolapsu dopravy vrátane MHD.

Štúdia investora pritom podľa neho vychádza z nesprávneho predpokladu, že dokončenie obchvatu D1 odvedie dopravu zo Štefánikovej a Masarykovej ulice, spracovateľ podľa neho podcenil aj množstvo návštevníkov podzemných garáži, ktoré majú v obchodnom centre vzniknúť.

„Štúdia investora vznikla v minulom roku, alternatívna štúdia je z júna tohto roku, možno sa s ňou mesto ešte neoboznámilo. Ja chcem, aby zobralo do úvahy aj túto novú štúdiu, ktorá hovorí, že v lokalite križovatky Štefániková – Hlavná – Masarykova budú vznikať veľké zápchy,“ povedal poslanec.

Sám pritom podal v pripomienkovom konaní niekoľko návrhov na zmeny v pôvodnom projekte, akceptovaný bol podnet na zväčšenie priemeru zamýšľaného kruhového objazdu pre prejazd autobusov, ako aj zriadenie nového výjazdu zo Štefánikovej ulice.

Riešia oba posudky

Ako informoval vedúci Stavebného úradu v Prešove Jozef Tuka, na úrade sa zaoberajú oboma posudkami.

Nespochybňujú pritom posudok predložený investorom, ktorý vypracovala oprávnená osoba na základe toho, že investor má prebudovať celé územie vrátane dopravy a kruhovej križovatky, ktorá má zlepšiť dopravu a sprejazdniť uzol Štefániková – Hviezdoslavova – Okružná. Zaoberať sa ale budú aj posudkom Pavla Titla.

„Rozhodneme, ktoré z dopravno-kapacitných posúdení zoberieme a zdôvodnime prečo,“ uviedol Tuka.

Nový posudok pritom v súčasnosti stavebný úrad poslal na vyjadrenie odboru dopravy mestského úradu.

„Samotný vedúci odboru je súdny znalec v odbore dopravy, čiže predpokladám, že posúdenie bude plnohodnotené a použiteľné pre vydanie územného rozhodnutia,“ uviedol Tuka.

Územné konanie prebehlo v decembri minulého roka. Pre napadnutie stanovísk dotknutých orgánov účastníkmi konania bolo prerušené.

„Sme v štádiu, že musíme mať všetky podklady, aby sme zvolali doplňujúce konanie. V súčasnosti je zvolané konanie o odstránení OD Tesco, ktoré musí byť zbúrané, aby bola plocha uvoľnená pre novú stavbu,“ dodal Tuka.

Ako doplnila hovorkyňa mesta Prešov Veronika Kmetóny-Gazdová, cieľom mesta je vytvoriť podmienky, aby sa dopravná situácia zlepšovala a eliminovalo sa akékoľvek dopravné zahustenie.

„Je aj v záujme každého investora, aby vytvoril také podmienky, aby sa mu zákazník stále vracal,“ povedala hovorkyňa.

Má mať päť poschodí

Developerom OC Forum je spoločnosť Multi Czech Republik, s.r.o.

Päťposchodová budova obchodného centra s tromi nadzemnými a dvoma podzemnými podlažiami je v súčasnosti naplánovaná na ploche 33-tisíc metrov štvorcových.

Nachádzať sa má medzi ulicami Hlavná, Námestie legionárov, Štefánikova, Hviezdoslavova a ul. Biskupa Gojdiča.

Nové obchodné centrum tak zaberie časť plochy, na ktorej stojí v súčasnosti obchodný dom Tesco a časť voľnej nezastavanej plochy pod ním.

Súčasťou projektu samostatného areálu je aj kompletné napojenie na technickú infraštruktúru miestnych ciest vrátane kruhovej križovatky ulíc Hviezdoslavova a Štefánikova a projekt ráta s vybudovaním 400 parkovacích miest.

Spoločnosť avizuje vytvorenie vyše 120 obchodov a voľnočasových prevádzok.

Prečítajte si tiež: Postavia Prešovčanom Forum? Územné konanie je zastavené Čítajte 

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 718
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 170
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 521
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 952
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 277
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 473
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 566
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 279
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Neprehliadnite tiež

Takto by mohlo po rekonštrukcii vyzerať okolie Angels arény.
Pľúcny lekár Pavol Pobeha má v súčasnosti najviac práce s pacientmi s koronavírusom.

V Sheffielde sa objavujú plagáty s negatívnym obsahom voči Slovákom

Rodená Krompašanka Bibiana: Sme posudzovaní podľa neprispôsobivých.

Plagát nalepený v časti  Tinsley pripomína novoročné želanie namierené proti Slovkom.

Na výtlky a kanál osadili značky. Vodiči ich zbadajú na poslednú chvíľu

Mesto Košice čaká na lepšie počasie a výrobu teplých asfaltových zmesí.

Prekážka na ceste niektorých vodičov prekvapí.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop