Korzár logo Korzár Prešov

Integrovaná doprava je podľa Majerského otázka blízkej budúcnosti

Snaha o integrovanú dopravu v kraji patrí medzi najviac skloňované vízie.

MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. (Zdroj: Jana Pisarčíková)

PREŠOV. Integrovaná doprava patrí v rámci dopravnej situácie v Prešovskom kraji k často skloňovaným z hľadiska plánov do budúcnosti.

Integrovaný dopravný systém, teda systém, ktorý zahŕňa viacero druhov dopravy a liniek a umožňuje cestovať na jeden jednotný cestovný lístok, by mal najmä pomôcť k zvýšeniu komfortu pre cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posun, ale práce je vždy dosť

Príkladom mnohých problémov a rezerv v doprave je tretie krajské mesto.

Prečítajte si tiež: Minúta po minúte: Stretnutie so županom Milanom Majerským Čítajte 

Bližšie opisovať denno-dennú situáciu na cestách v Prešove domácim ani cezpoľným netreba.

SkryťVypnúť reklamu

„Mesto Prešov je po Bratislave mestom, kde je najviac zápch. Výrazne sa však posunulo riešenie dopravy. Prebieha súťaž na opravy ďalších ciest a chodníkov v rámci mesta. Podarilo sa dokončenie Nábrežnej, čo hodnotíme veľmi pozitívne,“ konštatovala primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

Spojení za pár minút

Nielen pri cestnej, ale aj železničnej doprave má Prešov svoje rezervy.

„Špecifická je stanica Kysak. Prešov a okolie nie je v dotyku s traťou. Určitým spôsobom, desať rokov naspäť sa uvažovalo, že by sa Prešov pripojil na korigovú trať, ale upustilo sa od tých zámerov. Bolo to na škodu,“ opísal stav na železniciach Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK.

„Z Kysaku do Prešova je samostatná jednokoľajová trať. V rámci tejto infraštruktúry vnímame, že sú tu dve veľké krajské mestá, od seba vzdialené 30 kilometrov a nefunguje medzi nimi preprava na koľajniciach, schopná previezť ľudí v komforte, v krátkom čase. Na tento grafikon sa nám podarilo so správcom infraštruktúry nasadiť deväť nových expresných vlakov, ktoré spoja Prešov s Košicami. Budú vedieť prepraviť ľudí od 29 – 40 minút,“ skonštatoval Martinček.

SkryťVypnúť reklamu

Čo s cestami 2. a 3. triedy

Cestná doprava okrem diaľnic a ciest prvej triedy zahŕňa aj cesty 2. a 3. triedy.

Otázka teda je, ako sa tejto veci plánuje venovať Prešovský samosprávny kraj.

„Prešovský samosprávny kraj bude pokračovať v tomto trende, spolupracovať s ministerstvami. V tejto chvíli prebieha verejne obstarávanie 20 miliónov eur, bude vybudovaných 5 cestných úsekov. Budú to úseky, ktoré naozaj pomôžu v lepšej infraštruktúre pre ľudí,“ potvrdil župan Milan Majerský.

Načítavam video...

Aj do sedadla bicykla

Veľký potenciál vidí i v cyklistickej doprave.
„V súčasnom modernom svete sa potrebuje preniesť doprava aj na bicykle. Mal som to aj vo volebnom programe. Počuli ste už o projekte zdieľaných bicyklov. Už v tomto roku sa chceme dostať v Poprade, Tatrách, Prešove a Levoči k tomu, aby sme mohli pustiť pár bicyklov, ktoré by si ľudia mohli požičať. Pôjdeme aj na iné miesta, kde je turistický ruch v zaujímavom stave.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri vymenúvaní viacerých spôsobov dopravy sa teda natíska otázka jej koordinácie a zavedenia integrovanej dopravy.
„O integrovanom systéme sa rozpráva veľmi dlho. Bolo pripravené memorandum o spolupráci medzi mestami Košice a Prešov. Pre technické problémy sme to nedotiahli do konca. Masterplan vyzdvihuje silné a slabé stránky a ich riešenie. Treba dobudovať mnohé veci, riešime mnohé uzly. Deväť rýchlovlakov, ktoré sme tu spomínali, pomôžu s prepravou do Košíc. Ak ten systém má byť funkčný, ľudia musia mať komfort. Prestup zo železnice na autobus musí byť komfortný, aby ľudia chceli presadnúť z áut do autobusov,“ vysvetlila Andrea Turčanová.

Na jeden lístok

Z radov Prešovčanov však je napríklad otázka i na to, či netreba riešiť dopravu komplexne, aj v spolupráci s Košicami. Reaguje predseda PSK Milan Majerský.

„Budeme musieť do toho vtiahnuť aj poskytovateľov osobnej prepravy, Eurobus, SAD-ku. A viem si predstaviť, že človek, ktorý býva na Jarkovej v Prešove, chce ísť do fakultnej nemocnice v Košiciach. Cez telefón si kúpi lístok, nastúpi na rýchlovlak v Prešove. Je už teraz funkčná mobilná aplikácia, ktorá vám vyhodí odchody spojov, takto si predstavujem integrovaný systém. Som presvedčený, že v krátkej dobe k tomu dospejeme,“ povedal predseda PSK Milan Majerský.

Potrebná diskusia

Ako vidí situáciu Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK?
„Dobre viete, že tak, ako Prešovský kraj a Košický kraj sú príbuzné, máme aj my na západe príbuzné kraje. Pri integrovanej dopravy je najväčším problémom delenie. Čo nás mrzí, že rozhovory, ktoré sme mali s Prešovským krajom, sa nejako utlmili. Som rád za túto iniciatívu a aby sme to spoločnými silami dokázali. Musí to byť určitá logika, musí sa prestupovať správne, aby sa nechodilo z autobusu na trolejbus a na vlak. Mód posledného kilometra. Vezmete bicykel a zbehnete na úrad bez toho, aby ste čakali na nejaký autobus,“ povedal zástupca železničnej prepravy.

Na prvom mieste cestujúci

„My vidíme takéto možnosti v spolupráci s humenskou dopravnou spoločnosťou, aby ten cestujúci vnímal, aby sa nemusel o nič iné starať. My mu tým pádom znepríjemňujeme zážitok z cestovania. Pevne verím, že sa konečne rozbehne tvorba integrálneho systému.

Prepojenie Košíc a Prešova je logické. Prepravný prúd je denne 30 – 40-tisíc ľudí. Integrovaný systém nie je novinka. Celý štát je zainteresovaný. Obrovské mestá majú viac miliónov obyvateľov.

Dnes tá technika je v takej polohe, že na prvom mieste by mal byť cestujúci. Musí to byť pre neho atraktívne. V Čechách je už aj asociácia integrátorov dopravy. Toto všetko je v jednom spojení integrovaného systému a verím, že sa to podarí naštartovať hlavne medzi Prešovom a Košicami,“ povedal Martinček.

Vlaky akosi v úzadí

Železničná doprava nielen v Prešove, ale aj v regióne či štáte je podľa Karola Martinčeka, člena predstavenstva ZSSK, akosi mimo centra záujmu.

„Na všetkých stretnutiach sa 90 percent týka cestnej infraštruktúry. Je nám akosi bližšia, ten tlak, čo vytvárame, za posledné roky sme nepostavili ani kilometer novej železničnej trasy. Nepomer vychádza z mentálneho nastavenia.

Pomer investície do cestnej infraštruktúry je 7:1 v neprospech železníc. Potrebujeme si uvedomiť, ani jedno, ani druhé, tieto dva body musia spolupracovať. Kde je výhodná železnica, musí byť železnica, kde je cestná doprava, cesty.“

Načítavam video...

Článok vyšiel v týždenníku MY, číslo 8, v predaji od 27. 2. do 5. 3.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 717
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 173
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 267
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 262
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 192
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 072
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 241
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 093
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 393
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 820
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 901
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 180
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 477
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 917
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 673
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 393
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 820
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 901
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 180
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 477
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 917
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 673
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu