Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Integrovaná doprava je podľa Majerského otázka blízkej budúcnosti

Snaha o integrovanú dopravu v kraji patrí medzi najviac skloňované vízie.

MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. (Zdroj: Jana Pisarčíková)

PREŠOV. Integrovaná doprava patrí v rámci dopravnej situácie v Prešovskom kraji k často skloňovaným z hľadiska plánov do budúcnosti.

Integrovaný dopravný systém, teda systém, ktorý zahŕňa viacero druhov dopravy a liniek a umožňuje cestovať na jeden jednotný cestovný lístok, by mal najmä pomôcť k zvýšeniu komfortu pre cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posun, ale práce je vždy dosť

Príkladom mnohých problémov a rezerv v doprave je tretie krajské mesto.

Prečítajte si tiež: Minúta po minúte: Stretnutie so županom Milanom Majerským Čítajte 

Bližšie opisovať denno-dennú situáciu na cestách v Prešove domácim ani cezpoľným netreba.

SkryťVypnúť reklamu

„Mesto Prešov je po Bratislave mestom, kde je najviac zápch. Výrazne sa však posunulo riešenie dopravy. Prebieha súťaž na opravy ďalších ciest a chodníkov v rámci mesta. Podarilo sa dokončenie Nábrežnej, čo hodnotíme veľmi pozitívne,“ konštatovala primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

Spojení za pár minút

Nielen pri cestnej, ale aj železničnej doprave má Prešov svoje rezervy.

„Špecifická je stanica Kysak. Prešov a okolie nie je v dotyku s traťou. Určitým spôsobom, desať rokov naspäť sa uvažovalo, že by sa Prešov pripojil na korigovú trať, ale upustilo sa od tých zámerov. Bolo to na škodu,“ opísal stav na železniciach Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK.

„Z Kysaku do Prešova je samostatná jednokoľajová trať. V rámci tejto infraštruktúry vnímame, že sú tu dve veľké krajské mestá, od seba vzdialené 30 kilometrov a nefunguje medzi nimi preprava na koľajniciach, schopná previezť ľudí v komforte, v krátkom čase. Na tento grafikon sa nám podarilo so správcom infraštruktúry nasadiť deväť nových expresných vlakov, ktoré spoja Prešov s Košicami. Budú vedieť prepraviť ľudí od 29 – 40 minút,“ skonštatoval Martinček.

SkryťVypnúť reklamu

Čo s cestami 2. a 3. triedy

Cestná doprava okrem diaľnic a ciest prvej triedy zahŕňa aj cesty 2. a 3. triedy.

Otázka teda je, ako sa tejto veci plánuje venovať Prešovský samosprávny kraj.

„Prešovský samosprávny kraj bude pokračovať v tomto trende, spolupracovať s ministerstvami. V tejto chvíli prebieha verejne obstarávanie 20 miliónov eur, bude vybudovaných 5 cestných úsekov. Budú to úseky, ktoré naozaj pomôžu v lepšej infraštruktúre pre ľudí,“ potvrdil župan Milan Majerský.

Načítavam video...

Aj do sedadla bicykla

Veľký potenciál vidí i v cyklistickej doprave.
„V súčasnom modernom svete sa potrebuje preniesť doprava aj na bicykle. Mal som to aj vo volebnom programe. Počuli ste už o projekte zdieľaných bicyklov. Už v tomto roku sa chceme dostať v Poprade, Tatrách, Prešove a Levoči k tomu, aby sme mohli pustiť pár bicyklov, ktoré by si ľudia mohli požičať. Pôjdeme aj na iné miesta, kde je turistický ruch v zaujímavom stave.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri vymenúvaní viacerých spôsobov dopravy sa teda natíska otázka jej koordinácie a zavedenia integrovanej dopravy.
„O integrovanom systéme sa rozpráva veľmi dlho. Bolo pripravené memorandum o spolupráci medzi mestami Košice a Prešov. Pre technické problémy sme to nedotiahli do konca. Masterplan vyzdvihuje silné a slabé stránky a ich riešenie. Treba dobudovať mnohé veci, riešime mnohé uzly. Deväť rýchlovlakov, ktoré sme tu spomínali, pomôžu s prepravou do Košíc. Ak ten systém má byť funkčný, ľudia musia mať komfort. Prestup zo železnice na autobus musí byť komfortný, aby ľudia chceli presadnúť z áut do autobusov,“ vysvetlila Andrea Turčanová.

Na jeden lístok

Z radov Prešovčanov však je napríklad otázka i na to, či netreba riešiť dopravu komplexne, aj v spolupráci s Košicami. Reaguje predseda PSK Milan Majerský.

„Budeme musieť do toho vtiahnuť aj poskytovateľov osobnej prepravy, Eurobus, SAD-ku. A viem si predstaviť, že človek, ktorý býva na Jarkovej v Prešove, chce ísť do fakultnej nemocnice v Košiciach. Cez telefón si kúpi lístok, nastúpi na rýchlovlak v Prešove. Je už teraz funkčná mobilná aplikácia, ktorá vám vyhodí odchody spojov, takto si predstavujem integrovaný systém. Som presvedčený, že v krátkej dobe k tomu dospejeme,“ povedal predseda PSK Milan Majerský.

Potrebná diskusia

Ako vidí situáciu Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK?
„Dobre viete, že tak, ako Prešovský kraj a Košický kraj sú príbuzné, máme aj my na západe príbuzné kraje. Pri integrovanej dopravy je najväčším problémom delenie. Čo nás mrzí, že rozhovory, ktoré sme mali s Prešovským krajom, sa nejako utlmili. Som rád za túto iniciatívu a aby sme to spoločnými silami dokázali. Musí to byť určitá logika, musí sa prestupovať správne, aby sa nechodilo z autobusu na trolejbus a na vlak. Mód posledného kilometra. Vezmete bicykel a zbehnete na úrad bez toho, aby ste čakali na nejaký autobus,“ povedal zástupca železničnej prepravy.

Na prvom mieste cestujúci

„My vidíme takéto možnosti v spolupráci s humenskou dopravnou spoločnosťou, aby ten cestujúci vnímal, aby sa nemusel o nič iné starať. My mu tým pádom znepríjemňujeme zážitok z cestovania. Pevne verím, že sa konečne rozbehne tvorba integrálneho systému.

Prepojenie Košíc a Prešova je logické. Prepravný prúd je denne 30 – 40-tisíc ľudí. Integrovaný systém nie je novinka. Celý štát je zainteresovaný. Obrovské mestá majú viac miliónov obyvateľov.

Dnes tá technika je v takej polohe, že na prvom mieste by mal byť cestujúci. Musí to byť pre neho atraktívne. V Čechách je už aj asociácia integrátorov dopravy. Toto všetko je v jednom spojení integrovaného systému a verím, že sa to podarí naštartovať hlavne medzi Prešovom a Košicami,“ povedal Martinček.

Vlaky akosi v úzadí

Železničná doprava nielen v Prešove, ale aj v regióne či štáte je podľa Karola Martinčeka, člena predstavenstva ZSSK, akosi mimo centra záujmu.

„Na všetkých stretnutiach sa 90 percent týka cestnej infraštruktúry. Je nám akosi bližšia, ten tlak, čo vytvárame, za posledné roky sme nepostavili ani kilometer novej železničnej trasy. Nepomer vychádza z mentálneho nastavenia.

Pomer investície do cestnej infraštruktúry je 7:1 v neprospech železníc. Potrebujeme si uvedomiť, ani jedno, ani druhé, tieto dva body musia spolupracovať. Kde je výhodná železnica, musí byť železnica, kde je cestná doprava, cesty.“

Načítavam video...

Článok vyšiel v týždenníku MY, číslo 8, v predaji od 27. 2. do 5. 3.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 638
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 958
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 692
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 983
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 875
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 810
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 2 053
  8. Mladých inflácia netrápi. Ako zasiahne zábavný priemysel? 1 854

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
  2. Vladimír Krátky: Lebo Fico - sa stále ešte dá ,
  3. Blanka Ulaherová: V krajine Vandalov
  4. Andrea Vörösová: Bude každý druhý človek autista?
  5. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Morálna dilema: Drogy, prostitúcia a surogačné materstvo. Zdaniť a legalizovať alebo zachovať status quo?
  6. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  7. Irena Šimuneková: Rozhľadne Poľana a Žalostina.
  8. Lubomir Zahora: 10 skúseností s rakúskou políciou
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 914
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 246
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 462
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 896
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 819
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 575
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 601
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 2 977
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
  2. Vladimír Krátky: Lebo Fico - sa stále ešte dá ,
  3. Blanka Ulaherová: V krajine Vandalov
  4. Andrea Vörösová: Bude každý druhý človek autista?
  5. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Morálna dilema: Drogy, prostitúcia a surogačné materstvo. Zdaniť a legalizovať alebo zachovať status quo?
  6. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  7. Irena Šimuneková: Rozhľadne Poľana a Žalostina.
  8. Lubomir Zahora: 10 skúseností s rakúskou políciou
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 914
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 246
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 462
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 896
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 819
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 575
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 601
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 2 977
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu