Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 29. september, 2023 | Meniny má Michal, Michaela

Údaje z aplikácie pomáhali Prešovčanom. Dopravný podnik ich zablokoval

DPMP tvrdí, že sa napojí na celoslovenský systém.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

PREŠOV. Približne pred dvoma rokmi mladí vývojári z prešovskej firmy Nolimit Developers prišli s myšlienkou zjednodušiť a vylepšiť Prešovčanom život.

Zamerali sa mestskú hromadnú dopravu (MHD), ktorá bola v tom čase veľmi problematická.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takmer v celom meste dodnes sú na dennom poriadku dopravné zápchy, čo ovplyvňuje aj cestovné poriadky MHD.

V roku 2016 Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) v mestskej doprave prepravil 32 miliónov osôb.

Konkrétna poloha autobusu

Aj preto u mladých vývojárov vznikla myšlienka vytvorenia mobilnej aplikácie o prešovskej MHD, prostredníctvom ktorej bolo ešte pred pár mesiacmi možné zistiť aktuálnu polohu spoja, a teda aj jeho prípadné meškanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia po stiahnutí aplikácie mohli kdekoľvek zistiť, či už je čas ísť na zastávku. V prípade meškania sa mohli vyhnúť dlhému čakaniu na spoj.

„Nikoho nebavilo postaviť sa na zástavku a čakať, kedy autobus príde, ak vôbec príde,“ uvádza jeden z vývojárov aplikácie Matej Lukáč.

Táto funkcia aplikácie bola okrem iného užitočná aj pre šoférov, ktorí si prostredníctvom nej mohli zistiť, v ktorých častiach Prešova je momentálne zápcha či kolóna a mohli sa jej vyhnúť.

Aplikácia je bezplatná, ľudia ju teda môžu používať bez akýchkoľvek nákladov.

„Jej účelnosť, jednoduchosť a praktickosť je najdôležitejšia vec, ktorú sme ňou chceli dosiahnuť. Svedčia o tom hlavne čísla stiahnutí, počet aktívnych užívateľov a kladná odozva od cestujúcich,“ vysvetľuje Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Mladý Prešovčan chce svojimi nápadmi zjednodušiť ľuďom život Čítajte 

Dopravný podnik zablokoval dáta

V marci tohto roka sa situácia s mobilnou aplikáciou skomplikovala.

Verejné GPS dáta, ktoré využíva Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) okrem iného aj v autobusoch na určovanie a oznamovanie konkrétnych zastávok, boli podnikom zablokované.

Sledovanie polohy vozidiel MHD je v súčasnosti len pre internú potrebu dopravcu.

Najhlavnejšia funkcia aplikácie fungovala práve na princípe napojenia na verejne dostupné GPS dáta.

Vďaka nim bolo možné určiť polohu autobusu, zároveň sa zobrazovala pri určitej linke v mobilnej aplikácii.

Prečítajte si tiež: Mesto Prešov zaviedlo nový on-line systém informovania verejnosti Čítajte 

Mesto Prešov totiž ponúka rôzne otvorené dáta, ktorých hlavný cieľ definuje ako zlepšovanie spravovania vecí verejných cez zvyšovanie transparentnosti, efektivity a zodpovednosti.

Mesto má na svojej internetovej stránke zverejnených mnoho dát, medzi nimi napríklad zoznamy zverejnených zmlúv, petície podané občanmi, všeobecné záväzné nariadenia, zoznamy dotácii či počty občanov.

SkryťVypnúť reklamu

„Cestovný poriadok a ani GPS verejnej hromadnej dopravy však voľne dostupné v počítačovo spracovateľnej podobe nie sú. Pričom vo svete je to už bežný štandard. Ak sa k nám nejaké informácie z DPMP o otvorených dátach aj dostali, boli stále v rovine prísľubov a neurčitých dátumov. Tento stav trvá už druhý rok,“ vysvetľuje Lukáč.

Nedohodli sa

DPMP hovorí, že technicky a právne je v súčasnosti riešené možné sprístupnenie dát aj pre aplikáciu pre verejnosť.

„V marci prezentované údaje boli získané nekorektným spôsobom bez vedomia dopravcu, a tak DPMP nemohol garantovať ich presnosť a spoľahlivosť,“ vysvetlil riaditeľ DPMP Peter Janus a dodal, že podnik v súčasnosti rieši aj otázku otvorených dát.

Na začiatku marca 2017 prišlo informatikom od DPMP oznámenie, že na ich mobilnej aplikácii sú zverejňované údaje o MHD, konkrétne GPS polohy liniek, týkajúce sa činnosti spoločnosti.

„Dopravný podnik uviedol, že medzi ich a našou spoločnosťou doposiaľ nedošlo k žiadnej dohode či zmluve, na základe ktorej môžeme zverejňovať príslušné údaje a informácie o MHD v Prešove,“ vysvetľuje Lukáč.

Dopravný podnik argumentoval nelegálnym a nemorálnym konaním, ktoré zároveň zahŕňalo neoprávnený a nedovolený prienik do ich systému.

DPMP vyvíjal vlastnú

Podľa slov Janusa chce DPMP riešiť v prvom rade zapojenie sa do celoslovenskej aplikácie, s predpokladanou dlhodobou garanciou spoľahlivosti, presnosti a úplnosti poskytovaných informácií.

Aj to je dôvodom, prečo informatikom zaslali oznámenie.

O čosi skôr totiž samotný dopravný podnik začal vyvíjať vlastnú mobilnú aplikáciu cez objednávku dodávateľa, ktorá mala cestujúcim uľahčiť zisťovanie daných odchodov MHD liniek.

„Na túto aktivitu sa odvolali aj v ozname, ktorý nám poslali. Uviedli, že ich aplikácia, na ktorej sa podieľaju viaceré subjekty, je v skúšobnej prevádzke, ale dátum spustenia uvedený nebol,“ objasňuje Lukáč.

Žiadna aplikácia vytvorená DPMP však zatiaľ medzi cestujúcimi reálne nefunguje.

Zapoja sa do celoslovenskej aplikácie

Podnik hovorí o celoslovenskej mobilnej aplikácii pre verejnú osobnú dopravu, ktorá sa postupne buduje a zapájajú sa do nej dopravcovia.

V súčasnosti podobná aplikácie funguje už v Bratislave či v Košiciach.

Po vyriešení technických, programových a právnych záležitostí vstúpi do tejto aplikácie aj DPMP.

Podľa slov Janusa je funkčná aplikácia už prístupná cestujúcim a DPMP o nej plánuje informovať cez odkaz na stránkach podniku.

„Aplikáciu s aktuálnou polohou vozidla MHD predpokladáme s dodávateľom poskytnúť do konca roka. Ide o celoslovenskú aplikáciu s cestovnými poriadkami na jednotlivých linkách, ktorá umožňuje vyhľadanie spojenia a navigáciu na zastávku a do cieľa cesty. Našou snahou je poskytnúť v tejto aplikácii aj skutočnú online polohu vozidiel na linkách MHD. V tomto smere je potrebné vyriešiť spomínané technické, programové a právne záležitosti,“ uvádza Janus.

Nelegálne konanie odmietli

Vývojári mobilnej aplikácie obvinenie z nelegálneho a nemorálneho konania pri tvorbe vlastnej aplikácie MHD Prešov odmietli.

V odpovedi zaslanej DPMP argumentovali, že všetky zdroje, ktoré v aplikácii použili, sú dostupné verejne a bez prieniku do interných systémov spoločnosti DPMP.

„Svojím konaním znepríjemnili život mesačne približne 7-tisíc cestujúcim, ktorí aplikáciu denne používajú. Preto sme v záujme a v prospech obyvateľov mesta požiadali DPMP o obnovenie pôvodného systému až do chvíle, pokiaľ nepríde k zmluvnej dohode, v ktorej bude garantovaná dostupnosť systému. Oznámenie o kroku zo strany DPMP odpojiť cestujúcich od aktuálnej polohy je uvedená aj priamo v aplikácii,“ vysvetľuje Lukáč.

Aj keď dopravný podnik pred pár mesiacmi ponúkol vývojárom aplikácie ponuku spolupráce v podobe výzvy, o žiadnu spoluprácu sa nikto dodnes zo strany DPMP nepokúsil.

„My sme ochotní spolupracovať, dokonca sme niekoľkokrát kontaktovali samotného riaditeľa dopravného podniku, primátorku mesta Prešov a pomáhal nám aj mestský poslanec Richard Drutarovský. GPS údaje sú naďalej z ich strany nedotknuteľné, teda jedna z najdôležitejších funkcií našej aplikácie je naďalej zablokovaná,“ vysvetľuje Lukáč.

Podľa Janusa má konečnú zodpovednosť za stále, presné a správne informácie pre cestujúcich dopravca, nie firma poskytujúca aplikáciu.

„Preto sme zvolili overenú firmu, ktorá garantuje presnosť a spoľahlivosť a špecializuje sa roky na informačné systémy v oblasti dopravy,“ odpovedá na otázku, prečo s vývojármi z Nolimit Developers zatiaľ nenadviazali žiadnu konkrétnu spoluprácu.

Osekaná aplikácia funguje

V súčasnosti je v aplikácii možné zistiť odchody liniek podľa grafikonu DPMP a aktuálne informácie o dočasných obmedzeniach daných liniek či uzatvorení prevádzkových predajní priamo zo stránok DPMP.

V prípade, že DPMP opätovne sprístupni GPS, aplikácia automaticky zobrazí polohy liniek na mape a ich meškanie.

V aplikácii čoskoro pribudne zobrazenie zastávok na mape a taktiež trasy liniek.

Tieto údaje nebudú závislé od systémov DPMP a budú k dispozícii nepretržite.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  2. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  3. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  4. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  5. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  6. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  7. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  8. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 041
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 12 797
  3. Všetkým lepí pred voľbami 11 872
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 243
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 888
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 5 098
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 962
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 506

Blogy SME

  1. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  2. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  3. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  4. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  5. Ján Valchár: Ruská výmena partneriek (a dva geniálne doplnky naraz)
  6. Stano Sládek: Vidieť za slová
  7. Peter Svoreň: Apple sa chystá na Deň D. Horúcimi novinkami sú iPhone 15 a bezstratový zvuk
  8. Juraj Sališ: Nevšedné strasti inakšieho Kristiána
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 82 091
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 417
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 152
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 655
  5. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 31 817
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 281
  7. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 282
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 549
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  2. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  3. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  4. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  5. Ján Valchár: Ruská výmena partneriek (a dva geniálne doplnky naraz)
  6. Stano Sládek: Vidieť za slová
  7. Peter Svoreň: Apple sa chystá na Deň D. Horúcimi novinkami sú iPhone 15 a bezstratový zvuk
  8. Juraj Sališ: Nevšedné strasti inakšieho Kristiána
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 82 091
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 417
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 152
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 655
  5. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 31 817
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 281
  7. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 282
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 549
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu