Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 24. september, 2018 | Meniny má Ľuboš, Ľubor
Nájdete nás na webe

Integrovaná doprava je podľa Majerského otázka blízkej budúcnosti

Snaha o integrovanú dopravu v kraji patrí medzi najviac skloňované vízie.

MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. (Zdroj: Jana Pisarčíková)

PREŠOV. Integrovaná doprava patrí v rámci dopravnej situácie v Prešovskom kraji k často skloňovaným z hľadiska plánov do budúcnosti.

Integrovaný dopravný systém, teda systém, ktorý zahŕňa viacero druhov dopravy a liniek a umožňuje cestovať na jeden jednotný cestovný lístok, by mal najmä pomôcť k zvýšeniu komfortu pre cestujúcich.

Článok pokračuje pod video reklamou

Posun, ale práce je vždy dosť

Príkladom mnohých problémov a rezerv v doprave je tretie krajské mesto.

Prečítajte si tiež: Minúta po minúte: Stretnutie so županom Milanom Majerským

Bližšie opisovať denno-dennú situáciu na cestách v Prešove domácim ani cezpoľným netreba.

„Mesto Prešov je po Bratislave mestom, kde je najviac zápch. Výrazne sa však posunulo riešenie dopravy. Prebieha súťaž na opravy ďalších ciest a chodníkov v rámci mesta. Podarilo sa dokončenie Nábrežnej, čo hodnotíme veľmi pozitívne,“ konštatovala primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

Spojení za pár minút

Nielen pri cestnej, ale aj železničnej doprave má Prešov svoje rezervy.

„Špecifická je stanica Kysak. Prešov a okolie nie je v dotyku s traťou. Určitým spôsobom, desať rokov naspäť sa uvažovalo, že by sa Prešov pripojil na korigovú trať, ale upustilo sa od tých zámerov. Bolo to na škodu,“ opísal stav na železniciach Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK.

„Z Kysaku do Prešova je samostatná jednokoľajová trať. V rámci tejto infraštruktúry vnímame, že sú tu dve veľké krajské mestá, od seba vzdialené 30 kilometrov a nefunguje medzi nimi preprava na koľajniciach, schopná previezť ľudí v komforte, v krátkom čase. Na tento grafikon sa nám podarilo so správcom infraštruktúry nasadiť deväť nových expresných vlakov, ktoré spoja Prešov s Košicami. Budú vedieť prepraviť ľudí od 29 – 40 minút,“ skonštatoval Martinček.

Čo s cestami 2. a 3. triedy

Cestná doprava okrem diaľnic a ciest prvej triedy zahŕňa aj cesty 2. a 3. triedy.

Otázka teda je, ako sa tejto veci plánuje venovať Prešovský samosprávny kraj.

„Prešovský samosprávny kraj bude pokračovať v tomto trende, spolupracovať s ministerstvami. V tejto chvíli prebieha verejne obstarávanie 20 miliónov eur, bude vybudovaných 5 cestných úsekov. Budú to úseky, ktoré naozaj pomôžu v lepšej infraštruktúre pre ľudí,“ potvrdil župan Milan Majerský.

Aj do sedadla bicykla

Veľký potenciál vidí i v cyklistickej doprave.
„V súčasnom modernom svete sa potrebuje preniesť doprava aj na bicykle. Mal som to aj vo volebnom programe. Počuli ste už o projekte zdieľaných bicyklov. Už v tomto roku sa chceme dostať v Poprade, Tatrách, Prešove a Levoči k tomu, aby sme mohli pustiť pár bicyklov, ktoré by si ľudia mohli požičať. Pôjdeme aj na iné miesta, kde je turistický ruch v zaujímavom stave.“

Pri vymenúvaní viacerých spôsobov dopravy sa teda natíska otázka jej koordinácie a zavedenia integrovanej dopravy.
„O integrovanom systéme sa rozpráva veľmi dlho. Bolo pripravené memorandum o spolupráci medzi mestami Košice a Prešov. Pre technické problémy sme to nedotiahli do konca. Masterplan vyzdvihuje silné a slabé stránky a ich riešenie. Treba dobudovať mnohé veci, riešime mnohé uzly. Deväť rýchlovlakov, ktoré sme tu spomínali, pomôžu s prepravou do Košíc. Ak ten systém má byť funkčný, ľudia musia mať komfort. Prestup zo železnice na autobus musí byť komfortný, aby ľudia chceli presadnúť z áut do autobusov,“ vysvetlila Andrea Turčanová.

Na jeden lístok

Z radov Prešovčanov však je napríklad otázka i na to, či netreba riešiť dopravu komplexne, aj v spolupráci s Košicami. Reaguje predseda PSK Milan Majerský.

„Budeme musieť do toho vtiahnuť aj poskytovateľov osobnej prepravy, Eurobus, SAD-ku. A viem si predstaviť, že človek, ktorý býva na Jarkovej v Prešove, chce ísť do fakultnej nemocnice v Košiciach. Cez telefón si kúpi lístok, nastúpi na rýchlovlak v Prešove. Je už teraz funkčná mobilná aplikácia, ktorá vám vyhodí odchody spojov, takto si predstavujem integrovaný systém. Som presvedčený, že v krátkej dobe k tomu dospejeme,“ povedal predseda PSK Milan Majerský.

Potrebná diskusia

Ako vidí situáciu Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK?
„Dobre viete, že tak, ako Prešovský kraj a Košický kraj sú príbuzné, máme aj my na západe príbuzné kraje. Pri integrovanej dopravy je najväčším problémom delenie. Čo nás mrzí, že rozhovory, ktoré sme mali s Prešovským krajom, sa nejako utlmili. Som rád za túto iniciatívu a aby sme to spoločnými silami dokázali. Musí to byť určitá logika, musí sa prestupovať správne, aby sa nechodilo z autobusu na trolejbus a na vlak. Mód posledného kilometra. Vezmete bicykel a zbehnete na úrad bez toho, aby ste čakali na nejaký autobus,“ povedal zástupca železničnej prepravy.

Na prvom mieste cestujúci

„My vidíme takéto možnosti v spolupráci s humenskou dopravnou spoločnosťou, aby ten cestujúci vnímal, aby sa nemusel o nič iné starať. My mu tým pádom znepríjemňujeme zážitok z cestovania. Pevne verím, že sa konečne rozbehne tvorba integrálneho systému.

Prepojenie Košíc a Prešova je logické. Prepravný prúd je denne 30 – 40-tisíc ľudí. Integrovaný systém nie je novinka. Celý štát je zainteresovaný. Obrovské mestá majú viac miliónov obyvateľov.

Dnes tá technika je v takej polohe, že na prvom mieste by mal byť cestujúci. Musí to byť pre neho atraktívne. V Čechách je už aj asociácia integrátorov dopravy. Toto všetko je v jednom spojení integrovaného systému a verím, že sa to podarí naštartovať hlavne medzi Prešovom a Košicami,“ povedal Martinček.

Vlaky akosi v úzadí

Železničná doprava nielen v Prešove, ale aj v regióne či štáte je podľa Karola Martinčeka, člena predstavenstva ZSSK, akosi mimo centra záujmu.

„Na všetkých stretnutiach sa 90 percent týka cestnej infraštruktúry. Je nám akosi bližšia, ten tlak, čo vytvárame, za posledné roky sme nepostavili ani kilometer novej železničnej trasy. Nepomer vychádza z mentálneho nastavenia.

Pomer investície do cestnej infraštruktúry je 7:1 v neprospech železníc. Potrebujeme si uvedomiť, ani jedno, ani druhé, tieto dva body musia spolupracovať. Kde je výhodná železnica, musí byť železnica, kde je cestná doprava, cesty.“

Článok vyšiel v týždenníku MY, číslo 8, v predaji od 27. 2. do 5. 3.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  5. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  6. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 770
  2. Najužitočnejšia appka 17 700
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 11 871
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 918
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 618
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 387
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 581
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 992
  9. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 3 685
  10. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 3 176

Téma: Milan Majerský


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Milan Majerský  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

V Chmeliarových priestoroch zostáva mesto, okolie pripadlo Machovi

Licencie na prevádzku pohotovostí v Košiciach i v okolí sú rozdané.

Chmeliar v súvislosti s licenciou hovorí o zvláštnom rozhodnutí

LSK Plus sídli v budove, ktorá patrí firme známeho prešovského podnikateľa.

Pohotovosti majú paušál, dostanú takmer stotisíc

Každý mesiac majú isté peniaze.

Hagyariho zlatý padák podpísaný po prehratých voľbách muselo mesto zaplatiť

Prehralo súd s bývalým zamestnancom, s piatimi sa dohodlo. Jeden ešte robí na meste.

Plynovod do Poľska pretne Zemplín

Potrubie povedie cez tri okresy, hraničnú stanicu vybudujú nad Výravou.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

Firma z Bránikovho blogu robila čistky

Sĺpček Zuzany Kepplovej

Čo by mal Šefčovič pochopiť

Veru, nie sme ako Španieli.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako nevidiaci zistí, že má šaty rovnakej farby

S čím všetkým sa musí nevidiaci vysporiadať.

Píše Samuel Jezný

Kňazi vraj znásilňujú deti. Môžu za to liberáli

Biskup čelí obvineniu zo zneužitia dieťaťa. Z reakcie cirkvi zastáva rozum.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop