Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Semafory v Prešove budú podporovať mestskú hromadnú dopravu

Prostredníctvom GPS budú komunikovať s vozidlami.

Mestská hromadná doprava. Po novom by ju už nemala na semaforoch brzdiť červená.Mestská hromadná doprava. Po novom by ju už nemala na semaforoch brzdiť červená. (Zdroj: Mária Pihuličová)

PREŠOV. Ďalší krok v doprave, ktorý má podporiť cestovanie mestskou hromadnou dopravou, približuje Prešov k myšlienke Smart city.

Kto si vyberie namiesto auta „mapku“, ten bude jazdiť plynulejšie aj vďaka inteligentnému riadeniu križovatiek.

Križovatky, ktoré sa prispôsobia doprave?

Koncepcia inteligentných križovatiek je jednoduchá. Vozidlá MHD a v nich sediaci cestujúci už nebudú stáť dlho pred križovatkami.

Dopravný systém ich bude koordinovať tak, aby vozidlá mali plynulý prejazd.

„V prípade, že sa budú blížiť ku svetelnej križovatke, aktívny dopravný systém to vyhodnotí a v čo najkratšom čase zaradí pre ich smer zelený signál,“ vysvetlil Milan Grejták z tlačového oddelenia Mestského úradu v Prešove.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalším spôsobom bude to, že dopravný systém upozorní vodiča, že na zastávke môže pobudnúť o pár sekúnd dlhšie tak, aby mohol následne prejsť plynule cez križovatku, kde sa o chvíľu rozsvieti zelená.

Na princípe GPS

Tento aktívny systém riadenia prešovských križovatiek je aktuálne vo fáze príprav. Štúdiu mala už na stole a zaoberá sa ňou aj dopravná komisia.

V praxi bude systém fungovať prostredníctvom GPS, teda formou určovania polohy.

Do úvahy tak budú brané a pracovať sa bude s aktuálnym dopravným zaťažením na križovatkách i samotnou fyzickou polohou vozidiel, ktoré bude lokalizačný systém snímať.

Veľkou výhodou bude tiež fakt, že spomínaný dopravný systém bude mapovať i dopravné kolízie a aktuálnu dopravnú situáciu pri vstupoch do mesta. Tak bude vedieť promptne reagovať a zmeniť signálny plán.

Skryť Vypnúť reklamu

Riešiť chcú viaceré križovatky

Dopravná štúdia sa zaoberá riešením celkovo 16 križovatiek, ktoré by mali byť do systému zapojené.

Pri každej je pritom individuálne, aké úpravy si ešte bude vyžadovať.

Dve križovatky nepotrebujú zvláštne úpravy. Desať križovatiek čaká výmena príslušných radičov a štyri križovatky budú musieť ešte upravovať.

Mesto však má v pláne zaviesť tento inteligentný systém na všetky svetelne riadené križovatky.

Plusom pri týchto zámeroch je i samotný monitorovací systém prešovskej MHD.

Vymeniť auto za MHD

Jedným z hlavných cieľov takýchto dopravných úprav je snaha motivovať cestujúcich, aby vo väčšej miere využívali mestskú hromadnú dopravu.

Išlo by pritom o unikát nielen v rámci regiónu, ale i celého Slovenska.

„Takto rozsiahly systém inteligentného riadenia dopravy v súčasnosti na Slovensku pritom neexistuje. Prešov sa jeho zavedením priblíži k uplatneniu princípov Smart City,“ tlmočil Milan Grejták.

Skryť Vypnúť reklamu

Myslia aj na „bus pruhy“

Inteligentné riadenie križovatiek by sa do praxe malo začať zavádzať po spracovaní projektovej dokumentácie a ďalších príslušných krokoch.

Zároveň sa mesto naďalej venuje myšlienke zavedenia tzv. „bus pruhov“.

Na miestach, kde nebude možné technicky realizovať tieto prednostné pruhy pre MHD, ich bude dopĺňať práve prednostný systém riadenia križovatiek.

Článok vyšiel v týždenníku MY Prešovské noviny, číslo 3, v predaji od 23. 1. do 29. 1.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Bývanie v meste predlžuje život
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  9. Európsky výskum po roku 2020: Čo nás čaká
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Európsky výskum po roku 2020: Čo nás čaká
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 647
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 19 329
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 251
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 805
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 319
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 261
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 843
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 586
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 473
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 6 805
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Smart City Prešov

Neprehliadnite tiež

Problémy s hlučnými vrtuľníkmi nad Košicami nepominuli

Akadémia sa bráni, že urobila opatrenia.

Ilustračné foto.

Trestné stíhanie vranovského primátora pre eurofondy zastavili

Ragan hovorí o spravodlivosti, prokurátor sa odvolal.

Stojisko vo Vranove.

Video: V košickom US Steele šľahali na Koksovni obrovské plamene

Hovorca oceliarní: Spaľovali sme nahromadený plyn.

Plamene na Koksovni.

Poslanec tvrdí, že ho fyzicky napadol starosta. Dostať mal tri hlavičky

Ihnát to odmieta. Spor bol pre nekvalitnú opravu chodníkov.

Za obvinením z útoku vidí starosta Ihnát politiku. Hovorí, že si bude dávať pozor.

Petráš obkladá kúpeľne. Potrebujem uživiť rodinu, vraví tréner Prešova

S manuálnou prácou problém nemá. V Tatrane asi končí.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Počet hospitalizácií neklesá, koronavírus má aj Marián Kuffa (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Pavol Rusko.

Vedci zistili, koľko pohybu vynuluje celodenné sedenie

Čokoľvek je lepšie, ako nerobiť nič.

Cynická obluda

Matovič vo vlastnej pasci

Igor s koaličnými partnermi sa vybrali spraviť si pracovné stretko do nemocnice za parťákom Borisom.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop