Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Integrovaná doprava je podľa Majerského otázka blízkej budúcnosti

Snaha o integrovanú dopravu v kraji patrí medzi najviac skloňované vízie.

MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. MY s vami. Počas stretnutia so županom v otázkach aj ohľaodm dopravy. (Zdroj: Jana Pisarčíková)

PREŠOV. Integrovaná doprava patrí v rámci dopravnej situácie v Prešovskom kraji k často skloňovaným z hľadiska plánov do budúcnosti.

Integrovaný dopravný systém, teda systém, ktorý zahŕňa viacero druhov dopravy a liniek a umožňuje cestovať na jeden jednotný cestovný lístok, by mal najmä pomôcť k zvýšeniu komfortu pre cestujúcich.

Posun, ale práce je vždy dosť

Príkladom mnohých problémov a rezerv v doprave je tretie krajské mesto.

Prečítajte si tiež: Minúta po minúte: Stretnutie so županom Milanom Majerským Čítajte 

Bližšie opisovať denno-dennú situáciu na cestách v Prešove domácim ani cezpoľným netreba.

Skryť Vypnúť reklamu

„Mesto Prešov je po Bratislave mestom, kde je najviac zápch. Výrazne sa však posunulo riešenie dopravy. Prebieha súťaž na opravy ďalších ciest a chodníkov v rámci mesta. Podarilo sa dokončenie Nábrežnej, čo hodnotíme veľmi pozitívne,“ konštatovala primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

Spojení za pár minút

Nielen pri cestnej, ale aj železničnej doprave má Prešov svoje rezervy.

„Špecifická je stanica Kysak. Prešov a okolie nie je v dotyku s traťou. Určitým spôsobom, desať rokov naspäť sa uvažovalo, že by sa Prešov pripojil na korigovú trať, ale upustilo sa od tých zámerov. Bolo to na škodu,“ opísal stav na železniciach Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK.

„Z Kysaku do Prešova je samostatná jednokoľajová trať. V rámci tejto infraštruktúry vnímame, že sú tu dve veľké krajské mestá, od seba vzdialené 30 kilometrov a nefunguje medzi nimi preprava na koľajniciach, schopná previezť ľudí v komforte, v krátkom čase. Na tento grafikon sa nám podarilo so správcom infraštruktúry nasadiť deväť nových expresných vlakov, ktoré spoja Prešov s Košicami. Budú vedieť prepraviť ľudí od 29 – 40 minút,“ skonštatoval Martinček.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo s cestami 2. a 3. triedy

Cestná doprava okrem diaľnic a ciest prvej triedy zahŕňa aj cesty 2. a 3. triedy.

Otázka teda je, ako sa tejto veci plánuje venovať Prešovský samosprávny kraj.

„Prešovský samosprávny kraj bude pokračovať v tomto trende, spolupracovať s ministerstvami. V tejto chvíli prebieha verejne obstarávanie 20 miliónov eur, bude vybudovaných 5 cestných úsekov. Budú to úseky, ktoré naozaj pomôžu v lepšej infraštruktúre pre ľudí,“ potvrdil župan Milan Majerský.

Načítavam video...

Aj do sedadla bicykla

Veľký potenciál vidí i v cyklistickej doprave.
„V súčasnom modernom svete sa potrebuje preniesť doprava aj na bicykle. Mal som to aj vo volebnom programe. Počuli ste už o projekte zdieľaných bicyklov. Už v tomto roku sa chceme dostať v Poprade, Tatrách, Prešove a Levoči k tomu, aby sme mohli pustiť pár bicyklov, ktoré by si ľudia mohli požičať. Pôjdeme aj na iné miesta, kde je turistický ruch v zaujímavom stave.“

Skryť Vypnúť reklamu

Pri vymenúvaní viacerých spôsobov dopravy sa teda natíska otázka jej koordinácie a zavedenia integrovanej dopravy.
„O integrovanom systéme sa rozpráva veľmi dlho. Bolo pripravené memorandum o spolupráci medzi mestami Košice a Prešov. Pre technické problémy sme to nedotiahli do konca. Masterplan vyzdvihuje silné a slabé stránky a ich riešenie. Treba dobudovať mnohé veci, riešime mnohé uzly. Deväť rýchlovlakov, ktoré sme tu spomínali, pomôžu s prepravou do Košíc. Ak ten systém má byť funkčný, ľudia musia mať komfort. Prestup zo železnice na autobus musí byť komfortný, aby ľudia chceli presadnúť z áut do autobusov,“ vysvetlila Andrea Turčanová.

Na jeden lístok

Z radov Prešovčanov však je napríklad otázka i na to, či netreba riešiť dopravu komplexne, aj v spolupráci s Košicami. Reaguje predseda PSK Milan Majerský.

„Budeme musieť do toho vtiahnuť aj poskytovateľov osobnej prepravy, Eurobus, SAD-ku. A viem si predstaviť, že človek, ktorý býva na Jarkovej v Prešove, chce ísť do fakultnej nemocnice v Košiciach. Cez telefón si kúpi lístok, nastúpi na rýchlovlak v Prešove. Je už teraz funkčná mobilná aplikácia, ktorá vám vyhodí odchody spojov, takto si predstavujem integrovaný systém. Som presvedčený, že v krátkej dobe k tomu dospejeme,“ povedal predseda PSK Milan Majerský.

Potrebná diskusia

Ako vidí situáciu Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK?
„Dobre viete, že tak, ako Prešovský kraj a Košický kraj sú príbuzné, máme aj my na západe príbuzné kraje. Pri integrovanej dopravy je najväčším problémom delenie. Čo nás mrzí, že rozhovory, ktoré sme mali s Prešovským krajom, sa nejako utlmili. Som rád za túto iniciatívu a aby sme to spoločnými silami dokázali. Musí to byť určitá logika, musí sa prestupovať správne, aby sa nechodilo z autobusu na trolejbus a na vlak. Mód posledného kilometra. Vezmete bicykel a zbehnete na úrad bez toho, aby ste čakali na nejaký autobus,“ povedal zástupca železničnej prepravy.

Na prvom mieste cestujúci

„My vidíme takéto možnosti v spolupráci s humenskou dopravnou spoločnosťou, aby ten cestujúci vnímal, aby sa nemusel o nič iné starať. My mu tým pádom znepríjemňujeme zážitok z cestovania. Pevne verím, že sa konečne rozbehne tvorba integrálneho systému.

Prepojenie Košíc a Prešova je logické. Prepravný prúd je denne 30 – 40-tisíc ľudí. Integrovaný systém nie je novinka. Celý štát je zainteresovaný. Obrovské mestá majú viac miliónov obyvateľov.

Dnes tá technika je v takej polohe, že na prvom mieste by mal byť cestujúci. Musí to byť pre neho atraktívne. V Čechách je už aj asociácia integrátorov dopravy. Toto všetko je v jednom spojení integrovaného systému a verím, že sa to podarí naštartovať hlavne medzi Prešovom a Košicami,“ povedal Martinček.

Vlaky akosi v úzadí

Železničná doprava nielen v Prešove, ale aj v regióne či štáte je podľa Karola Martinčeka, člena predstavenstva ZSSK, akosi mimo centra záujmu.

„Na všetkých stretnutiach sa 90 percent týka cestnej infraštruktúry. Je nám akosi bližšia, ten tlak, čo vytvárame, za posledné roky sme nepostavili ani kilometer novej železničnej trasy. Nepomer vychádza z mentálneho nastavenia.

Pomer investície do cestnej infraštruktúry je 7:1 v neprospech železníc. Potrebujeme si uvedomiť, ani jedno, ani druhé, tieto dva body musia spolupracovať. Kde je výhodná železnica, musí byť železnica, kde je cestná doprava, cesty.“

Načítavam video...

Článok vyšiel v týždenníku MY, číslo 8, v predaji od 27. 2. do 5. 3.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nie je to len chlapská záležitosť
  2. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  3. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  2. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  3. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  4. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  5. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  6. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  7. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  10. Novinka medzi prefabrikátmi
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 293
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 490
  3. Aká je chémia vôní 12 960
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 653
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 451
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 987
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 638
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 283
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 827
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 7 037
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Milan Majerský

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Pozrite si tiež články z hlavnej témy  Milan Majerský  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Neprehliadnite tiež

PCR testy odhalili ďalších 426 východniarov s ochorením Covid-19

Pribudlo najviac úmrtí za posledných dvanásť dní.

Ilustračné foto.
Oliver sa narodil počas pandémie nového koronavírusu.

Škola cez počítač: Žiaci sa zatajujú, učitelia nemajú kontrolu

Rodičov to stojí nemálo peňazí. Župa už ide dávať študentom notebooky.

Výročie výbuchu bytovky Mukačevská 7 v Prešove

Správca vybuchnutej bytovky v Prešove spomína na okamihy hrôzy

Chceme sa tam vrátiť, vraví.

Mojmír Květoň na Mukačevskej 7 v Prešove rok po výbuchu.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Pribudlo ďalších 32 obetí a takmer dvetisíc nakazených (minúta po minúte)

Antigénové testy odhalili ďalších 1 413 osôb s koronavírusom.

Ilustračná fotografia.
Komentár Branislava Benčata

Haščák nie je Penta? Nebláznite

Partneri počkali, kým sa boss stiahne potupne.

NAKA zadržala bývalého šéfa polície Lučanského

Zadržali ho po tom, ako prišiel na dohodnutý výsluch.

Bývalý policajný prezident Milan Lučanský.
Manažér Penty pre vonkajšie vzťahy Martin Danko.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop