BRANISKO. Vysoké teploty a dlhodobá záťaž dopravou spôsobili poškodenie vozovky pred východným portálom tunela Branisko.
Pre havarijnú situáciu musela Národná diaľničná spoločnosť vykonať nutné opravy, ktoré si v uplynulých dňoch vyžiadali dopravné obmedzenia a dočasné uzavretie tunela.
Poškodenie spôsobilo zdvihnutie vozovky o približne 8 centimentrov. Stalo sa tak v dôsledku vysokých klimatických teplôt, kedy sa dosky krytu vozovky roztiahli nad priestorový rámec priečnych kontrakčných škár.
„Podstatným faktom je, že betón nie je asfalt, takže to nie je jednotný koberec, ale vozovku tvoria jednotlivé dosky z betónu. Z rôznych príčin - vplyvom zaťaženia z dopravy, klimatickými vplyvmi - vzniklo takéto postupné oddelenie dosiek od podkladu,“ uviedla Národná diaľničná spoločnosť.
Zabezpečené ochladenie vozovky
Práce na odstraňovaní havarijného stavu sú rozdelené do dvoch etáp.
Prvá etapa je už ukončená a vyžiadala si investíciu približne 52-tisíc eur bez DPH.
Nový povrch vozovky má predísť poškodeniam spôsobených vysokými teplotami.
„Realizátor vyrezal dilatačnú špáru, aby klesli pohybujúce sa betónové dosky, spevnil podkladové vrstvy a zvrchu zakonzervoval povrch vozovky živicou, uhlíkovými vláknami a karbidom kremíka. Ten vytvoril na vozovke lesklý a trblietavý efekt. Zabezpečilo to zvýšenie protišmykových vlastností vozovky a zároveň jej ochladenie,“ vysvetlila spoločnosť.

Druhá etapa bude v októbri
Nasledovať bude druhá etapa opravných prác, ktorá sa bude vykonávať počas pravidelnej jesennej uzávery tunela Branisko v októbri.
„V rámci tejto etapy bude realizovaný rozsah prác podľa spracovanej projektovej dokumentácie na finálnu úpravu vozovky. Suma, ako aj technické riešenie, bude závisieť od dokumentácie na realizáciu stavby, ktorá je momentálne vo fáze prípravy,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári