Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Údaje z aplikácie pomáhali Prešovčanom. Dopravný podnik ich zablokoval

DPMP tvrdí, že sa napojí na celoslovenský systém.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

PREŠOV. Približne pred dvoma rokmi mladí vývojári z prešovskej firmy Nolimit Developers prišli s myšlienkou zjednodušiť a vylepšiť Prešovčanom život.

Zamerali sa mestskú hromadnú dopravu (MHD), ktorá bola v tom čase veľmi problematická.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takmer v celom meste dodnes sú na dennom poriadku dopravné zápchy, čo ovplyvňuje aj cestovné poriadky MHD.

V roku 2016 Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) v mestskej doprave prepravil 32 miliónov osôb.

Konkrétna poloha autobusu

Aj preto u mladých vývojárov vznikla myšlienka vytvorenia mobilnej aplikácie o prešovskej MHD, prostredníctvom ktorej bolo ešte pred pár mesiacmi možné zistiť aktuálnu polohu spoja, a teda aj jeho prípadné meškanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia po stiahnutí aplikácie mohli kdekoľvek zistiť, či už je čas ísť na zastávku. V prípade meškania sa mohli vyhnúť dlhému čakaniu na spoj.

„Nikoho nebavilo postaviť sa na zástavku a čakať, kedy autobus príde, ak vôbec príde,“ uvádza jeden z vývojárov aplikácie Matej Lukáč.

Táto funkcia aplikácie bola okrem iného užitočná aj pre šoférov, ktorí si prostredníctvom nej mohli zistiť, v ktorých častiach Prešova je momentálne zápcha či kolóna a mohli sa jej vyhnúť.

Aplikácia je bezplatná, ľudia ju teda môžu používať bez akýchkoľvek nákladov.

„Jej účelnosť, jednoduchosť a praktickosť je najdôležitejšia vec, ktorú sme ňou chceli dosiahnuť. Svedčia o tom hlavne čísla stiahnutí, počet aktívnych užívateľov a kladná odozva od cestujúcich,“ vysvetľuje Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Mladý Prešovčan chce svojimi nápadmi zjednodušiť ľuďom život Čítajte 

Dopravný podnik zablokoval dáta

V marci tohto roka sa situácia s mobilnou aplikáciou skomplikovala.

Verejné GPS dáta, ktoré využíva Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) okrem iného aj v autobusoch na určovanie a oznamovanie konkrétnych zastávok, boli podnikom zablokované.

Sledovanie polohy vozidiel MHD je v súčasnosti len pre internú potrebu dopravcu.

Najhlavnejšia funkcia aplikácie fungovala práve na princípe napojenia na verejne dostupné GPS dáta.

Vďaka nim bolo možné určiť polohu autobusu, zároveň sa zobrazovala pri určitej linke v mobilnej aplikácii.

Prečítajte si tiež: Mesto Prešov zaviedlo nový on-line systém informovania verejnosti Čítajte 

Mesto Prešov totiž ponúka rôzne otvorené dáta, ktorých hlavný cieľ definuje ako zlepšovanie spravovania vecí verejných cez zvyšovanie transparentnosti, efektivity a zodpovednosti.

Mesto má na svojej internetovej stránke zverejnených mnoho dát, medzi nimi napríklad zoznamy zverejnených zmlúv, petície podané občanmi, všeobecné záväzné nariadenia, zoznamy dotácii či počty občanov.

SkryťVypnúť reklamu

„Cestovný poriadok a ani GPS verejnej hromadnej dopravy však voľne dostupné v počítačovo spracovateľnej podobe nie sú. Pričom vo svete je to už bežný štandard. Ak sa k nám nejaké informácie z DPMP o otvorených dátach aj dostali, boli stále v rovine prísľubov a neurčitých dátumov. Tento stav trvá už druhý rok,“ vysvetľuje Lukáč.

Nedohodli sa

DPMP hovorí, že technicky a právne je v súčasnosti riešené možné sprístupnenie dát aj pre aplikáciu pre verejnosť.

„V marci prezentované údaje boli získané nekorektným spôsobom bez vedomia dopravcu, a tak DPMP nemohol garantovať ich presnosť a spoľahlivosť,“ vysvetlil riaditeľ DPMP Peter Janus a dodal, že podnik v súčasnosti rieši aj otázku otvorených dát.

Na začiatku marca 2017 prišlo informatikom od DPMP oznámenie, že na ich mobilnej aplikácii sú zverejňované údaje o MHD, konkrétne GPS polohy liniek, týkajúce sa činnosti spoločnosti.

„Dopravný podnik uviedol, že medzi ich a našou spoločnosťou doposiaľ nedošlo k žiadnej dohode či zmluve, na základe ktorej môžeme zverejňovať príslušné údaje a informácie o MHD v Prešove,“ vysvetľuje Lukáč.

Dopravný podnik argumentoval nelegálnym a nemorálnym konaním, ktoré zároveň zahŕňalo neoprávnený a nedovolený prienik do ich systému.

DPMP vyvíjal vlastnú

Podľa slov Janusa chce DPMP riešiť v prvom rade zapojenie sa do celoslovenskej aplikácie, s predpokladanou dlhodobou garanciou spoľahlivosti, presnosti a úplnosti poskytovaných informácií.

Aj to je dôvodom, prečo informatikom zaslali oznámenie.

O čosi skôr totiž samotný dopravný podnik začal vyvíjať vlastnú mobilnú aplikáciu cez objednávku dodávateľa, ktorá mala cestujúcim uľahčiť zisťovanie daných odchodov MHD liniek.

„Na túto aktivitu sa odvolali aj v ozname, ktorý nám poslali. Uviedli, že ich aplikácia, na ktorej sa podieľaju viaceré subjekty, je v skúšobnej prevádzke, ale dátum spustenia uvedený nebol,“ objasňuje Lukáč.

Žiadna aplikácia vytvorená DPMP však zatiaľ medzi cestujúcimi reálne nefunguje.

Zapoja sa do celoslovenskej aplikácie

Podnik hovorí o celoslovenskej mobilnej aplikácii pre verejnú osobnú dopravu, ktorá sa postupne buduje a zapájajú sa do nej dopravcovia.

V súčasnosti podobná aplikácie funguje už v Bratislave či v Košiciach.

Po vyriešení technických, programových a právnych záležitostí vstúpi do tejto aplikácie aj DPMP.

Podľa slov Janusa je funkčná aplikácia už prístupná cestujúcim a DPMP o nej plánuje informovať cez odkaz na stránkach podniku.

„Aplikáciu s aktuálnou polohou vozidla MHD predpokladáme s dodávateľom poskytnúť do konca roka. Ide o celoslovenskú aplikáciu s cestovnými poriadkami na jednotlivých linkách, ktorá umožňuje vyhľadanie spojenia a navigáciu na zastávku a do cieľa cesty. Našou snahou je poskytnúť v tejto aplikácii aj skutočnú online polohu vozidiel na linkách MHD. V tomto smere je potrebné vyriešiť spomínané technické, programové a právne záležitosti,“ uvádza Janus.

Nelegálne konanie odmietli

Vývojári mobilnej aplikácie obvinenie z nelegálneho a nemorálneho konania pri tvorbe vlastnej aplikácie MHD Prešov odmietli.

V odpovedi zaslanej DPMP argumentovali, že všetky zdroje, ktoré v aplikácii použili, sú dostupné verejne a bez prieniku do interných systémov spoločnosti DPMP.

„Svojím konaním znepríjemnili život mesačne približne 7-tisíc cestujúcim, ktorí aplikáciu denne používajú. Preto sme v záujme a v prospech obyvateľov mesta požiadali DPMP o obnovenie pôvodného systému až do chvíle, pokiaľ nepríde k zmluvnej dohode, v ktorej bude garantovaná dostupnosť systému. Oznámenie o kroku zo strany DPMP odpojiť cestujúcich od aktuálnej polohy je uvedená aj priamo v aplikácii,“ vysvetľuje Lukáč.

Aj keď dopravný podnik pred pár mesiacmi ponúkol vývojárom aplikácie ponuku spolupráce v podobe výzvy, o žiadnu spoluprácu sa nikto dodnes zo strany DPMP nepokúsil.

„My sme ochotní spolupracovať, dokonca sme niekoľkokrát kontaktovali samotného riaditeľa dopravného podniku, primátorku mesta Prešov a pomáhal nám aj mestský poslanec Richard Drutarovský. GPS údaje sú naďalej z ich strany nedotknuteľné, teda jedna z najdôležitejších funkcií našej aplikácie je naďalej zablokovaná,“ vysvetľuje Lukáč.

Podľa Janusa má konečnú zodpovednosť za stále, presné a správne informácie pre cestujúcich dopravca, nie firma poskytujúca aplikáciu.

„Preto sme zvolili overenú firmu, ktorá garantuje presnosť a spoľahlivosť a špecializuje sa roky na informačné systémy v oblasti dopravy,“ odpovedá na otázku, prečo s vývojármi z Nolimit Developers zatiaľ nenadviazali žiadnu konkrétnu spoluprácu.

Osekaná aplikácia funguje

V súčasnosti je v aplikácii možné zistiť odchody liniek podľa grafikonu DPMP a aktuálne informácie o dočasných obmedzeniach daných liniek či uzatvorení prevádzkových predajní priamo zo stránok DPMP.

V prípade, že DPMP opätovne sprístupni GPS, aplikácia automaticky zobrazí polohy liniek na mape a ich meškanie.

V aplikácii čoskoro pribudne zobrazenie zastávok na mape a taktiež trasy liniek.

Tieto údaje nebudú závislé od systémov DPMP a budú k dispozícii nepretržite.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 067
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 851
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 211
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 434
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 413
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 4 997
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 899
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 203

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  5. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  6. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  7. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  8. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 458
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 292
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 195
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 075
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 808
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 044
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 920
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


2 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 5 h

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  5. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  6. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  7. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  8. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 458
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 292
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 195
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 075
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 808
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 044
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 920
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu