PREŠOV. S blížiacim sa začiatkom školského roka a koniec dovolenkového obdobia začína byť aj aktuálna téma zaťaženej dopravy v Prešove.
Dôležitou otázkou bude, ako vybudovanie prešovského miniobchvatu, či rekonštrukcia mnohých cestných úsekov, pomohla odbremeniť prešovskú dopravu v časoch, kedy na cestách pribudne znova množstvo áut.
S odbremením dopravy sa na jeseň počíta aj so zavedením nových takzvaných zelených vĺn, ktoré by mali na frekventovaných križovatkách umožňovať vodičom plynulý pohyb po ceste bez stálych čakaní na červenú.
Systém zelenej vlny by mal byť zavedený aj na prešovskom miniobchvate.
„Koordinácia križovatiek je plánovaná aj na takzvanej Nábrežnej komunikácii. Na úseku je potrebné zrealizovať dopravný prieskum. Po jej celkovom sprevádzkovaní sa totiž zmenili dopravné toky,“ vysvetlil tlačový referent mestskej radnice Milan Grejták.
Keďže Nábrežná komunikácia bola odovzdaná počas prázdnin, kedy je útlm dopravy, prieskum sa môže zrealizovať na jeseň.
Po jeho vyhodnotení sa semafory prepoja.
Na piatich úsekoch

Zelená vlna sa v súčasnosti v Prešove týka piatich križovatiek na Levočskej a Duklianskej ulici.
Ide o úsek Duklianská-Vajanského až po Levočská-Volgogradská.
„Zelenú vlnu riadi križovatka Sabinovská – Duklianska - Levočská, od ktorej sa prenášajú bezdrôtovým signálom pokyny pre ďalšie križovatky na tejto trase,“ vysvetlil Grejták.
Už v minulosti, krátko po oficiálnom spustení tejto zelenej vlny začiatkom roka 2016, si však vodiči všimli jej nedostatky.
„V súčasnosti platí, že ak chce vodič čo najviac využiť možnosti zelenej vlny na tejto trase, mal by dodržať priemernú rýchlosť 43 km/h,“ vysvetlil Grejták.
Maximálna povolená rýchlosť osobných áut pre obce je však 50 km/h.
Vodič sa teda dostáva do situácie, kedy musí v meste na križovatkách spomaliť a nevyužiť maximálnu povolenú rýchlosť, alebo je pre neho jednoducho efekt zelenej vlny nevyužiteľný.
Interval vlny bol však oproti jej spusteniu v roku 2016 posunutý, čo by malo vodičom pomôcť efektívnejšie využiť prechod na zelenú.
V čase, kedy sa zelená vlna na úseku testovala, bolo totiž potrebné dodržiavať rýchlosť 40 km/h ak chcel vodič plynulo prechádzať na zelenú.
Aj železničné priecestie

Mesto by malo mať teda pri budovaní systému zelenej vlny aj na prešovskom miniobchvate na pamäti efektívnosť a účelovosť vlny so všetkými cestnými pravidlami aj obmedzeniami.
Na Levočskej ulici totiž problémom zelenej vlny nie je len jej nešikovné nastavenie, ale aj železničné priecestie, ktoré spomaľuje plynulú prechodnosť áut.
„Na Levočskej ulici sú navyše problematické aj priechody pre chodcov bez svetelnej signalizácie, kde sa narúša plynulosť dopravy,“ vysvetlil Grejták.
Medzi Sídliskami II a III by sa tento problém mal odstrániť vybudovaním dopravného terminálu, ktorý ráta so svetelne riadeným priechodom pre chodcov zapojeným do zelenej vlny.
Zároveň mesto chystá ďalšiu novinku, ktorá by mala zefektívniť prechodnosť na prešovských cestách.
„Po zrekonštruovaní križovatiek Armády generála Svobodu – Jurkovičová, Armády generála Svobodu-Rusínska, ktoré by malo začať v tomto roku, pribudne zelená vlna aj na cestných ťahoch prechádzajúcich cez sídlisko Sekčov,“ dodal Grejták.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári