PREŠOV . Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP) plánuje nákup 15 nových autobusov, deviatich elektrobusov a 10 parciálnych trolejbusov s možnosťou pohonu z batérií za celkovo vyše 12 miliónov eur.
Ďalších 340-tisíc eur chce spoločnosť investovať do nákupu multifunkčného vozidla s nadstavbami a infraštruktúry pre nabíjanie elektrobusov.
Investičný zámer mestského dopravcu na stredajšom zasadnutí Mestského zastupiteľstva odsúhlasili mestskí poslanci.
Čo chcú nakúpiť
Ako spresnil riaditeľ DPmP Peter Janus, konkrétne má ísť o desať 18-metrových kĺbových autobusov za tri milióny eur, päť štandardných 12-metrových autobusov za milión eur a štyri deväťmetrové midibusy za 1,6 milióna eur.
Kúpiť chcú aj šesť 18-metrových kĺbových a štyri 12-metrové štandardné parciálne trolejbusy za 4,2, resp. 2,24 milióna eur.
Spoločnosť ich chce kúpiť, ak získa nenávratný finančný príspevok z prostriedkov Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP).
Tieto zdroje by doplnila o vlastné zdroje z odpisov, respektíve z bankového úveru.
Alternatívou je nákup vozidiel do majetku mesta Prešov z jeho bankového úveru s následným prenájmom pre dopravcu.
Definitívny počet vozidiel bude závislý aj od schválenej dotácie.
Čakajú na eurofondovú výzvu
Ako dodal Janus, dopravný podnik bude čakať na výzvu, keďže nemôže podľa schváleného uznesenia investovať do obnovy vozového parku iba z vlastných zdrojov, hoci pôvodne plánoval týmto spôsobom nákup nižšieho počtu nových vozidiel.
„Keďže aktuálne je tu možnosť čerpať zdroje z operačných programov, tak na základe skúseností z iných miest ako sú Žilina, Košice či Bratislava sme predložili návrh na vyšší počet vozidiel, ktorý reálnejšie odzrkadľuje potrebu obnovy vozového parku,“ uviedol Janus.
Dopravný podnik s čerpaním dotácie už skúsenosti má. Pred rokom vďaka takýmto prostriedkom kúpil 15 nových trolejbusov za 8,3 milióna eur.
„Vďaka tomu sú trolejbusy v prijateľnej vekovej štruktúre. U autobusov je situácia horšia, pretože tam zo 66 autobusov máme osem midibusov a zo zvyšných autobusov je 17 vo veku viac ako 15 rokov. Máme dokonca aj 26-ročný autobus, takže to sú už vozy po životnosti a je ťažké ich udržiavať a zabezpečiť ich výpravu. Z toho dôvodu ju obmena vozidiel nevyhnutná,“ dodal riaditeľ mestskej spoločnosti.
Zrejme až budúci rok
Keďže proces verejného obstarávania a následnej výroby autobusov trvá podľa skúsenosti dopravcu približne rok, k obmene vozového parku zrejme dôjde až v priebehu budúceho roka.
„Zabezpečiť nové vozidlá do budúceho roka je pre nás dôležité pre zabezpečovanie kvalitných a bezpečných služieb, keďže v nasledujúcom období hrozia výluky dopravy z dôvodov chystaných výstavieb komunikácií, obchvatov a križovatiek v meste,“ dodal Janus.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári