PREŠOV. Novinkou pre deviatakov základných škôl od nového školského roka je jedna vyučovacia hodina dejepisu naviac.
Zmena, ktorá prišla z ministerstva školstva, sa týka všetkých základných škôl na Slovensku.
Ešte v minulom školskom roku boli povinné len dve hodiny dejepisu týždenne v deviatych ročníkoch. Po novom ho budú mať už trikrát.
„Navýšená vyučovacia hodina dejepisu v 9. ročníku bude podľa tematického výchovno-vzdelávacieho plánu venovaná diskusiám na zvolené témy, ktoré učia žiakov kriticky myslieť či reflektovať súčasné dianie v spoločnosti. Žiaci sa budú zároveň učiť analyzovať mediálne televízne, novinové či rozhlasové výstupy,“ uvádza Slávka Krajňáková z riaditeľstva základnej školy Kúpeľnej v Prešove.
Škola sa chce navyše venovať práci s historickými prameňmi, listinami, dokumentmi či deklaráciami.
Pôjde teda prevažne o prácu s historickými zdrojmi.
Vzdelávací plán upravili podľa didakticko-metodických návrhov odporúčaných Štátnym pedagogickým ústavom.
O holokauste aj o Slovenskom štáte
Žiaci sa budú viac venovať problematike holokaustu, Slovenského štátu či Slovenského národného povstania.
Ministerstvo školstva dodatočnú hodinu dejepisu odôvodnilo tým, že hlavným cieľom je vytvoriť priestor kritickému zmýšľania u mladých ľudí a predchádzať tak šíreniu extrémistických nálad v spoločnosti.
Krajňáková uviedla, že v rámci hodiny naviac sa chcú venovať najmä témam druhej svetovej vojny.
Nebudú to len klasické hodiny s výkladom učiteľa. Škola plánuje zapojiť žiakov aj do analýz rôznych videoukážok s prislúchajúcou tématikou.
„Chystáme aj exkurzie do Osvienčimu či Múzea SNP v Banskej Bystrici,“ vysvetľuje.
Aké sú reakcie?
Reakcie na novinku zo strán žiakov a učiteľov sú rôzne.
Podľa Krajňákovej je každý pedagóg rád, ak je práve jeho predmet posilnený zvýšenou hodinovou dotáciou.
„Nie je však správne, ak je to na úkor iných predmetov,“ dodáva Krajňáková.
Deviatak Eduard, ktorý navštevuje základnú školu Československej armády v Prešove, sa o hodine dejepisu naviac dozvedel od učiteľky na triednickej hodine začiatkom školského roka.
„Tretiu hodinu dejepisu budeme mať namiesto informatiky. Dejepis nemám veľmi rád, radšej by som mal hodinu informatiky, ktorá je voľnejšia po tom, čo splníme zadanie od učiteľa,“ opisuje deviatak.
Podľa neho je téma 2. svetovej vojny zaujímavá, novinku však berie skôr z praktického hľadiska. Po pridaní jednej hodiny dejepisu bude podľa neho učenia o trochu viac a podrobnejšie. „
Myslím si, že bude kladený väčší dôraz na zapamätanie si rôznych faktov,“ premýšľa.
Medzi žiakmi sú pocity zmiešané. Tí, ktorí majú dejepis radi, sa tešia. Ostatní to berú ako odsedenie hodiny naviac.
„Ak má niekto záujem o tieto témy, môže si ich doštudovať aj sám,“ zhodujú sa.
Krajňáková vidí problém aj inde.
Učitelia dejepisu podľa nej nie sú jediným mienkotvorným činiteľom pri výchove a vzdelávaní žiakov. Dôležitý je podľa nej aj vplyv rodinnej výchovy, médií a postoj celej spoločnosti.
„Každá vyučovacia hodina, ktorá je zmysluplne využitá v boji proti extrémizmu na Slovensku, však má zmysel,“ dodáva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári