Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto
INZERCIA

Za úspechom Tomarku stojí odbornosť, odvaha a chuť plniť si sny

Prešovská firma prerazila vo svete.

(Zdroj: Tomark)

PREŠOV. Nechýbala mu odvaha a zdravé podnikateľské nadšenie. Nezľakol sa výzvy nemeckej špičkovej firmy.

Dokázal, že aj na východe žijú ľudia, ktorým nechýba ambícia stať sa svetovým, fantázia, túžba plniť si sny a odvaha zdolávať aj tie najnáročnejšie výzvy.

Strojár a nadšenec lietania Prešovčan Daniel Tomko môže byť na svoje úspechy právom hrdý.

Jeho úspešný podnikateľský príbeh je motivačný pre všetkých, že ak sa stane práca vaším hobby, nemôžete nepreraziť.

No musíte byť pracovitý, nebáť sa a stretnúť tých správnych ľudí v správnom čase.

Spoločnosť Tomark nedávno oslávila 20. narodeniny a je významným partnerom renomovanej nemeckej Krone.

Zamestnáva viac ľudí ako Pivovar Šariš a ako splnený sen majiteľa vyrába dokonca dva typy originálnych lietadiel. Zostáva len dodať, kalap dolu!

V roku 1995 prijala výzvu renomovanej firmy Krone

„Už dlhé roky sa špecializujeme na obrábanie, tvárnenie, delenie hutného materiálu a výrobu zváraných konštrukcií a komponentov pre strojársky priemysel. Široké spektrum technológií umožňuje našim náročným zákazníkom vyhotoviť výrobky podľa ich výkresovej dokumentácie, prípadne podľa našich konštrukčných riešení. Dynamický rozvoj počas našej histórie indikuje, že firma je schopná plniť aj tie najnáročnejšie požiadavky svojich klientov. Dlhodobým zámerom spoločnosti je vybudovanie modernej, konkurencieschopnej firmy a to investovaním do najmodernejších technológií a do rozvoja zamestnancov ako najdôležitejších zdrojov spoločnosti,“ hovorí majiteľ, zakladateľ a riaditeľ Daniel Tomko.

Medzi najdôležitejších odberateľov patrí špičková nemecká firma Krone, pre ktorú v Tomarku zvárajú s milimetrovou presnosťou konštrukcie pre návesy na kamióny.

Stať sa dodávateľom pre Krone je obrovská prestíž pre zamestnancov spoločnosti Tomark, lebo Nemci si svojich partnerov vyberajú dôsledne a kto prejde cez náročné sito výberu, musí byť skutočne kvalitným fachmanom.

„Aby tomu porozumeli aj ľudia mimo fachu, ktorí o kamiónoch nevedia nič, my vyrobíme tú základnú kovovú konštrukciu – šasi na náves, na ktorú sa potom montujú nápravy, brzdové systémy a ostatné komponenty tvoriace automobilový náves. V strojárskej i leteckej výrobe, ktorej sa v Tomarku venujeme, dbáme na využívanie najmodernejších technológií aj v oblasti pálenia, ohýbania a tvárnenia potrebných kovových materiálov, zvárania, merania, kontroly, aby „neutekal“ ani milimeter. Pre precíznych Nemcov je presnosť základným princípom, čo je zároveň veľmi správne. Všetko prebieha u nás až po vývoz, máme na to všetky najmodernejšie technológie, robotizované zváracie pracoviská, ale taktiež vysokú zodpovednosť našich odborníkov, takže nepotrebujeme prakticky žiadnu kooperáciu,“ dodáva marketingový špecialista v Tomarku Daniel Varga.

Keď si veríte, sny sa plnia

Generálny riaditeľ Daniel Tomko pôsobil v rôznych riadiacich funkciách v strojárskych spoločnostiach.

Neskôr pracoval v Nemecku, kde získal kontakt na spoločnosť Krone a dostal od nich imperatív – výzvu, že bude ich dodávateľom, pokiaľ stihne dodať požadovanú kvalitu v časovom termíne.

V 90. rokoch bolo podnikanie na Slovensku ešte v plienkach, ale bolo možné si vziať úver a majiteľovi nechýbala podnikateľská odvaha a dravosť. Najprv teda prišla ponuka a až potom založil firmu.

„Bola to veľká výzva, hodená rukavica od silnej nemeckej firmy, ktorá sa zaoberá výrobou návesov pre kamióny a výrobou poľnohospodárskych strojov. Odvtedy beží dlhodobá spolupráca a dokonca bez nejakej zmluvy, funguje na základe dôvery a gentlemanskej dohody dvoch serióznych partnerov. V súčasnosti Tomark zamestnáva približne 350 zamestnancov, väčšina je v oblasti strojárenskej výroby, približne pätina pracuje v oblasti aero biznisu,“ dodáva marketingový špecialista Daniel Varga.

Srdce ho ťahalo k lietaniu, vyrába vlastné lietadlá

Letecká výroba pribudla k nosnej strojárenskej v roku 2007 celkom logicky. Majiteľ Daniel Tomko je totiž dlhoročným vášnivým pilotom, lietadlová technika i aerokluby chátrajú, lebo ich už nedotuje štát.

Keď strojárenská výroba úspešne plnila svoje poslanie, začal počúvať svoje srdce, ktoré má blízko k lietaniu odjakživa a plniť si svoj chlapčenský sen.

Dôležitým stimulom bolo nielen letecké nadšenie, ale aj túžba vyrábať vlastný finálny produkt.

V oblasti výroby lietadiel ide o kumšt a odvahu, ale v prípade úspechu aj o pocit hrdosti a výnimočnosti.

„Vyrábame dva typy celokovových lietadiel – dolnoplošník Viper SD4 a hornoplošník Skyper GT9. Sú vynikajúce na cestovanie, letecký výcvik, lietanie pre radosť a relax. Ideálne pre milovníkov lietania a nadšencov moderného dizajnu. Kým dolnoplošník má krídla dole, viac lietadlový tvar a priebojnosť vo vzduchu, hornoplošník je stabilnejší vo vzduchu a ideálny pre tvorbu videí a fotografii, lebo krídla nezavadzajú vo výhľade,“ vysvetľuje Daniel Varga.

Iba Tomark vyrába celokovové lietadlá, dostali cenu roka

„Hlavná zložka našich lietadiel je hliník. Plechy, ktoré nakupujeme, si môžeme vďaka moderným technológiám a zariadeniam sami ohýbať, sami si ich režeme, nemusíme kooperovať s nikým. Majiteľ firmy mal lietanie rád celý život, bol členom Zväzarmu a zároveň mal ambíciu vyrobiť vlastné lietadlo, doslova od piky, od a po zet. Vrtuľa, motor, avionické prístroje i čalúnenie si nakupujeme, ostatné časti si vyrábame sami.

Počiatky výroby lietadiel sa viažu na stretnutie so Slavomírom Dobrovičom, hlavným konštruktérom lietadla, s ktorým vymysleli ideu výroby lietadla – dolnoplošníka. Typová skratka v názve Viper SD4 sú vlastne iniciály konštruktéra. Lietadlo sa vyrába s úspechom od roku 2007, v súčasosti lietajú prakticky vo všetkých okolitých štátotch, ale aj v Škandinávii, USA, dokonca aj na Novom Zélande. O úspešnosti lietadla Viper svdčí aj ocenenie - Strojársky výrobok roka. Významný úspech dosiahla spoločnosť Tomark v roku 2016, keď lietadlu Viper SD4 ako úplne prvému na Slovensku a dokonca jednému z mála lietadiel v Európe bol udelený typový certifikát EASA (Európska agentúra pre bezpečnosť letectva). Druhý vyrábaný typ, lietadlo Skyper GT9 je celokovový hornoplošník, vhodný na cestovanie, zábavné lietanie, tvorbu foto a video dokumentácie. Aj keď je na trhu ešte len pomerne krátky čas, Skyper postupne zaznamenáva úspechy doma i v zahraničí. A v úspešnosti nasleduje svojho staršieho súrodenca, takisto získal ocenenie Strojársky výrobok roku 2014. Spoločnosť Tomark, s.r.o., v rámci osláv 70. výročia SNP a vrcholiacich príprav pred Medzinárodnými leteckými dňami SIAF 2014, na slávnostnom galavečere získala ocenenie: Slovak Gold Wings – Národná cena letectva Slovenskej republiky za rok 2013 v kategórii „Letecký priemysel SR“.

Spoločnosť Tomark využíva za základný stavebný prvok tzv. Durable aluminium, teda zmes hliníka s prísadami. Ide teda o celokovové lietadlo.

Výhodou celokovovej konštrukcie lietadla sú celkové nízke náklady na funkčnosť a komplexnú údržbu.

Pevná a odolná kovová konštrukcia zvyšuje mieru bezpečnosti a zaručuje dlhú životnosť lietadla.

"Práve životnosť lietadla je nesmierne dôležitou konkurenčnou výhodou. Mnoho celokovových lietadiel, ktoré lietali v druhej svetovej vojne, lietajú až podnes. V celokovových lietadlách sú plechy prinitované, čiže nity majú za úlohu aj to, aby sa kovové časti lietadla v prípade zrážky mohli ešte ohnúť alebo zdeformovať, nie ihneď zlomiť či prasknúť,“ vysvetľuje D. Varga.

Je o kúpu lietadiel záujem?

„Ročne predáme priemerne 20 lietadiel. Ide o špecifický produkt, nejde o vec dennodennej spotreby. Bez toho sa človek zaobíde. Čiže platí reklamný slogan: Ja ho nepotrebujem, ja ho chcem. V aerokluboch neraz vidno zastaranú či dosluhujúcu lietadlovú techniku. Dnešné malé športové lietadla s pôsobivým dizajnom,ekonomickou prevádzkou, modernou avionickou výbavou a komfortom lietania sú vynikajúcou alternatívou pre obmenu lietadlového parku do leteckých škôl či aeroklubov. Dôležité je povedať nielen to, že naše lietadlá sú nové a moderné, ale minimalizujú prevádzkové náklady a majú aj nízku spotrebu. Kým mnohé staršie lietadlá spotrebujú aj 40 litrov leteckého benzínu, súčasné moderné lietadlá majú spotrebu neraz aj 15 litrov normálneho 95-oktánového benzínu.

Keď vezmeme do úvahy, že priemerná rýchlosť je okolo 200 kilometrov za hodinu, na 100 kilometrov spotrebuje benzín ako hociktoré auto na ceste. Je teda veľmi efektívne. To znamená, že mať lietadlo nie je nejaký rozmar bohatých biznismenov bez ohľadu na náklady. Práve naopak, šetrí čas i peniaze, a aj údržba i servis sú v rámci efektívnych nákladov nenáročné."

V leteckej škole naučia "šoférovať" vo vzduchu

Viacero pilotov, ktorí lietajú na lietadlách spoločnosti Tomark, sú aktívni alebo bývalí piloti z aeroklubov či leteckých spoločností.

Takže ak bývalí piloti už kvôli veku či zdraviu nemôžu profesionálne lietať, môžu si lietadlo nielen kúpiť, ale aj prenajať a vyblázniť sa vo vzduchu.

„A ak ste nikdy nelietali, ale vás to fascinuje, máme leteckú školu, to znamená akúsi autoškolu pre lietadlá, a môžete ju absolvovať, získať pilotný preukaz a začať lietať. Najnižší vek pre získanie pilotného preukazu na lietadlo je 16 rokov, prejdete školením a počet hodín závisí od toho, aký ste zručný, kedy sa inštruktor rozhodne pustiť vás do vzduchu na sólo let. Dĺžka leteckého výcviku je indivduálna, ukončiť výcvik je možné aj za pár mesiacov, zahŕňa teoretickú i praktickú výučbu a potom záverečné skúšky. Musíte sa naučiť pravidlá lietania a všeobecné znalosti o lietadlách, plánovať a vykonať let, obsluhovať prístroje, musíte sa oboznámiť s navigáciou, komunikáciou pred a počas letu a takisto načerpať znalosti v oblasti meteorológie, aby ste vedeli reagovať na zmeny počasia počas letu a absolvujete vstupnú lekársku prehliadku", vysvetľuje Daniel Varga.

Dodáva, že pilot, keď niekam letí, zvlášť pri dlhších vzdialenostiach, trasu si plánuje a naštuduje si aj to, aké je počasie v území, cez ktoré preletí

. Je v spojení s riadaciou vežou cez územia, ktorými letí. Tá ho upozorňuje v prípade možného výskytu hrozieb počas letu cez dané územie.

Týka sa to meteorolgických upozornení, preletov väčších lietadiel, príp. vojenských cvičení.

V tom prípade ho veža naviguje týmto územiam sa vyhnúť, zvoliť si inú trasu, resp. naviguje ho na inú letovú výšku.

Cena lietadla na úrovni luxusného auta

Lietadlo od Tomarku stojí v rozmedzí od 65- do 120-tisíc eur, to znamená približne ako cena auta vyššej strednej triedy. A kde sa s lietadlom parkuje, zaujímalo nás.

„Na Slovensku je viacero väčších či menších lokálnych letísk, kde sa dá lietadlo hangárovať. Takže majiteľ lietadla si vyberie také, ktoré je výhodné z hľadiska dostupnosti k jeho bydlisku či sídlu firmy. Ale máme niekoľko zákazníkov z väčších vzdialeností, ktorí hangárujú u nás. Naše domovské letisko sa nachádza v Ražňanoch pri Sabinove, ďalšie, nie tak vzdialené letiská sa nachádzajú v Bidovciach a aeroklube v Košiciach, v Kamenici nad Cirochou, vo Svidníku, Spišskej Novej Vsi. Majiteľ môže svoje lietadlo aj prenajímať, ak ho nevyužíva často. Aj Tomark má vlastné lietadlá, ktoré prenajíma či už stálym alebo príležitostným pilotom. Tí majú záruku v tom, že samotný výrobca permanentne vykonáva servisné prehliadky a pravidelnú údržbu.

S cieľom ukázať verejnosti prácu pilota a leteckého personálu, samotnú leteckú techniku a leteckú prevádzku, organizujeme podujatia „Pilot na skúšku“, ktorými chceme prilákať priaznivcov lietania spolupodieľať sa na realizácii všetkých potrebných činností pred letom i počas neho ako kopilot. Naším záujmom je ukázať a priamo demonštrovať, čo všetko sa ukrýva pod pojmom ‚lietanie‘. Všetky činnosti sú realizované pod dohľadom inštruktora. Ak ich to chytí za srdce, môžu navštevovať leteckú školu, získať pilotný preukaz a neskôr si možno aj kúpia lietadlo, alebo budú využívať naše služby. Keďže mnoho ľudí ani netuší, ako sa dá dostať k lietaniu, ide nám predovšetkým o to, aby sme boli nápomocní pritiahnuť širokú verejnosť k tomuto krásnemu športu."

Do Bratislavy kratšie ako za dve hodiny

A ak už máte výcvik, v hangári svoje nové lietadlo a v sobotu ráno sa rozhodnete, že máte chuť na kávu pri Dunaji, môžete len vstať a dopraviť sa k svojmu hangáru a rovno letieť smer Bratislava?

Čo musíte urobiť pred cestou?

„Na dlhšie trasy sa zvyčajne podáva letový plán, stačí v ten deň. Dôvod letového plánu je, aby pilot bol v kontakte s riadiacou vežou, aby o vás vedeli riadiaci pracovníci na zemi počas celej trasy, prípadne vás mohli navigovať. Ich úlohou je aj upozorniť na prípadné prekážky počas vášho letu, napr. vojenské cvičenia v okolí vašej trasy, alebo lokálne búrky, o ktorých nemusíte vedieť. Tak ste informovaní počas celej trasy, keď prelietavate ich územím. Cesta do Bratislavy z Košíc trvá približne hodinu a 45 minút, pristanete na letisku v hlavnom meste, kde necháte lietadlo, idete do mesta vybaviť si, čo potrebujete a potom letíte naspäť domov. Ak si chcete zalietať pre radosť, alebo v blízkosti letiska, letový plán podávať nemusíte.“

Majiteľ Tomarku na stretnutia lieta

Riaditeľ a majiteľ úspešnej firmy Tomark využíva lietadlo vlastnej značky bežne, do Bratislavy obyčajne letí ráno na rôzne rokovania, na obed alebo poobede môže byť naspäť doma.

Takže nejde len o hračku či nástroj na dobrodružné vybláznenie, je to reálny dopravný prostriedok, veľmi efektívny pri cestovaní, šetriaci čas s nízkymi nákladmi.

Majitelia našich lietadiel bežne využívajú lietadlo aj napríklad na let k moru, do Chorvátska, okúpete sa v mori a odletíte domov, keďže na jednu nádrž doletíte do vzdialenosti 1 200 km.

Lietajú aj do Talianska, Nemecka či dokonca aj na južné pobrežie Francúzska.

Pravidelne využívame dopravu našimi lietadlami na na výstavy či rôzne akcie v zahraničí, v Nemecku, Francúzsku, Taliansku, Bielorusku či napríklad v Moskve.

Prakticky nie je problém lietať v okolitých štátoch, ba ešte ďalej. Samozrejme, pri dlhších letoch sú nutné aj medziprestávky, spravidla na letiskách, kde sa dá dotankovať.

„Máme aj biznismenov, ktorí si lietadlo kúpia, ale nie sú však pilotmi, v tomto prípade sme schopní poskytnúť na cesty pilota. A biznismen si nemusí lietadlo ani kúpiť, môže si na cestu prenajať lietadlo aj s pilotom.Lietadlo je dvojmiestne, v prípade, že ide o celodenné alebo viacdenné využitie, je to predmetom indivduálnej dohody. Lietadlá samozrejme tiež potrebujú pravidelnú údržbu a servis po dosiahnutí predpísaného počtu nalietaných hodín. Oproti veľkým dopravným lietadlám je rozdiel v tom, keďže toto lietadlo je menšie a ľahšie, ste priamo v kontakte s okolitým svetom, ktorý môžete vnímať oveľa intenzívnejšie, máte lepší výhľad a počas letu vidíte prakticky všetko."

O prácu v úspešnom Tomarku je veľký záujem

Renomovaná spoločnosť Tomark vždy potrebuje dobrých zváračov, strojných robotníkov, technológov či strojných inžinierov.

Úspešná firma sa o svojich zamestnancov príkladne stará, dostávajú benefity v podobe kultúrneho, športového vyžitia a sociálneho zabezpečenia, preto sa netreba čudovať, že o prácu v Tomarku majú ľudia veľký záujem.

Veď kto by nechcel pracovať vo firme, ktorá je už dnes svetovou.

Nielen v oblasti technológií, špičkovými výrobkami v oblasti strojárstva i aerobiznisu, ale najmä v neuveriteľnom podnikateľskom príbehu, akých by sme si želali mať na Slovensku stále viac.

Téma: Príbeh značky


Neprehliadnite tiež

Okolo kontroverznej zámeny pozemkov s Tempusom je rušno

Mesto Košice nepustí verejnosť na pracovné rokovanie.

Manžela zabila jednou ranou nožom do srdca

Jednu vraždu si už odsedela. Súd neuznal verziu o nutnej obrane.

Dubček dostane ulicu na periférii Košíc

Vrcholového predstaviteľa Pražskej jari bude pripomínať názov ulice.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 803
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 934
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 115
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 835
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 691
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 458
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 084
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop