BRATISLAVA. Petíciu za výstavbu rýchlostnej cesty R4 a severného obchvatu Prešova s počtom 32 580 podpisov odovzdali v utorok na Úrade vlády SR aktivisti z občianskeho združenia Lepší Prešov.
Petíciu rozbehli 12. mája v Prešove počas podporného koncertu.
Podpisy získavali na území celého Prešovského kraja, hlavne v obciach a mestách na trase Prešov Vyšný Komárnik, kade má prechádzať R4.
Prešovskí aktivisti v priebehu roka zorganizovali aj niekoľko blokácií ciest s cieľom upozorniť kompetentných na neúnosné zaťaženie ciest kamiónovou dopravou na východe Slovenska.
Člen občianskeho združenia René Polačok uviedol, že so získavaním podpisov im pomáhali aktivisti v jednotlivých regiónoch.
Najaktívnejšie boli obce Lada (okres Prešov) a Stročín (okres Svidník), kde petíciu podpísalo takmer 50 % všetkých obyvateľov.
Odovzdanie prebehlo hladko
Aktivisti Korzár informovali, že odovzdanie petičných hárkov na Úrade vlády malo hladký priebeh a už ich tam očakávali.
Podľa predsedu občianskeho združenia Za lepší Prešov Jozefa Barana im na podateľni povedali, že odovzdávanie prebehlo podľa zákona.

„My tou petíciou apelujeme na vládu, aby dodržala hlavný bod svojho programového vyhlásenia, a to dobudovanie rýchlostných ciest a diaľnic,“ komentoval Baran.
Zdôraznil, že Prešovský kraj s vysokou nezamestnanosťou a výrazne nižším počtom investičných stimulov na vytvorenie nových pracovných miest oproti iným regiónom Slovenska považuje za diskriminovaný.
Baran si myslí, že keďže slovenskej ekonomike sa darí, nájsť 180 miliónov na dobudovanie prvej etapy R4 by nemal byť problém.
„Odpoveď očakávame alibistickú, že vláda robí maximum pre dostavanie R4, ale nemá peniaze. Povie, aby my sme bojovali za odblokovanie dlhovej brzdy, čo my sme proti tomu zásadne, pretože si myslíme, že štátny rozpočet na najbližšie tri roky dokáže vygenerovať podľa analýzy Rady pre rozpočtovú zodpovednosť 6 miliárd eur na výstavbu rýchlostných ciest a diaľnic,“ vyjadril sa Baran.
Minister: Petície ma nepostrašia
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek k petícii za R4 uviedol, že prvý úsek severného obchvatu Prešova v plnom profile sa môže začať súťažiť tento rok. Druhý úsek je v štádiu prípravy.
Ako ďalej doplnil, s petíciami ho aktivisti nedokážu postrašiť, lebo sa stali už zvykom.
Podľa jeho vyjadrenia Prešovčanom už vyšli v ústrety, začína sa stavať chýbajúci úsek diaľnice D1 obchvat Prešov západ - Prešov juh.
Rozumie nespokojnosti Prešovčanov, lebo diaľnica medzi Bratislavou a Košicami mala stáť pred 20 rokmi.
"Odkazujem Prešovčanom, ako tretiemu najväčšiemu mestu, mali dostať viac a teraz sa to nahromadilo, no ja to za tri roky svojho účinkovania všetko nevyriešim. Ale spravím všetko pre to, aby tak, ako som to povedal v Prešove, postupnosť bola," povedal Érsek.
Projekty podľa frekvencie dopravy
Doplnil, že na ministerstve dopravy dobre vedia, kde je aká frekvencia dopravy a podľa toho sa realizujú postupne projekty.
Minister ďalej povedal, že pokiaľ tento projekt pôjde do verejného obstarávania, o jeho finančné krytie musí požiadať rezort financií.
Projekt je pripravený, verejná súťaž môže začať. Finančné prostriedky vo väčšom množstve budú potrebné až keď sa začne stavať, čo je horizont troch rokov. Či na to bude potrebné uvoľnenie dlhovej brzdy, je teraz otázne.
Rýchlostná cesta R4 má spojiť maďarskú hranicu v Milhosti so slovensko-poľskou hranicou vo Vyšnom Komárniku, jej súčasťou je severný obchvat Prešova.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári