Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Integrovaná doprava je podľa Majerského otázka blízkej budúcnosti

Snaha o integrovanú dopravu v kraji patrí medzi najviac skloňované vízie.

MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. (Zdroj: Jana Pisarčíková)

PREŠOV. Integrovaná doprava patrí v rámci dopravnej situácie v Prešovskom kraji k často skloňovaným z hľadiska plánov do budúcnosti.

Integrovaný dopravný systém, teda systém, ktorý zahŕňa viacero druhov dopravy a liniek a umožňuje cestovať na jeden jednotný cestovný lístok, by mal najmä pomôcť k zvýšeniu komfortu pre cestujúcich.

Posun, ale práce je vždy dosť

Príkladom mnohých problémov a rezerv v doprave je tretie krajské mesto.

Prečítajte si tiež: Minúta po minúte: Stretnutie so županom Milanom Majerským Čítajte 

Bližšie opisovať denno-dennú situáciu na cestách v Prešove domácim ani cezpoľným netreba.

Skryť Vypnúť reklamu

„Mesto Prešov je po Bratislave mestom, kde je najviac zápch. Výrazne sa však posunulo riešenie dopravy. Prebieha súťaž na opravy ďalších ciest a chodníkov v rámci mesta. Podarilo sa dokončenie Nábrežnej, čo hodnotíme veľmi pozitívne,“ konštatovala primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

Spojení za pár minút

Nielen pri cestnej, ale aj železničnej doprave má Prešov svoje rezervy.

„Špecifická je stanica Kysak. Prešov a okolie nie je v dotyku s traťou. Určitým spôsobom, desať rokov naspäť sa uvažovalo, že by sa Prešov pripojil na korigovú trať, ale upustilo sa od tých zámerov. Bolo to na škodu,“ opísal stav na železniciach Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK.

„Z Kysaku do Prešova je samostatná jednokoľajová trať. V rámci tejto infraštruktúry vnímame, že sú tu dve veľké krajské mestá, od seba vzdialené 30 kilometrov a nefunguje medzi nimi preprava na koľajniciach, schopná previezť ľudí v komforte, v krátkom čase. Na tento grafikon sa nám podarilo so správcom infraštruktúry nasadiť deväť nových expresných vlakov, ktoré spoja Prešov s Košicami. Budú vedieť prepraviť ľudí od 29 – 40 minút,“ skonštatoval Martinček.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo s cestami 2. a 3. triedy

Cestná doprava okrem diaľnic a ciest prvej triedy zahŕňa aj cesty 2. a 3. triedy.

Otázka teda je, ako sa tejto veci plánuje venovať Prešovský samosprávny kraj.

„Prešovský samosprávny kraj bude pokračovať v tomto trende, spolupracovať s ministerstvami. V tejto chvíli prebieha verejne obstarávanie 20 miliónov eur, bude vybudovaných 5 cestných úsekov. Budú to úseky, ktoré naozaj pomôžu v lepšej infraštruktúre pre ľudí,“ potvrdil župan Milan Majerský.

Načítavam video...

Aj do sedadla bicykla

Veľký potenciál vidí i v cyklistickej doprave.
„V súčasnom modernom svete sa potrebuje preniesť doprava aj na bicykle. Mal som to aj vo volebnom programe. Počuli ste už o projekte zdieľaných bicyklov. Už v tomto roku sa chceme dostať v Poprade, Tatrách, Prešove a Levoči k tomu, aby sme mohli pustiť pár bicyklov, ktoré by si ľudia mohli požičať. Pôjdeme aj na iné miesta, kde je turistický ruch v zaujímavom stave.“

Skryť Vypnúť reklamu

Pri vymenúvaní viacerých spôsobov dopravy sa teda natíska otázka jej koordinácie a zavedenia integrovanej dopravy.
„O integrovanom systéme sa rozpráva veľmi dlho. Bolo pripravené memorandum o spolupráci medzi mestami Košice a Prešov. Pre technické problémy sme to nedotiahli do konca. Masterplan vyzdvihuje silné a slabé stránky a ich riešenie. Treba dobudovať mnohé veci, riešime mnohé uzly. Deväť rýchlovlakov, ktoré sme tu spomínali, pomôžu s prepravou do Košíc. Ak ten systém má byť funkčný, ľudia musia mať komfort. Prestup zo železnice na autobus musí byť komfortný, aby ľudia chceli presadnúť z áut do autobusov,“ vysvetlila Andrea Turčanová.

Na jeden lístok

Z radov Prešovčanov však je napríklad otázka i na to, či netreba riešiť dopravu komplexne, aj v spolupráci s Košicami. Reaguje predseda PSK Milan Majerský.

„Budeme musieť do toho vtiahnuť aj poskytovateľov osobnej prepravy, Eurobus, SAD-ku. A viem si predstaviť, že človek, ktorý býva na Jarkovej v Prešove, chce ísť do fakultnej nemocnice v Košiciach. Cez telefón si kúpi lístok, nastúpi na rýchlovlak v Prešove. Je už teraz funkčná mobilná aplikácia, ktorá vám vyhodí odchody spojov, takto si predstavujem integrovaný systém. Som presvedčený, že v krátkej dobe k tomu dospejeme,“ povedal predseda PSK Milan Majerský.

Potrebná diskusia

Ako vidí situáciu Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK?
„Dobre viete, že tak, ako Prešovský kraj a Košický kraj sú príbuzné, máme aj my na západe príbuzné kraje. Pri integrovanej dopravy je najväčším problémom delenie. Čo nás mrzí, že rozhovory, ktoré sme mali s Prešovským krajom, sa nejako utlmili. Som rád za túto iniciatívu a aby sme to spoločnými silami dokázali. Musí to byť určitá logika, musí sa prestupovať správne, aby sa nechodilo z autobusu na trolejbus a na vlak. Mód posledného kilometra. Vezmete bicykel a zbehnete na úrad bez toho, aby ste čakali na nejaký autobus,“ povedal zástupca železničnej prepravy.

Na prvom mieste cestujúci

„My vidíme takéto možnosti v spolupráci s humenskou dopravnou spoločnosťou, aby ten cestujúci vnímal, aby sa nemusel o nič iné starať. My mu tým pádom znepríjemňujeme zážitok z cestovania. Pevne verím, že sa konečne rozbehne tvorba integrálneho systému.

Prepojenie Košíc a Prešova je logické. Prepravný prúd je denne 30 – 40-tisíc ľudí. Integrovaný systém nie je novinka. Celý štát je zainteresovaný. Obrovské mestá majú viac miliónov obyvateľov.

Dnes tá technika je v takej polohe, že na prvom mieste by mal byť cestujúci. Musí to byť pre neho atraktívne. V Čechách je už aj asociácia integrátorov dopravy. Toto všetko je v jednom spojení integrovaného systému a verím, že sa to podarí naštartovať hlavne medzi Prešovom a Košicami,“ povedal Martinček.

Vlaky akosi v úzadí

Železničná doprava nielen v Prešove, ale aj v regióne či štáte je podľa Karola Martinčeka, člena predstavenstva ZSSK, akosi mimo centra záujmu.

„Na všetkých stretnutiach sa 90 percent týka cestnej infraštruktúry. Je nám akosi bližšia, ten tlak, čo vytvárame, za posledné roky sme nepostavili ani kilometer novej železničnej trasy. Nepomer vychádza z mentálneho nastavenia.

Pomer investície do cestnej infraštruktúry je 7:1 v neprospech železníc. Potrebujeme si uvedomiť, ani jedno, ani druhé, tieto dva body musia spolupracovať. Kde je výhodná železnica, musí byť železnica, kde je cestná doprava, cesty.“

Načítavam video...

Článok vyšiel v týždenníku MY, číslo 8, v predaji od 27. 2. do 5. 3.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 633
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 758
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 554
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 760
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 887
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 551
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 014
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 509
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 191
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Milan Majerský

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Pozrite si tiež články z hlavnej témy  Milan Majerský  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop